Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
"effektiviteten för framdrivningen"?
Vad betyder det?
Vad betyder det?
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Det jag pratar om är den hastighetsberoende kvoten av nyttigt arbete och insats, som gäller för alla luftandande reaktionsmotorer.
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Jaha, och vad innebär det då?
Att dragkraften ökar med hastigheten? eller minskar?
Det är ju bara några enkla överslagsberäkningar som presenterats hittills, för att få ett hum om hur snabbt den kommer accelerera.
Att dragkraften ökar med hastigheten? eller minskar?
Det är ju bara några enkla överslagsberäkningar som presenterats hittills, för att få ett hum om hur snabbt den kommer accelerera.
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Här finns den förenklad:
Verkningsgraden η, utloppshastigheten c och farkostens hastighet v
Det betyder alltså att effektiviteten för framdrivningen (inte för förbränningscykeln, utan just hur väl jetstrålen flyttar skotern framåt) är ganska mycket sämre vid låga hastigheter.
Edit: Och när väl "skoterhastigheten" är densamma som utloppshastigheten så är teoretiska verkningsgraden hög men accelerationen obefintlig (det går ju inte att färdas snabbare då).
Verkningsgraden η, utloppshastigheten c och farkostens hastighet v
Det betyder alltså att effektiviteten för framdrivningen (inte för förbränningscykeln, utan just hur väl jetstrålen flyttar skotern framåt) är ganska mycket sämre vid låga hastigheter.
Edit: Och när väl "skoterhastigheten" är densamma som utloppshastigheten så är teoretiska verkningsgraden hög men accelerationen obefintlig (det går ju inte att färdas snabbare då).
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Så du menar att i låga hastigheter är det bara en bråkdel av den angivna dragkraften 1500N som accelererar fordonet?
Fast om dragkraften är mätt stillastående till 1500N, kommer dragkraften bli högre ju snabbare det går?
Fast om dragkraften är mätt stillastående till 1500N, kommer dragkraften bli högre ju snabbare det går?
- Electricguy
- Inlägg: 12304
- Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
- Ort: Kälmä' typ..
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Ju högre hastighet borde betyda mer luftflöde genom motorn och därmed mer effekt? eller är jag ute o cyklar?
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
skvatt galet projekt, det verkar vara mer än en skruv lös
kan bara säga att jag är avundsjuk
kan bara säga att jag är avundsjuk
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Men vänta nu... Är inte det där accelerationen om man kör den UPPÅT, d.v.s. så tyngdkraften motverkar lyftkraften?LHelge skrev: Uppskatta massa på skoter och förare till 300 Kg ger a = 5 m/s^2
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Mitt förslag på uträkning var endast ett överslag baserat på högstadiefysik där det försummas saker hej vilt. Ofta räcker det bra för att ge en vink om vad man kan förvänta sig.
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Motorn med 1500 N dragkraft skulle inte ens orka lyfta tyngden av 300 kg.Nerre skrev:Men vänta nu... Är inte det där accelerationen om man kör den UPPÅT, d.v.s. så tyngdkraften motverkar lyftkraften?LHelge skrev: Uppskatta massa på skoter och förare till 300 Kg ger a = 5 m/s^2
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
ALDRIG att jag skulle sätta mig på en sån, med pungen 15 cm från en yrande pulsejet!
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
"Hawen´t You heard about the swedish steelballs?"
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
suspensoar?
frågan är egenteligen, borde man inte få mera dragkraft med en vätskeraketmotor?
fotogen och flytande syre finns ju på jobbet, sedan behövs ju bara lite pupar och en kon
frågan är egenteligen, borde man inte få mera dragkraft med en vätskeraketmotor?
fotogen och flytande syre finns ju på jobbet, sedan behövs ju bara lite pupar och en kon
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
Nackdelen är bara att brännkammaren är extremt kritisk vad gäller utformningen om man inte vill fara i luften, annars är det sanslöst bra drag i dem jag sett om de är korrekt gjorda, har länge velat testa om man haft maskiner och material som klarade det. Är fanemej betydligt mer än en jetmotor till och med om man gör den rätt... ingen seg härk till kolvmotor är ens i närheten hur trimmad och överladdad den än må vara. (men gör man fel så antingen suger prestandan hårt eller så far man upp i det blå utan vidare hjälp... )
Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor
En annan variant vore ju en väteperoxidmotor. Väteperoxid har ju den fina egenskapen att det tokreagerar med silver (där silvret endast är katalysator = förbrukas ej), så pumpar man väteperoxid genom ett galler av silver så har man en motor med tillräckligt drag för att lyfta en människa (såna där s.k. jetpacks brukar köra med väteperoxidmotorer). Observera att det föreligger överhängande risk att man blir riktigt, riktigt, blond