"Stoor" Led-skylt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Inte intressant, vill ha nåt större, med typ 145x7 leds.. så man kan ha med sig på lan :P
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Nu kom jag på en sak, Jag vill som sakt helst inte ha en röd (för vanligt) display, men vilken färg ska jag då ha?? Har funderat på blå eller grön, Vilken är snyggast? (tycker du) och vilken kommer synas bäst när det är mörkt resp. ljus (Vet att det beror på ljustyrkan men endå)

Mvh Jim


Edit: Tror det får bli 150 x 7 eftersom då blir det strax över en meter lång..
Användarvisningsbild
metanolic
Inlägg: 154
Blev medlem: 7 december 2004, 19:29:42
Ort: Trollhättan
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

blå eller vit.. helst vit..
Matte_DIY
Inlägg: 3
Blev medlem: 15 april 2005, 19:27:24

Inlägg av Matte_DIY »

Byggde en 120*7 (20 tecken) ledmatris för några år sedan. Då var mitt användningsområde för displayen, låtvisare till Winamp som tillsammans med en fjärrkontrol blev ett trevigt jukeboxsystem. Himla kul att se vilken låt man lyssnar på från 50 meters håll, (tyckte de på gatan utanför också).

Mina erfarenheter av bygget:
Det går faktiskt bra att använda en billig PIC16F84A, fast man får trixa lite med klockning på både negativ och positiv flank till kringelektroniken, rekomenderar en 16F874 eller 16F877 då de har mer ram och rom-minne, att leka med, så man kan göra lite roliga scrollar.

Själva matrisen byggde jag av lösa lysdioder 1000pack från ELFA, lödade dessa på exprimentkort så jag slapp borra 1440 hål, plus att lysdioderna måste sitta helt rakt för att det ska bli snyggt. Kan säga att det är ganska jobbigt att löda 720 lysdioder och det tar lååååång tid, gjorde slut på två lödkolvar, fast de var ju billiga.

Hade nu lysdioder varigt lite billigare så skulle man ju byggt en led-tv direkt, det är ju inte så svårt, bara tidskrävade.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Inte viit!! Ush :P då kan jag lika gärna använda lampan :P Blå eller grön.. :D

Edit:

Lite mer exakt:

168x7, Varje tecken får då vara 6x7 pixlar vilket jag tycker är bra :)

Då blir det 28tecken alltså 1176 Lysdioder, Det blir 2352 st avklipta ben och 2352 lödningar..

Om man räknar på att varje led är 5mm + marginaler på vardera sida (en mm på varje sida..
Då blir den nästan exakt 1meter lång (1008mm) Det är alltså sjävla Led:sen brevidvarandra..

Och det tycker jag låter alldess utmärkt jätte bra!! :D

EDIT:

Hur stark är tillräkligt stark? Utan att blända direkt?
Hur stor spridningsvinkel ska det vara?? Antar att det ska vara så stor som möjligt (större betraktningsvinkel)..

Mvh Jim
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Löda dioder...

Inlägg av bengt-re »

Det razzar snabbt iväg till en satans massa dioder tyvärr.. Fortsätt på idén med polär roterande display som någon visade på länk i forumet. Jag menar ljusstarka dioder och på bara 16 dioder så blir det i princip beroende på hur man definerar upp minnesceller i rektangulära minnet ( upplösingen blir ju inte den samma nära centrum) en skapligt stor display. Mer programering och mer elektronik, fler problem, men kul ! Jag har funderat på att göra en sådan, men det blir väl mycket räknande för encipparen att hinna med att göra om kordinaterna i realtid. Jag hade tänkt isf att snurra den med 1200 rpm. Blir också problem med ljusstrykestryningen för att få jämt intensitet på displayen. men vi får se. Roligare att lösa problem än löda tusentals dioder....

Finns en annan rolig idé också. Ta en så grön laserpek och sätt speglar på stegmotorer. Kryllar av problem där också med tröghet och maximal speed på stegmotorerna, men utmanande.....
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

"Fortsätt på idén med polär roterande display "

Var det ett förslag till mig eller bara allmänt??

