PS/2 tangentbordsdosa

Berätta om dina pågående projekt.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

PS/2 tangentbordsdosa

Inlägg av sebastiannielsen »

Jag funderar på bygga en liten USB-grej till datorn.
Det ska vara ungefär lika litet som ett USB-minne, men det får gärna vara lite större. Ovanpå ska det finnas en liten tryckknapp.

Jag har tänkt att använda någon PIC som är lätt att bygga programmerare till, men som har stöd för USB.

När man sätter i denna i datorn, så ska den installera sig som ett USB-tangentbord. När man trycker på knappen, ska den skicka ut den sträng som finns lagrat i den på tangentbordsbufferten.
Strängen ska hårdkodas in i PICen för det är inte ofta jag behöver ändra den och jag ska använda sockel så jag lätt kan programmera om den.

Om jag har lagt in denna sträng (något liknande):
keystring("sebastian.nielsen")
keypress(Key_TAB)
keystring("mypassword")
keypress(Key_RETURN)

Så ska den skicka ut dessa på tangentbordsbufferten när man trycker ner knappen ovanpå.

Så om jag har datorn på och har startat anteckningar, så ska följande hända när jag trycker på knappen på USB-pinnen:

I anteckningar ska följande stå:
sebastian.nielsen (långt mellanrum) mypassword (ny rad)
(ny rad) ska ju vara en ny rad såklart.

Är det någon som vet vilken PIC jag behöver för detta projekt. Och om det behövs något extra. Något eeprom på några KB som är skrivbart på 5v vpp ska jag ha också.

Usb-kontakt hittar jag i alla fall.
Senast redigerad av sebastiannielsen 5 maj 2005, 21:12:40, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26423
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det låter ju nästan lika bra som att ha lösenordet på en papperslapp.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Utan att kommentera den tekniska aspekten, så tycker jag att det låter som en väldigt bra säkerhetslösning!

Ungefär i samma klass som att skriva ner sin bankomatkod på VISA-kortet... :lol:

EDIT: Danei sparkade in bollen i det vidöppna målet innan jag han komma till skott! :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Varför inte ta ett litet macro-program som spelar in de lösenord osv som behövs och sedan skickar iväg dom med den "jätte hyper superhemliga" kombinationen, en lösning som du verkar vara förtjust av?

Grejen med lösenord osv är just att ha dom i skallen och inte på papper/hårdvara, det ska vara personen som loggar in, inte hårdvaran.

Jag antar att du såklart har kopplat bort PIN-kontrollen på mobilen, inte har låst telefonen till SIM-kortet heller samt använder en e-post av typen "sebastian.nielsen@hotmail.com" med lösenordet "sebastian" när du vill göra det så enkelt för dig i säkerhetsfrågor att du t.o.m. vill göra en hårdvarunyckel som du antagligen kommer att dela ut schema samt kod (med alla lösen) till.
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Nja idén låter väl inte så dum, jag skulle kunna tänka mig en dylik manick då jag har ett par olika web-mail adresser typ hotmail där säkerheten inte är så viktig. Bekvämligheten är viktigare. Till rätt användningsområde kan det nog vara användbart.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

På med en fingertrycksavläsare som aktivator så blir det nog bra. Men dessa är vell troligen jobbiga att använda emot en µC... :(
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Varför inte ett USB-minne med en textfil på?

Eller om du bryr dig om säkerheten, ett USB-minne med en kopia av password safe på

http://passwordsafe.sourceforge.net/
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Sluta klaga på min säkerhet.
Nu har jag ju installerat brandvägg på min server och fixat så man inte kommer åt dom hemliga dokumenten i servern genom att lägga dom utanför webroot. Har även stängt FTPn för att ha så lite portar öppna som möjligt och lagt så POP3:n ligger innanför nätverket.


Det jag vill göra nu är en manick som man kommer ha nytta av.
Det är ungefär som att använda en kortläsare istället för lösenord till datorn.
Den USB-grejen fungerar ju som en nyckel till datorn.
Dvs att man använder "något man har" istället för "något man vet".
"något man är" har jag inte råd med, den billigaste fingeravtrycksläsaren kostar 470 kr vad jag vet.



Om vi tänker lite smart nu....
Till lägenheten har vi en nyckel. Men det är inga rattar man måste ställa in rätt på låset för att kunna vrida om nyckeln.

Men bankomatkortet da? Det är ju nyckeln till kontot. Varför ska man knappa in en kod för när man redan använt en nyckel (kortet)?

Och nu på skolans dator så är det BARA kod. Det jag har tänkt göra är att konvertera koden till en nyckel genom att lägga in koden i en hårdvara som emulerar som ett tangentbord (för att inte göra datorm misstänksam).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Att använda bankomatkort utan kod är en väldigt dum idé. Det är många som blir av med sina kort på ett eller annat sätt, och att då kunna plocka pengar utan kod är ju som att lämna ytterdörren öppen med en stor skylt på gatan som säger "Kom och ta vad ni behöver"
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Om det är för inloggning i Windows så tror jag inte att Windows accepterar nya enheter när det står i inloggningsrutan, men jag vet inte. Sen vet jag inte hur det blir när det förmodligen redan är ett tangentbord inkopplat? Det är ju enkelt testat om du har två stycken USB-tangentbord.

Jag vet inte om det finns några USB-HID (eller vad det nu heter i USB-världen) kretsar. Men gissar att det inte är superenkelt att göra oavsett om du hittar en HID krets eller måste använda en "vanlig" lågnivå USB-krets.

/a
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Och i din liknelse med din lägenhetsnyckel så står ju (förhoppningsvis!) inte din adress på nyckelknippan!
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Jag förstår inte riktigt syftet.. Kan du inte bara skriva in ditt lösenord? Förstår inte varför detta skulle bli säkrare?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Jag säger lite som de andra..

Inlägg av bengt-re »

.. visst skall man inte döda en idé, men hmmm.. varför... Jag kan komma på många listigare saker att använda UBS-interfacet till. Den så är det nog lättare att leka vanligt tangentbord, många streckkodläsare leker tangentbord och låter tangentbordet komma till tals om man så önskar. Så bygg en krets som du kan bygga in i ditt tangentbord. Trcyk på knapp den eller den, eller sätt dit en egen tanget som ger dig önskad textsträng. Det är en enklare lösning iaf. Sen om det bara är funktionen man vill ha så köp ett dyrare logitech tangentbord på finns möjligheten att själv definiera upp några extra tangenter till att göra det du önskar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

sprawl skrev:Om det är för inloggning i Windows så tror jag inte att Windows accepterar nya enheter när det står i inloggningsrutan, men jag vet inte. Sen vet jag inte hur det blir när det förmodligen redan är ett tangentbord inkopplat? Det är ju enkelt testat om du har två stycken USB-tangentbord.

Jag vet inte om det finns några USB-HID (eller vad det nu heter i USB-världen) kretsar. Men gissar att det inte är superenkelt att göra oavsett om du hittar en HID krets eller måste använda en "vanlig" lågnivå USB-krets.

/a
Det finns firmware till PIC 18???? (kommer inte ihåg vilken just nu, men det är en av PICarna med USB-stöd), som implementerar HID-protokollet. Det finns även ett demoprogram till den där PICen låtsas vara en USB-mus, och rör muspekaren i kvadrater på skärmen.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor
Inlägg: 2059
Blev medlem: 5 oktober 2004, 17:32:27

Inlägg av jack »

Schnegelwerfer: Det där låter trevligt.. Länk? Eller är det direkt från MicroChip?
Skriv svar