Elcykel

Berätta om dina pågående projekt.
salle
Inlägg: 852
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

elcykel

Inlägg av salle »

Det där med laglydigheten tycker jag är rätt viktigt , tänk er själva , en 100kg:s gubbe ( även jag Icecap)på en elcykel som gör 25km/h som blir jagad av polisen med blåljus och siren , det är lite skillnad på det och en finnig 15-åring med sin röda Puch Dakota.
Min motor är en liten extramotor till en rullstol , tror den sitter mellan bakhjulen på stolen på nåt vis.
Det skulle kunna gå att sätta den på framhjulet så som Bengt-re säger , men det känns lite olustigt , tänk om motorn trärstoppar då flyger man ju som en B52.a genom luften.
Dom 330 W som motorn är på , det är väl vid 30V , om jag driver den med 24V så bör det väl ligga inom lagens råmärken.

Salle i Växjö
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Spazze »

bengt föreslog borstlösa motorer men dom verkar vara lite väl krångliga att styra tycker jag. man skulle hitta nån stor och fin vanlig 12v motor. och sen kan man bygga en PWM-fartkontroll med en liten "250 watt begränsar-knapp" :)
några tips på vart man hittar vanliga 12v motorer? min polare fick en underdel av en motordriven skurmaskin (sån som skurar stora golv i t-banan t ex) med en motor och en PWM-krets. 600w eller nåt sånt. men det var 24v. han ska få en hög med bättre begagnade blyaccar från larmsystem så kanske det blir en elcykel så småningom.

-Edit: inte att glömma, http://www.peltzer.net/ebike/index.html även om jag har postat den i nån tidigare tråd. lite intressanta konstruktioner av elcyklar.

om man monterar motorn som han så skulle man kanske kunna sätta fast ett drev med skruvar i hålen i ett disc baknav.
salle
Inlägg: 852
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Inlägg av salle »

Itressant länk Spazze , ska kika närmre på den i morgon , nu är det fredagskväll........

Salle i Växjö
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Sant..

Inlägg av bengt-re »

att de är lite knepiga att styra, men jisses vilket drag och verkningsgrad som slår allt annat. Jag har använt borstlösa i min senaste ROV och det är klockrent. Små, starka, skapligt lågvarviga och blir INTE VARMA ! Ids man inte bygga drivsteg själv så finns det färdiga att köpa som fungerar mycket bra. Dock saknar de flesta back, och att hacka själva färdiga drivsteget verkar för svårt, så då har jag bara ett tvåpoligt relä och skiftar två faser så går motorn baklänges. Dock får man se til att inte göra det när motorn går för då kan drivsteget dö med lite otur. Sägs det iaf, men jag ha rinte lust att riskera dyra drivsteg så jag fegar och lysnar på de som säger att sån´t kan döda dem.
Skriv svar