Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Berätta om dina pågående projekt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Nerre »

I år tänkte jag försöka få se det här monstret live, jag har sparade semesterdagar som jag måste ta ut före sista mars och då tänkte jag att en eller två av dem kan man ju använda för att åka till Speed Weekend.

Jag har ju följt bloggen i fler år och känner liksom att nån gång i livet måste man ha stått där och känt hela kroppen vibrera av dånet:)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av LaRdA »

Hoppas du får möjlighet att komma och titta!
Kommer du förbi i depån så har vi nog kaffe eller liknande att bjuda på. :tumupp:

För er som inte följer bloggen så kommer här en liten stop-motion film från när vi monterade motorn i chassiet härom helgen. :D

https://youtu.be/niLXWfE9C9o
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av tecno »

:tumupp: för den fina videon!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Nerre »

Läskigt med pulsjet-ätande snöskotrar!

Hur fick ni lyftslingorna att klättra upp i luften? Ståltråd? :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Melkutt »

Haha, va roliga ni är, skojsig film! :D
Snyggt bygge för övrigt, hejar på er här i bakgrunden!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av orvar-e »

:tumupp:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Nerre »

Min första reaktion: Jävlar vad stor den är. Typ 20% större än jag hade föreställt mig.

Min andra reaktion: Fan vad det blåser varmt (Mobacken stod och provstartade sin jetspark).

Monstret är verkligen värt att se live. Hela evenemanget var rätt kul, men lite för mycket motorcyklar för min smak. Det var helt klart roligare att se de mer udda fordonen.

Såhär efteråt så här jag funderat på hur man ska kunna beskriva ljudet så att man någorlunda kan förställa sig. Det närmaste jag kan komma på är nog om man förställer sig en artilleripjäs runt 60-70 mm. Och tänker sig att den pumpar på med en eldhastighet på 50 skott i sekunden.


Tack för kaffet och kul att träffas. Vi nöjde oss med fredagen (dubbelt så dyr entre på lördagen och man hade ju redan sett alla fordon köra en gång) så jag antar att jag gick miste om att se körning med puljsjetsparken.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av lond »

Såg att ni fick besök av Edd China vid Speed Weekend i år:



Glömde totalt av när det var..... :(

/// Marcus
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Nerre »

I år var det kanonväder, och mycket lekande med pulsjetsparkar:)

Och de tokiga norrmännen i Buldre Racing slog rekord, trots att motorhuven flög.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av xxargs »

Nerre skrev:
Det närmaste jag kan komma på är nog om man förställer sig en artilleripjäs runt 60-70 mm. Och tänker sig att den pumpar på med en eldhastighet på 50 skott i sekunden.
Och för att ha uppfattning hur mycket _det_ låter då behöver man nog klarat av någon form av militär service (kallades förr 'lumpen') med tyngre saker än handeldvapen (typ GRG och uppåt) och/eller varit med på 'öppet hus' i dito anläggningar och nära där den typen av skjutning (som luftvärnskanoner med lösa skott) demonstrerats för att övh. ha en uppfattning hur mycket det faktisk låter. - kropps-känsla är bara förnamnet, och hörselskydd en nödvändighet om man skall ha något att höra med efteråt och minska risken för tinnitus resten av livet...

(har skjutit GRG och det är fan nog så mycket man tål i kroppen av tryckvågen och hur det kryper av myror benen i känslan efter ett avfyrad fullbumpa-skott trots att man vikt undan så mycket man kan... säg så här - det rensar bihålorna, efter man fått plankan i ansiktet - känns det som... och så har alla som skjutit några fullbumpe-skott ett fånigt flin efteråt, trots kanske blåöga från riktmedlen ;-) )
Skriv svar