Sida 1 av 23

Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 02:00:20
av LaRdA
Nu är det dagt igen för ett pulsejet bygge inför Speed weekend 2011 Speed weekend 2011
Förra gången byggdes en pulsjet driven spark som ni kan se här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=41472

Denna gång blir det en betydligt större motor som vi tänkt montera i ett chassi från en Yamaha et400t r, tanken är att riva bort boggie och drivmatta och montera motorn i bandtunneln.
Istället för band så kommer den få en uppsättning med medar eller alternativt skidor bak för att minska friktionen, fram kommer nya större styrstål att tillverkas för att ge bättre prestanda på is.
Beräknad bränsleförbrukning ligger för övrigt på ca 500L/h, eller 8.33L/min. :mrgreen:
Den beräknad resonans-frekvens är ca 53Hz

Kan börja med att visa en preliminär ritning på motorn , måtten är inte spikade utan det kan bli att man räknar om dom.
Bild
Här är en skoter av samma modell, har egna bilder jag ska lägga upp bara jag får in dom i datorn.
Bild

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 02:13:30
av Tekko
Jävlar Lars du e galen du!!! :shock: :shock: :D

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 02:16:51
av LaRdA
Inte mer än vanligt. :wink: :vissla:

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 02:26:34
av danielr112
Vilken är effekten du beräknar att få ur den mojängen? :)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 02:43:08
av LaRdA
Ca 1500N i dragkraft, kan jämföras med att tyskarnas V1'a som hade ca 2200N i statisk dragkraft, den ökade visserligen till ca 3300-3600N i full hastighet.
Men då vägde det hela också totalt ca 2200kg.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 03:28:47
av danielr112
Och om vi överför detta i nåt som jag kan förstå. Hur mycke 0-50 eller ev 0-100 hade detta motsvarat? :)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 09:58:33
av dar303
Haha, fantastiskt!

Snälla, bygg en V1 till nästa år! :)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 12:21:56
av Cano
:shock: Det här ska bli spännande!

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 12:27:59
av LHelge
danielr112 skrev:Och om vi överför detta i nåt som jag kan förstå. Hur mycke 0-50 eller ev 0-100 hade detta motsvarat? :)
F = m*a

På is kan man nästan försumma friktionen.

Uppskatta massa på skoter och förare till 300 Kg ger a = 5 m/s^2

100 km/h = 28 m/s

dvs 0 till 100 på 28/5 = 5.6 s

Sen lägg på ett par tiondelar för luftmotstånd och friktion.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 14:02:31
av Nerre
Eller för att omformulera det: Hastigheten ökar med 5 m/s varje sekund (ungefär).

Efter en sekund är man uppe i 5 m/s.
Efter två sekunder 10 m/s.
Tre sekunder 15 m/s.
osv.

Det är ju skillnaden gentemot en bilmotor. Bilmotorn har ju ett maxvarvtal och man måste växla upp efter hand, men en jetmotor har en konstant dragkraft som inte minskar för att hastigheten stiger. Så det är mycket enklare att räkna på jetmotorns acceleration än bilens.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 14:51:29
av Electricguy
Så jävla häftigt! Detta MÅSTE du göra videos på senare!!!! :D Ska bli riktigt kul att följa! Älskar pulsejet motorer!

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 16:18:48
av Mizzarrogh
Detta följes så klart med största intresse. 8) 8)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 16:48:57
av Tekko
Detta blir Brakaren mk2 ;)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 17:03:07
av Walle
Med tanke på hur cool förra årets pulsjet var så lär det här bli en riktig höjdare!

Kommer att följas med stort intresse! :)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 20 december 2010, 17:21:00
av ahlsten
När ni räknar acceleration glömmer ni helt att effektiviteten för framdrivningen är beroende av farkostens hastighet...

Edit: Fel av mig att dra alla över en kam kanske, aja :)