Njae, föredrar nog att bytta lite fler dioder o då den i princit dödstyst, inte för flopp flopp flopp som de snurrande dysplayerna..

EDIT:

Hur stark är tillräkligt stark? Utan att blända direkt?
Hur stor spridningsvinkel ska det vara?? Antar att det ska vara så stor som möjligt (större betraktningsvinkel)..
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

*ler*

Inlägg av bengt-re »

Nej mer allmännt. Jo håller egentligen med om att det är roligt med statiska displayer, men man får ångest för att löda miljardes dioder... Någon av cnc-nissarna kanske kan göra en lödrobbot som kan löda dit 8 tusen dioder över natten ?

edit:

Köp några exemplar av olika dioder som verkar lovande och testa dem noggant själv för att få billigaste dioden som duger. Finns ju väldigt starka dioder, men tyvärr då med rätt otrevliga priser även om de har blivit markant billigare idag än för några år sedan. Priserna har gått ner ordentligt på högpresterande dioder. Jag har en gammal 16*16 display som jag gjorde med dåtidens billiga dioder.. Shit vad kass den lyser, testade den med modern pic nu och ändå så glufsar de bra med ström dioderna....
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Ja det kan man göra (köpa exemplar) dock vill jag fortfarande veta hur starka o så dom ska vara..!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Hur stor behöver en tv vara ?

Inlägg av bengt-re »

Hur många hästar måste du ha i bilen? Hur stark behöver ett verktyg vara? Hur snygg måste en kostym vara?

Svaret måste alltid bli. Det beror på.... Det är subjektivt och beroende på vem som skall använda den. Av den "klassiska" normalintensiva klassen av LED är nog prestanda för dåliga för att det skall vara så att höjer på ögonbrynen, men misstänker att även de billigare av de mer högintensiva är helt oki ! Sen så kan man använda en del av prestandavinsten till att spara ström, för en stor LED-matris drar ganska mycket ström och vill man kunna batterimata det så har man allt att vinna på att få ner förbukningen.

EDIT:

Avkräver du mig ett svar ändå, så oki: Minst 200mCd och minst 25 öppningsvinkel om du väljer annan färg än röd, väljer du röd så sikta på 400-500mCd, samma öppningsvinkel. (röd syns sämre på grund av ögats känslighet). Det fungerar med svagare dioder, till och med mycket svagare dioder, men vill du ha lite tryck i displayen så sikta ungefär så här och köp ett gäng att testa med och skapa dig en egen uppfattning !

För det är ju så att om du gör något eget så skall den vara bättre än teknikmagasinets skyllt för 1000 pix ! Eller hur ?

EDIT2

Självklart, hmm - databladen ger oftast halva öppningsvinkeln, så står det +-12,5 grader så är det det jag menar med 25 graders öppningsvinkel. Bäst att vara tydlig...
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Ok det där svaret ville jag ha! :D

± betyder +- eller hur?? (elfa.se)

Mvh Jim
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Yepp

Inlägg av bengt-re »

jag är miljöskadat som tänker lobvinklar, därav mitt betraktelsesätt..
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

haha :D

Nån som har något tipps på bra led leverantör?? (BILLIG)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Fråga runt på forumet

Inlägg av bengt-re »

Verkar finnas en och annan som har lite kontakter. Starta en ny frågetråd om billiga bra dioder. Kan vara en fördel om du hittat någon som du vill ha så att du har någon specifik artikel att fråga efter. Det var rätt många dioder du skulle ha ?

edit:

ELFA 75-061-16 skulle kanske duga 77 öre styck i storpack. Lite i klenaste laget för att vara ärkecool, men skulle nog funka. Måste dock gå köpa dioder billigare tycker man. 1000 dioder är ändå 770 spänn + moms
Senast redigerad av bengt-re 17 april 2005, 01:15:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Jo startade en förut i sälj o köp men jag hade ingen direkt o fråga efter..

Sammfattning:

Behöver MINST 1176st lysdioder (Gärna 1500st, så har man några över)
300-500mcd
Blå Ellerg rön, Beroende på pris
30-40 Graders vinkel.. (MINST 25)

Mvh Jim
Skriv svar