Spela datorspel om man är handikappad

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Spela datorspel om man är handikappad

Inlägg av zeus »

Fick nyligen en liten tanke, hur gör de som tex förlorat en arm om man vill spela datorspel eller kanske spela på någon konsoll.

Min tanke var att konstruera en box med en ingång för varje "knapp" som behövs. Till varje ingång kan man koppla in den typ av knapp man kan hantera med sitt handikapp.

Man skulle kunna ha vanliga knappar, fotpedaler, sensorer som reagerar på huvudrörelser eller kanske något liknande sådana som finns för att styra sin permobil med munnen.

Det som jag tror blir svårt är de digitala, steglösa, knapapr som finns. Men även det borde gå att lösa på något sätt.

Hade tänkt ta kontakt med tex. hjälpmedelescentalen för att se vad det finns för produkter idag och sedan utveckla en prototyp som kan utvärderas av personer som har vissa handikapp.

Vad tror ni om den här idén?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

superb!

Hur funkar de steglösa digitala knapparna? Steglöst och digitalt går inte riktigt ihop i mitt huvud...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Mycket bra idé måste jag säga!
Har du läst tråden där någon ville ha hjälp att modda en X-box-handkontroll? Där dök det upp liknande frågeställningar.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

AndLi: Kanske fattade fel när jag läste lite på lite om xbox, står iaf att det är två digitala knappar, tänkte då att de var de två tum-joysticksen.

Schnegelwerfer: Läste lite snabbt i den, ska kolla lite mer noga.

Det som är bra med xbox och dator är att båda fungerar med usb.
Användarvisningsbild
zus
Inlägg: 198
Blev medlem: 14 december 2003, 11:34:08
Ort: Göteborg

Inlägg av zus »

zeus: Bra ide. Finns idag ett antal (dyra!!!) men enkla lösningar för att styra datorn med den typen av sensorer (tryckknappar, pedaler, sug&blås-kontakter m.fl.). Dock har jag inte sett någon adapter till en spelkonsoll.

Vanligaste varianten brukar vara att dessa sensorer styr en scanningssekvens, d.v.s. en markör flyttas mellan olika alternativ på en display och för att välja en funktion trycker man på knappen/sensorn. Detta kan byggas i många olika nivåer och med finesser som t.ex. "dubbelklick".
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Nu ska det tas fram en prototyp, bara desigenen, och sedan ska förslaget säljas in hos landstinget i Örebro.

Hade turen att bli antagen till en design/produktutvecklingskurs på 15p.

Blev inte sämre av att temat var hälsa och välbefinnande, detta projekt passade perfekt.

Kommer uppdatera tråden allt eftersom kontrollen tar form.

Önska mig lycka till!
salle
Inlägg: 853
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Inlägg av salle »

Jag önskar dig lycka till , hoppas att du fixar nån universal lösning som oxå funkar till annat än bara spel.

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det kommer vara USB, så det funkar till vad man ställer in det att göra.
Hempe
Inlägg: 132
Blev medlem: 8 januari 2004, 17:23:19
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Hempe »

Finns ett företag i Västerås som håller på med lite sådana produkter fast inte för spelande utan mer för att använda en dator. Kanske kan ge lite idéer. http://www.motioncontrol.se
Användarvisningsbild
Lonius
Inlägg: 226
Blev medlem: 10 juli 2005, 01:38:58
Ort: Sollentuna

Inlägg av Lonius »

:)
Lycka till hoppas du får mkt förslag.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

ska du ha sug/blås styrda knappar så kan jag rekomendera tryck-sensorer från freescale.com, de är mycket lättavlästa och finns med många olika tryck-områden.

annars är det ett bra initiativ, hoppas det blir nån bra produkt av de i framtiden.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Inlägg av Maalobs »

Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Väldigt trevligt om ni har någon (mer) länk till företag som gör saker till dator osv. för handikappade.

Funkar även om det är saker för fotikappade eller armikappade.

Ska bli kul på fredag att se vad de från landstinget och de andra företagen tycker om det hela. Sen ska man ju även övertyga läraren, mend et ska nog gå bra nu på måndag.

---------------

Sen kan jag lägga till om 20 veckor får vi tillgång till både en megastor cnc och en maskin som gör prototyper i plast. Sen typ skriver ut flera lager med plast.

Inte för att det har så mycket med vår produkt att göra...
ncc1701d
Inlägg: 150
Blev medlem: 12 augusti 2005, 19:08:07
Kontakt:

tryckänsliga knappar

Inlägg av ncc1701d »

AndLi skrev:superb!

Hur funkar de steglösa digitala knapparna? Steglöst och digitalt går inte riktigt ihop i mitt huvud...
med steglös digital menar du tryckkänslig??

PS2 paddarna är ju tryckkänsliga på alla knapparna, men jag har inte kollat hur de fungerar..
Men jag gissar på att de är piezoelektriska.. har för mig att de kallas så iallafall... de ändrar utspänning beroende på trycket.. rätta mig om jag har helt fel ;)
Så helt digitala är de ju inte inte sas.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jag har en kompis som byggde en prototyp när han pluggade VR-teknik i USA. Samma typ av positions sensor som dom använder för att läsa av rörelser på huvud m.m. kan man sätta på en skadad arm och få den att fungera som en PC-jojstick.

Som det var då (för ... suck man blir gammal ... 15årsedan) så var det två stora fördelar:

1. Barn med handikap (även ganska grova) får mycket lite motion. Genom att dra ner på känsligheten så får barnet jobba rejält för att spela spel. ;)

2. Handikappade barn slipper för en stund att uppleva utanförskap när dom kan delta i dataspel tillsammans med friska barn, och dessutom kunna vinna!
Skriv svar