Kontrollerkort till båtvärmare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Kontrollerkort till båtvärmare

Inlägg av simon78 »

Hej på er!

Jag har ingen utbildning inom el eller liknande, men har alltid varit intresserad. Jag har grejat lite med lego mindstorms, men det var allt för begränsat. I höstas tog jag steget och beställde en "grundsats" från futurlec och samplade lite atmega8.

Jag upptäckte i höstas att kontrollerkortet till båtvärmaren var kass. Båtvärmaren är en apparat med bränslepump, fläkt, glödplugg, flamdetektor och överhettningsskydd. Dett styrs av ett kort som drar fyra olika reläer. Det gick att få tag i nya kort, för det facila priset av 4000kr. I instruktionsboken var värmarens beteende mycket väldokumenterat, vilket gav mig ideén att konstruera ett kort själv. Detta var låååångt över min dåvarande kunskapsnivå. Jag var glad om jag lyckades få ihop ponyprog-programmeraren!

Nu har jag med hjälp av detta forum, en massa googling och en hel del tid lyckats få ihop en prototyp! Först gjorde jag en prototyp på breadboardet, och nu på veroboard eller vad det heter. Det var lite problem med layouten av verboarden. Vad tycker ni, det borde klassas som årets mest oorganiserade layout?

Bild

Det ser rörigt ut på bilden, men jag lovar, det är värre i verkligheten.

Hela projektet ser ut såhär:

Bild

Nedre högra delen är reläerna, övre högra är programmeraren, och övre vänstra är orginalet på breadboard. (man ville ju ha nått att titta på om det inte funkade)

Jag har gjort all programmering i avr-gcc. programmet ligger på i runda slängar 900bytes, så jag har lite att växa i. Jag har en massa IO-pinnar över, men de kan komma till nytta när jag byter ut alla "debuggnings-LEDs" till en 16x2-display. Reläerna dras mha var sin 2N2222. Jag hade ingen aning om att de rackarna vår så känsliga, jag sabbade fyra stycken på att mäta på dem. Det verkar också som om jag hade någon form av läckström eftersom vissa LEDs gärna lyste lite svagt. Jag tvättade baksidan på kortet med aceton och en tandborste så blev jag av med det mesta av det problemet. Flamdetektorn är kopplad via en optoisolator till AVR-en, en lysdiod indikerar när lågan brinner. Överhettningsskyddet är löst mestadels i hårdvara, dvs när det löser ut så dras strömmen till bränslepumpen och glödstiftet utan att AVR-en behöver göra något. AVR-en känner dock av detta och reagerar därefter.

Nu är det dags att lära sig eagle, och sedan etsa kort efter cyrs instruktioner.

Tackar för all hjälp jag har fått här på forumet, och jag hoppas att ni står ut med mina n00b-fasoner även i fortsättningen!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Kul att det går framåt!
Jag går också i tankarna att migrera till AVR och C, det blir nog till att beställa en STK500 i dagarna.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

I framtiden...

Inlägg av bengt-re »

så kanske du skulle investera i ett experimentkort typ breadboard. Det underlättar när man testkopplar... Och håller i evigheter..

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,8000000
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jag har typ ett sånt. Det är det vita längst uppe till vänster. Att veroboarden blev så rörig berodde dels på hur öarna låg och på lite dålig plannering.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

*ler* oki

Inlägg av bengt-re »

Det kan gärna bli så.. svårt att göra snygga kort med experimentkort även om jag sett en del saker som folk har gjort riktigt elegant... Men det är säker samma personer som har tålamod att lägga pussel...
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Finns ett program som heter Stripcad gjort av en lärare som jag haft just för att göra layout på experimentkort. Det är fortfarande en beta och han emottar gärna önskemål och annan feedback.
länk: Stripcad
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Mycket primitivt...

Inlägg av bengt-re »

funkar säkert, men... känns som ett eko ifrån 1987......
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Måste säga att det effektiviserar experimentskortsbyggandet avsevärt. I stället för att försöka överföra sitt schema till stripboard i huvudet så får man ett schema på kortet istället. Risken för fel minskar ordenligt.

Sen att det kanske inte är världens vackraste program är en annan femma, migrerade från DOS till Windows för inte länge sedan vilket kanske syns. Men ger man det fem minuter så kommer man upptäcka att det är ganska enkelt och effektivt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Oki oki..

Inlägg av bengt-re »

Jag lovar att ge det en chans nästa gång jag skall göra något på experimentkort.... ;)

Be mig bara inte kalla programmet vackert...
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Tjoooohoooo! Det funkar!

Det var först lite problem med att varje gång bränslepumpen slog så resettades AVR-en, det åtgärdades med en 1N4004 på "fel" håll över pumpens poler. Efter detta fick jag kalibrera pumpfrekvensen genom att ändra timer-värdet så att jag fick de 0.42l/h som värmaren skulle dra enligt instruktionsboken. Sen vare bara att hooka upp alla reläer, och flamdetektorn. Kvar är överhettningsskyddet, plus att jag ska förlänga förglödningen lite. Det funkade verkligen över förväntan! Ett litet tryck på en liten "tactile switch" och värmaren ställer om sig till en annan effekt!

Gött att spara 4000:- (minus kanske 100:- i material) bara på att ha skoj!

Bild

PS. Bilen gick utmärkt att starta när jag var klar.
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

För intresserade finns källkod, schema och PCB-layout utlagt på min hemsida http://www.lundells.no-ip.com/exotic28/heater. Allt är GPL:at såklart! Kommentarer mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Bra gjort! Där snuvade du tillverkarna på 4000:-! :D

"Vad tycker ni, det borde klassas som årets mest oorganiserade layout?"

Så länge det fungerar så? :)
Användarvisningsbild
simon78
Inlägg: 1091
Blev medlem: 8 juni 2004, 11:05:51
Ort: Vinninga/Lidköping
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det etsade kortet blev IAF lite bättre.
Bild

EDIT:
fixade till bildlänken
Senast redigerad av simon78 10 maj 2005, 09:37:03, redigerad totalt 1 gång.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

jag ser inte senaste bilden men...
..GRATTIS :) Coolt projekt och gött att du fick klart det. Dessutom är det bara high-tech när det är rörigt ;)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23621
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ah det är så det skall se ut, mycket snyggt! :)
Skriv svar