PS/2 tangentbordsdosa

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Tänkte man kunde riva glaskroppen ur en sådan, dom är ju rätt billiga.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Dom är ingjutna oftast, det blir ett helvete att få loss dom utan att ha sönder själva tungelementet men är den inte ingjuten och det är lätt så, javisst duger dom lika bra.

Edit: staver som en idiot.
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Inlägg av Xyzzy »

sebastiannielsen skrev:Har valt att bygga in det hela i ett tangentbord istället. Har lött om det där Board of Education (stiftlisten hade smält eftersom dom där kopplingstrådarna leder värme så himla bra).
Detta kommer altså bli ett vanligt tangentbord. Man ser inte att det sitter något "hemligt" i det.
Har bänt bort enter-knappen längst till höger där nere på numpaden. Där ska jag sätta en knapp, fast som är lite "nedsänkt" så man tror att det är en trasig enter-knapp. Men trycker man ner stiftet på den trasiga enterknappen så loggar den in.

Anledningen till att jag valde att bygga in det i ett tangentbord var att en ps/2 Y-koppling kostar 600 kr på elfa.
Nu är jag inte 100% med i din tråd, men vad händer om en användare startar ex. notepad och trycker på din "special-enter", kommer inte ditt lösenord då upp i klartext? (kan mycket väl vara så att jag missat något... så jag kan ha fel, men rätta mig isf)
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Eftersom den trycker CTRL+ALT+DEL före så lär focusen flyttas till Task Manager och på så sätt så förhindrar jag att man luras med notepad. Men visst, byter man namn på notepad till TaskMgr.exe och skriver över den vanliga task managern så fungerar det att få upp både user och pass i klartext.

När jag tittade lite, så var det såna där foliekontakter, så det blev ingen hemlig enter-knapp. Istället blev det en knapp på sidan, men det är väl ingen som sitter och vrider och vänder på T-bord för att se om de hittar några hemliga autologin-knappar.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

O allt detta för att tillsut svära över att du inte kan logga in. ;)
Du kommer ju fortfarande behöva logga in på lunarstorm manuellt. Eller du kanske har kvar loginsidan oxå? :D

Snacka om att värdet på tangentborde stiger drastiskt när man slänger in en 500:- BS2:a. Eller skulle du köra med en BS1?

Huvusaken är ju iofs. att man lär sig något. Så jobba på!
Sen om den kommer användas senare spelar ju ingen större roll.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du får hoppas att ingen elev på din skola förutom du läser det här forumet. :)

Varför inte göra som Icecap föreslog och använda ett tungelement istället?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Men det är inte bra att ha magneter nära datorn. min storebror sa att "om man har en magnet närmare än ca en halvmeter från datorburken så kan hårddisken raderas".

Tyvärr fick bara ordet "sebastia" plats i BS1:an, sedan var EEPROM:et fullt.

När jag la till ett N så sa den hela tiden "EEPROM Full!" i en liten ruta som kom upp.

Får leta efter en seriell to 4 bit encoder eller något liknande...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor
Inlägg: 7265
Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
Ort: Trelleborg

Inlägg av 13th.Marine »

polaren hade sin dateor stående på en subbe (15") den hårddisken dog efter ett tag eftersom läshuvudena hoppade av disken....
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17153
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Sebastian: Din bror har fel.

Det sitter rejält starka magneter inne i själva hårdisken (ja altså inne hos skivorna)
Det sitter ofta en liten magnet i cd spelar navet också, denna ska man inte lägga 3.5" disketter på, då blir de inte så lättlästa....

Sen sitter det väll säkert några magneter i div motorer också....

Hade för övrigt en "övningskörning"s skyllt över sidan på min dator förr. Magnetisk även den.

Så tänker du inte springa runt med en VÄLDIGT stor magnet så kan du vara lugn.
Kör du en CRT skärm är de betydligt kinkigare när det kommer magnetfält
närma, men det syns rätt tydligt när du är för nära med magneten.

edit: varför måste strängen ligga i eeprom? varför inte lägga den i kodminnet? Du har väll endå inget sätta att redigera koden utan att programera om hela BS1an?
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Altså det är kodminnet jag menar....
BS1:an har ett EEPROM som programkoden lagras i, och där har jag lagt strängen.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag kollade upp det, och en BS1 har tydligen bara 256 byte EEPROM programminne, som rymmer 32 PBASIC-kommandon.

Det var jäkligt snålt må jag säga!

Sebastian: Det är nog lika bra att går över till en riktig PIC, förr eller senare kommer du ju att göra det ändå.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Den magnet som kan radera en hårddisk på en halvmeters håll är något i hästväg! Det måste den vara och den måste även vara rejält fysisk stor för att magnetkraftlinjerna ska kunna sprida sig så långt.

Det är helt sant att man inte ska placera en magnet på hårddisken och då menar jag själva hårddisken, inte datorlådan! Datorlådan som oftast är gjord i järn skydder mot mycket av sånt så att lägga en stadig magnet lådan skadar inte hårddisken men det är bättre att ta det säkra för det osäkra och låta bli. Detta gäller alltså om lådan är gjort av järn, inte stål, inte aluminium, inte plast eller andra roliga matrial men vanligt hederligt billigt järn.

Inuti hårddisken finns oftast ett par mycket starka magneter som bildar en linjärmotor, deras magnetfält är inkapslat på ett sånt sätt att de är "ofarliga" men de är ytterst potenta, jag har själv ett antal liggande.

Högttalarmagneter från mobiler är starka magneter, jag har från kasserade högttalare från Ericsson och de är något i hästväg, skitsmå men vilket sug! Dom har jag haft inom 1 dm från datorn, vissa datorlådan till att hålla notater osv helt utan problem. Men jag kommer inte att lägga dom på hårddisken!
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Seb >> Lägg seb som användarnamn och a som lösenord. Lika säkert med tanke på vilken säkerhet din lösning erbjuder
Bitmaster
Inlägg: 53
Blev medlem: 30 augusti 2004, 20:42:16
Ort: Din lokala återförsäljare
Kontakt:

Inlägg av Bitmaster »

Icecap skrev:hårddisken finns oftast ett par mycket starka magneter som bildar en linjärmotor, deras magnetfält är inkapslat på ett sånt sätt att de är "ofarliga" men de är ytterst potenta, jag har själv ett antal liggande.
Jag har alltid undrat vad det är för material dessa magneter är limmade på, för på andra sidan kan man ju inte känna av något magnetfält alls! Vad är det för isolerande material?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

13th.Marine skrev:polaren hade sin dateor stående på en subbe (15") den hårddisken dog efter ett tag eftersom läshuvudena hoppade av disken....
Det verkar vara en dålig subbe som vibrerar så mycket.
Skriv svar