remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
marr125
Inlägg: 657
Blev medlem: 25 september 2010, 19:32:05
Ort: Dalarna

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av marr125 »

Om jag bara får fråga hur mycket kostar de och bygga en sån här fräs alltså de totala priset på att få den körklar??

///marr125
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av dar303 »

Det kostar nog ungefär lika mycket som att köpa en färdig av Boris och sen lägga till lite smågrejer, ca 25 tusen.

Edit: fast det borde nog kunna gå att fixa det för 5-10k mindre om man är fiffig, har kontakter och samlar skrot!
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av remne »

Bild

Idag har linearmotionsprylarna + nätagget kommit. Nu är det bara motorerna kvar :)
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av H.O »

OT: Hur "känns" kulskruvarna från LinearMotionBearing? Jag har en uppsättning 1610 skruvar på ingående och är lite orolig för glappet i dom. Det ska, enligt säljaren, vara mindre än 0.015mm vilket jag är tveksam till med tanke på det låga priset.
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av remne »

Jag är ju ingen expert direkt ;-) ... men, jag känner inget glapp överhuvudtaget. Så 0.015mm är säkert rimligt. Sen om kvaliten är något vidare under längre tid är ju en annan sak antar jag..
H.O
Inlägg: 5709
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av H.O »

OK, tack för det! Jag var liksom orolig att kulorna skramlade runt där inne i muttern ;-) Jag ber Chai bekräfta att det är 0.015 som gäller, sen får vi se....
ToPNoTCH
Inlägg: 4883
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag mätte upp vändglapp på 0.02 på min första leverans av 1605 för två år sedan.

Det måste räknas som helt ok för priset man betalar.
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av remne »

Nu har jag fått leverans av motorer och från linearmotions.

Däremot fick jag fraktskadat paket från DHL/linearmotions. Stort hål i botten på paketet, samt lite tillbucklade linear-rails. Skittråkigt.

Hur är det eg med kulskruvarna? Jag fick inte med några muttrar till dom (eller så helt enkelt ramlade dom ur från hålet i paketet?). Gängan är en
mycket finare gänga än vanlig M10 mutter.

Har ni andra som beställt kulskruvar och fått "fingängan" även fått muttrar som passar?
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av Cano »

Låsmuttrarna brukar ligga inplastade i samma paket som lagerbockarna till skruvarna.
Har du beställt utan lagring så är nog risken att du inte ska få några muttrar heller.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av hubben »

När jag beställt utan lagring till borisfräsen har jag fått med vanlig M10 gäng.
När jag beställt med lagring har jag fått fingäng och mutter...

Du verkar ha fått någon combo, eller beställde du med lagring?
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av remne »

Jag måste varit otroligt trött igår efter jobbet när jag försökte förstå vilken gänga det var.
Inser nu efteråt att det faktiskt är vanlig M10 gänga.. :-) Jag måste jämfört med fel skruv... (ej M10..)

Med risk för att låta som en fullkomlig idiot, vad tusan är en "lagerbock" för något? :lol:
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av AndLi »

Det är den metallbit där lagrena sitter i, boris har gjort egna istället för att köpa de som brukar följa med från LMB
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av remne »

ah, ja det kunde man ju kanske räknat ut iofs.

Tack.

Dagens mission blir att försöka få på boris lagerbockar, då 2st ändar på kulskruvarna är en smula för tjocka för kullagren..så det blir att fila lite på dom.
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av hubben »

Ta typ smärgelduk och slipa lite försiktigt bara.. Man behöver inte ta mycket alls för att de ska passa!
remne
Inlägg: 241
Blev medlem: 11 februari 2007, 14:11:21
Ort: Linköping

Re: remne bygger CNC-fräs (Boris 3B)

Inlägg av remne »

Hubben: Bra tips! tack.

Bild

Sådär långt kom jag idag. Har dock fastnat lite.. M10 gängorna är riktigt knepiga. Jag lyckades dra på muttrarna på Y-led, men X och Z-kulskruvarna har jag fastnat på.
Får fan inte på muttrarna. Jag är lite osäker på om jag vågar gänga om dom...
Ska nog ringa Boris imorgon och se om han kan hjälpa mig lite :-) Tur vi bor i samma stad, och nära varandra.
Skriv svar