PS/2 tangentbordsdosa

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Grattis! :)

Det hela var ju lite av en chansning när man inte visste hur din IC-krets fungerar.
iveqy
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 december 2004, 12:05:55

Inlägg av iveqy »

bara en liten kommentar om säkerheten.

Denna säkerhet blir ju lika bra som att ha en nyckel till en dörr. Det är inget fel med att skriva ner lösenord, sålänge man inte gör det på datorn. Jag har själv tänkte i samma banor och kommit fram till att det måste vara det enklaste lösningen för vanliga användare. De har inte mer att hålla reda på än en "nyckel" och kan ha komplicerade 20 tecken långa lösenord utan problem!
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, det här blir ju samma säkerhet som i ett dörrlås. Det gäller ju bara att göra själva lådan och låset lika inbrottssäkra som en vanlig dörr, och det kan nog bli lite svårare.

Det är nog ingen bra idé att använda den nyckelströmbrytare som sebastiannielsen hade tänkt sig i början. Dessutom är ju blotta existensen av denna låda en uppmaning till alla fjortisligister att försöka "hacka" den.

Det bästa hade ju varit att aktivera lådan med en Ibutton! Dvs. Basic Stampen sänder rätt tangentbordssekvens när rätt Ibutton ansluts.
Det hade blivit riktigt coolt och dessutom idiotsäkert!
Då behöver man inte heller bekymra sig om att göra själva lådan inbrottssäker.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Har valt att bygga in det hela i ett tangentbord istället. Har lött om det där Board of Education (stiftlisten hade smält eftersom dom där kopplingstrådarna leder värme så himla bra).
Detta kommer altså bli ett vanligt tangentbord. Man ser inte att det sitter något "hemligt" i det.
Har bänt bort enter-knappen längst till höger där nere på numpaden. Där ska jag sätta en knapp, fast som är lite "nedsänkt" så man tror att det är en trasig enter-knapp. Men trycker man ner stiftet på den trasiga enterknappen så loggar den in.

Anledningen till att jag valde att bygga in det i ett tangentbord var att en ps/2 Y-koppling kostar 600 kr på elfa.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Inlägg av Jonaz »

Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Sen är det bara att ta med lådan till skolan och börja spara tid på att slippa skriva in användarnamn och lösenord.
Hur mycket tid har du lagt ner på det här projektet ...? :shock:
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

sebastiannielsen skrev:Har bänt bort enter-knappen längst till höger där nere på numpaden. Där ska jag sätta en knapp, fast som är lite "nedsänkt" så man tror att det är en trasig enter-knapp. Men trycker man ner stiftet på den trasiga enterknappen så loggar den in.
I see a bad moon rising...

Jag trodde att du lärt dig en läxa om gömma "hemlig" information på ställen där alla kan komma åt det när du lade ut en inscannad bild på ditt bankomatkort och kod i en "hemlig" mapp på din server.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Vad hade han gjort sa du? :shock:
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Du läste rätt..... i en "hemlig" mapp låg bilder på framsida och baksida av kortet, i samma mapp eller en mapp innan låg kod.txt med koden......
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Vi får förresten hoppas att ingen i sebastiannielsens skola brukar läsa här på elektronikforumet! :D

En "hemlig" lösning är ju inte så hemlig längre om man berättar om den på internet!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Speciellt som hans nick är jättehemligt!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag kan hålla med om att en delad hemlighet är ingen hemlighet men det är kanske lite okonstruktiv kritik.

Jag ville föreslå en liten tungelement inbygged i t-bordet, kan gömmas ytterst effektivt och mycket få t-bord är gjord av järn.

En liten magnet och *poof*, enheten är aktiverat. Det kvittar med "trasig" knapper osv, allt är fullt gömd. Allt som behövs för att "trolla" fram funktionen är en magnet på rätt ställe och det kan ju fint göras i ett svep som verkar nära nog magisk.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, det var ingen dum idé!
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Ingen dum ide. Man kanske kan använda den typen som finns till larm för dörrar.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

De finns mycket mindre än de man använder till larm, t.ex. ELFA 37-481-26 (9,71) som kan gömmas nära nog överallt. ELFA är ju dyra men typen finns ju många ställen.
Skriv svar