Ombyggnation av ett 2.1 högtalarsystem

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Ombyggnation av ett 2.1 högtalarsystem

Inlägg av PHermansson »

För ett tag sedan fick jag ett Altec Lansing 2.1 system avsett för datorbruk. Det glappade lite i ljudingången, men annars fungerade det bra.

Bild

Grejen var ju bara att jag redan har ett Creative 2.1 som jag är mkt nöjd med, så vad göra med AL-systemet? Efter en tags funderande kom jag fram till att det skulle kunna passa som enkel sub i ett litet hemmabiosystem som saknade sub. Problemet var bara att systemets ljudkontroller satt i en av satellithögtalarna, så dessa behövde vara inkopplade för att grejerna skulle fungera. Dels var det här det glappade, dels blev det ju ett par extra högtalare som inte behövdes. Dags att öppna lådan kolla om det går att fixa till den!

Bild

Under lådans botten sitter högtalaren, plus ett kretskort med nätdel (systemet drivs av en AC-adapter), ljudkontrollkretsar, delningsfilter och en integrerad förstärkare av modell TDA7375. Jag letade reda på databladet till förstärkarkretsen, och det visade sig att det var en fyrdubbel förstärkare som kunde köras som 2, 3 eller fyra kanaler. För subben behövdes bara en kanal, men då de kan köras bryggade används två. Kvar blir 2 kanaler, vilka lämpligen bryggas för att driva en centerhögtalare. I databladet fanns även scheman på hur det hela skulle kopplas, mycket smidigt!

Bild

Som nämndes ovan fanns bland annat ljudkontrollkretsar på kortet, och då jag inte ville ha dessa var det dags att ta fram dremelkopian. Det gäller att se upp så att man sågar rätt, men i detta fall var placeringen på komponenterna bra så det var inga större problem att separera förstärkare+nätdel.

Bild

Lite delar letades fram ur skrotlådan och löddes fast enligt schemat i databladet:

Bild

Bild

Mitt emellan kondensatorerna syns ett litet motstånd, vilket är kopplat till förstärkarens shutdown-ingång.

Bild

Några kontakter löddes på och det var dags att testa, och det fungerade fint! Dags att montera en mycket dyrbar avancerad anslutning för centerhögtalaren:

Bild

Förstärkarens av/på ska styras via shutdown-ingången från en annan förstärkare i systemet. Denna ger 12V ut på en vanlig DC-propp, så en chassianslutning för detta monterades:

Bild

Bild

Allting på plats... Kvar fanns en irriterande koppling till högtalaren med korta kablar, denna togs bort och kablarna förlängdes:

Bild

Sedan testades alltihop och båda kanalerna visade sig fungera som de skulle. Bara att montera ihop och njuta(?) av resultatet:

Bild

Ja bygget vinner inga skönhetspriser, men det har inte kostat en enda krona så...
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Ja, det var ju ett bra sätt att "återvinna" eller återanvända högtalarsystemet på...mycket bra inlägg med bilder som hjälper till att förklara :tumupp:
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Imponerande att det funkade!
Får du nån grym bas nudå? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det låter som ett bra bygge. Hade jag sett hur det såg ut också hade det ju varit bra :P
Någon har ställt om rättigheterna på servern. Vad jag än skriver får jag "403" Forbidden.

[edit]
Nu verkar det funka igen.
Skoj att de rätta komponenterna satt så bra till på kortet :)
Senast redigerad av MadModder 21 april 2005, 21:38:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Verkar tyvärr vara problem med servern just nu... får hoppas den kommer tillbaka snart.
Skriv svar