Sulass CNC bygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

sulass skrev:Har växlat de olika motorena o de andra går bra..

mekaniskt trögt går det inte... drar runt trapetzen lätt förhand. det är Z axeln som kärvar... den första axeln...

jag ska kolla upp byglingana så de är rätt men tror inte det är det....
OK, det är på väg upp som du antagligen inte har ork då eller? Men du säger att de andra går bra på Z:a? Går den motorn bra på någon annan axel så skifta. Kolla att byglingar (börja med 8steg sen 4:a osv) och att strömmen *** är rätt inställda. Jag har inte kört motorerna under någon högre last så jag kan inte sia om konditionen. Hållmomentet beräknades till att vara för klent till mitt bygge därav försäljningen.

*** Ta inte för givet att pottarna var inställda för dessa motorerna !!
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Inlägg av sulass »

Såg nu att jag skrev fel axel.....Y axeln menar jag..skulle det vara..

Det är väl det den heter den.. :wink: den som är den första av alla..

Z axeln orkar utan problem.. :D den går bäst av alla.. den som jag trodde skulle krångla..
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Den som skall bära hela lasset mao.
Är det så att den helt enkllt är för klen?
Frasse
Inlägg: 136
Blev medlem: 29 januari 2005, 10:30:42

Inlägg av Frasse »

Om Y-axeln är den "understa" axeln på din maskin så har ju den betydligt mer massa att sätta fart på än X-axeln. Det kan vara därför den e trög.
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Inlägg av sulass »

Jo det är den som ska dra det största lasset...

Men det går lika lätt att dra trapetzen på x som y för hand! så den borde klara det. tycker det är mycket sämmre ork i y motorn..

Att jag inte kan accelera så snabbt är ju en sak. gör jag det på x så missar han.

Men det går ju inte enns att krypa med den ..knnapt..missar ofta då..

Ska prova att byta motor med en annan axel idag.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Men det går lika lätt att dra trapetzen på x som y för hand! så den borde klara det.
Ja se detta med att dra för hand, det kan vara stor skillnad och det kan du inte ens känna då du drar för hand.

Skifta motorer och kolla att alla inställningarna är OK, kan det vara så att nåt är felkopplat på den motorn, kan vara att du behöver växla ena sidans poler.

Börja drastiskt med HEL steg eller tvärtom, kryp sedan in på annan stegning och testa dig fram vad som fungerar bäst det är så mycket som kan ställa till det hela. Mycket hänger ihop med resonansfrekvenser så det gäller att laborera sig fram till bästa lösningen.

/edit
Glömde säga att dra inte på utan börja med låg hastighet och acceleration och öka sen vartefter. Kolla även pulslängd, detta kan ställa till det också.

Kör du nu med Mach eller TurboCNC?
sulass
Inlägg: 45
Blev medlem: 21 april 2005, 22:50:38
Kontakt:

Inlägg av sulass »

Har växlat motor nu o grejat. och blev bättre.. har ställt om lite hit o dit o provat.

Bara att inse att man får köra sakta o säkert.

Får sammla ihop lite pengar så man kan köpa starkare motorer med tiden.

Ska ta och snygga till kablar o fixa ett bord av något slag. sen ska jag lära mig att skriva G koder så man kan prov fräsa något..

jaja får se bara när man hinner med.. men kul är det...
Skriv svar