Mitt fusionsreaktor projekt

Berätta om dina pågående projekt.
FPG
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 februari 2011, 14:15:32

Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av FPG »

Hej allesammans!

Jag är ny på detta forum och bestämde mig för att dela med mig utav mitt lilla projekt som jag har kämpat med under de senaste året. Som ni ser så håller jag på att konstruera en fusionsreaktor som använder sig utav inertiell elektrostatisk inneslutning(IEC) av plasma för att åstadkomma fusion, denna reaktor kallas även Fusor. Jag har kommit en bra bit på vägen och det är endast ett par småsaker till att fixa innan allt är klart.

För tillfället så använder jag mig utav en välkänd ZVS driver som driver en likriktad flyback transformator från en CRT skärm. Denna anordningen drivs utav ett 30v 10A nätagg. Även om detta fungerar fint för att åstadkomma plasma så behövs något snäppet kraftfullare när när jag ska fusionera deuterium i reaktorn. Transformatorn som sökes skall kontinuerligt leverera av minst -30kV @10ma (DC). De flesta delarna till projektet är köpta via Ebay men när det kommer till stora transformatorer så brukar frakten vara alldeles för dyr för min budget därför behöver jag hitta något här i vårt lilla land istället.

Det andra som fattas är inmatningssystemet för deuterium in i reaktorn. Här behöver jag lite smådelar såsom finjusterings ventiler samt reservoar till deuterium tanken.

Både neutrondetektorer och deuteriumgas har jag tillgängligt från den kärnfysiska institutionen i Fysikum här i Lund :).

När jag har fått igång reaktorn skall jag observera skillnaden i reaktorns verkningsgrad när jag modifierar innerkatoden efter mina egna idéer. jag använder detta projekt även som mitt projektarbete i gymnasiet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Walle »

Jag kan bara säga...WOW! Fusionsreaktor som projektarbete i Gymnasiet...unheard of! :) Riktigt ballt!

Har tyvärr inget tips om lämplig trafo :(
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av LHelge »

:shock:

Lätt sveriges grymmaste projektarbete någonsin!!!

Kan tyvärr inte hjälpa dig med trafon, men fortsätt att rapportera om framgångarna här. Ska bli väldigt spännande att läsa.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av rehnmaak »

Man! :shock:

Vad för vacuum-pump använder du? Oil Vapor Diffusion?

Jag kanske kan hitta en 15kV trafo 100mA men den är väl för låg spänning på kan jag tro.
FPG
Inlägg: 6
Blev medlem: 24 februari 2011, 14:15:32

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av FPG »

Jap, det är en gammal luftkyld diffusion pump från ett elektronmikroskop som jag köpte för 200 kr från ebay den används som sekundärpump efter min 2-stegs vakuumpump. Transformatorn du nämnde har tyvärr lite för låg spänning som du sa men tack ändå :), vad är det för en slags transformator? en neontransformator eller?
pjator
Inlägg: 50
Blev medlem: 28 juni 2004, 13:30:32
Ort: Avesta
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av pjator »

Denna tråd kommer med stor sannolikhet bli gigantisk. Men vad annat förtjänas när någon gör ett gymnasieprojekt av episka mått!

Imponerande arbete för din ålder och jag kommer med stort intresse följa dina framsteg.
kng
Inlägg: 28
Blev medlem: 20 december 2010, 19:11:00
Ort: Umeå

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av kng »

Har du problem att få ut nog med spänning på ZVS flybacken ? Isåfall kan det vara bättre att bygga riktig flyback med _en_ transistor så att det inte blir push-pull.
Om det är problem med ström så tar man flera parallellt (:

15kV 100mA trafo är dock ingen dum idé, det är absolut inga problem att bygga en 1-stegs cockcroft-walton och få ut 40kV valfri polaritet från den. Vill man ha ännu mer spänning så gör man två steg.
Praktiskt att kunna köra med en fet vridtrafo samt motorskydd som är ställt på max primärström.

Jag har gjort några 1-2 stegs CW från neontrafos mha 1N4007 och polypropylenkondingar, inte direkt raketforskning.

Kul projekt iaf, hoppas du får mersmak för plasmafysik (:
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av marr125 »

WOW säger jag bara men vad är de :? :lol:
är de någon plasma grej?? :humm:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Walle »

cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av cosmox »

Riktigt häftigt projekt!

Varmt välkommen till forumet!

Jag har 14kv @ 20mA (AC) till övers.

Jag vet inte hur lämpligt det är men du skulle kanske kunna använda den
och rehnmaak's tillsammans. Med likriktning/glättning borde du landa runt 40kv. (40.89kv)

Men som sagt. Jag har aldrig kopplat ihop trafos i kv-klassen..
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av nablaman »

Oh jäklar! :tumupp: :tumupp:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av blueint »

Grymt projekt! ;)

Se upp med neutronstrålningen dock!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av PeterH »

Kan bara hålla med övriga, riktigt imponerande, gymnasiet det är väl upp till ÅK9?!... :shock: (Tiden får utvisa hur din fusionsreaktor presterar, men jag önskar dig lycka till, bra jobbat så här långt!)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av Meduza »

Gymnasiet är åk 10-12, dvs upp till 19 års ålder.

Projektarbete görs oftast sista året.
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: Mitt fusionsreaktor projekt

Inlägg av marr125 »

är neutronstrålnig radioaktive?? :?
Skriv svar