Sulass CNC bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fagge
Mach3, det finns tre parametrar under 'motor tuning' som du behöver ställa in. Antalet steg/enhet, acceleration och velocitet. Möjligen behövs en justering av puls längden för steg respektive riktning om det är frågan om någon gammal tjurig kontroller, men normalt ska du inte behöva det.
Under 'config > state' se till att kryssa i 'enhanced pulseing'.

Är det nu så att du har en burk som klarar av detta med Mach3 så har du en mycket stabil och lättanvänd mjukvara i Mach3. Som jag sagt tidigare så rekommenderas XP + >1Gb CPU och minst 256Mb i minne samt ej onboard grafik och helst inte Via chipset på moderkortet. Du kan idag använda 2 parallel portar varav 2:an kan du köra pin 2-9 som ingångar om så önskas och nu kommer även Modbus seriella protokollet att kunna börja användas för att styra/läsa 'non timing critical' in/utgångar. Mjukvaran är i klass med de riktigt stora CNC styrprogrammen.

Svarar gärna på frågor så gott jag kan, och kan jag inte så ställer jag frågorna på MachX forumet.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Under 'config > state' se till att kryssa i 'enhanced pulseing'
Jag provade det nu & vilken skilnad det blev, nu går motorerna bra!.
Men varför funkar inte denna filen att köra?.
http://goto.glocalnet.net/mfager5/BFFUT.NC
Den är gjord i Bobcad & funkar fint i både Cnc Simulatorn & Turbocnc men när jag öppnar den i Mach så kör den helt galet!.

Men just det där med start hastigheterna, varför finns inte det!. T.ex Mina X & Y motorer behöver starta på 400Hz & Z motorn kan lungt starta vid 800Hz.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fagge, har du använt dig av rätt postprocessor i Bobben för MACH3?
Antar att du har postat den för TurboCNC och det skiter sig.

Funkar inte dina motorer bra nu i Mach3? Vad är det för kontrollers du kör med? hel/halv eller microstegning?

Det du beskriver med 400/800Hz är inställningar i TurboCNC, i Mach3 är det bara det som finns på 'motor tuning' som behöver ställas in.
Efter att ha 'kranat' in vad som går att krama ur dina prylar så skulle jag dra ner ca 20-30% för att alltid ha en god marginal och tillförlitlig maskin.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ok. Jo efter jag kryssade i den rutan så går motorerna jämt & fint :tumupp: .
I bobcad fins 3 olika postar (Fanuc5T) (Fanuc6M) (HaasVF1), men vad använder Mach för dialekt da?.

sulass..
Hur går det för dig?.
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Inlägg av sulass »

Jag har inte hunnit med att jobba vidare på detta ännu... men läser vad ni skriver...

som sakt har bara provat motorena på skrivbordet.. ska montera dom nu på torsdag hoppas jag så man kan prova dom i real miljö..

fel ett kan ju vara det att jag provade med windows igång med cncturbo.hoppas det är det som strulade lite.

Mach3 har jag inte provat ännu. har bara en dator med över 1G den har jag inte tänkt köra på. men skulle kunna prova en gång sedan när jag börjar övningsköra maskinen. Tänkte ta en gammal bärbar dator jag har o köra cncturbo på.. det borde väll funka fint med en 366Hz..

Problemet är att jag inte fått igång den :x tog ur HDn för att formatera den i en annan dator för att det finns ingen diskettstation eller cd i den.
men det sket sig helt.. han hittar inte hdn nu,provat mpå alla tänkbara sett.

har formaterat o partionerat.. i en gammal 166.. den hittar den o funkar fint.

nä måste nog prova att köra direkt under dos.. nyfiken..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Turbocnc ska du köra direkt i dos, inget dosfönster i windows för det skiter sig.
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Inlägg av sulass »

:D Jo märkte det nu!!!

Nu går dom fint.

Nu ska jag bara montera dit dom på bygget o ställa in allt.
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Det närmar sig...

Inlägg av sulass »

Bara motorn kvar nu till Z axeln..

Sen ska det provas om han rör på sig.men innan det blir prov fräsning ska själva fräsen monteras o ett bord lägas på plats.

ska nog ha lite ännd läges givare oxå.. kanske säkrast.. :roll:
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Ja ha, men vart har du bilderna då? :) :) :)
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Inlägg av sulass »

Ska försöka hinna med lite bilder snart...

Blir lätt att man glömmer det i farten. kommer på att man inte tog några när man håller på att greja, men ska ta lite i morgon..
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Så närmar det sig...

Inlägg av sulass »

Har lite nya bilder nu!

Bild
Har fått till motorfästerna.

Bild

Bild

Bild

Nu sitter alla motorer på plats.Äntligen.
ska man bara få det att snurra bra. Den motor som är på 2 Amp är svagare än dom andra motorena tecno.. hur kommer det sig?

Den orkar inte med riktigt men de andra två går fint om jag inte drar på för mycket.

Om jag nu vill ha mer fart på det hela o mer ork.. är det bara att öka upp strömen till 44volt från 24volt då? Styrkortet är ju maxat till 44volt.

I så fall kan någon rekomendera ett bra agregat till en bra peng..

Nu ska jag försöka att ställa in allt i programet o lära mig det. Och att få den där motorn som inte orkar att gå...Eller om jag måste köpa en ny :x

Funderar lite vad det är för fördel med att ha en mikroprocessor till styrningen?? har läst att det inte är dumt att spara in på det men fattar inte riktigt.



Sen ska jag ta itur med vad jag ska ha för något arbetsbord på det hela.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Skrev ett svar och mitt i skiten så ballar Telias lina ur som vanligt :evil:

Har du byglat respektive driver på samma sätt?
Har du ställt in rätt ström till respektive motor enligt bruksanvisningen?

Vilken av axlarna är det som kärvar? Har du växlat motorer och sett om 'felet' följer motorn eller är det nåt mekaniskt som strular?

Det är inte alls så att du får ut mera kraft med högre spänning men du kan ev. få högre hastighet. Men allt detta hänger också på motorn ifråga. Tänk på att ta hänsyn till BEMF dvs backspänningar som motorerna genererar vid inbromsningen, se till att nätagget har justa kondingar. Ladda ner *white papers' från Geckodrive.com och läs, där finns ett avsnitt om hur man beräknar kondingarna till ett nätaggregat för CNC bruk.

Det ser bra tungt ut det som motorerna ska 'driva' och jag undrar om inte dessa är en aning för klena för 'jobbet'.
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Inlägg av sulass »

Har växlat de olika motorena o de andra går bra..

mekaniskt trögt går det inte... drar runt trapetzen lätt förhand. det är Z axeln som kärvar... den första axeln...

jag ska kolla upp byglingana så de är rätt men tror inte det är det....
G4jm0r
Inlägg: 825
Blev medlem: 1 februari 2004, 20:03:43
Ort: Malmö

Inlägg av G4jm0r »

Nu är inte jag så "high" när det gäller cs maskiner, men brukar man inte ha en fjäder som kompenserar(stavning) vikten för z-axeln, kan ju kanske vara så att det strular för att det blir för mycket tryck på den.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jävlar vad bra det ser ut :tumupp:
Ja just det, lite motvikt hade kanske inte skadat!.
Notera fjädern i mitten...

Bild
Skriv svar