Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Berätta om dina pågående projekt.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av bearing »

"effektiviteten för framdrivningen"?
Vad betyder det?
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av ahlsten »

Det jag pratar om är den hastighetsberoende kvoten av nyttigt arbete och insats, som gäller för alla luftandande reaktionsmotorer.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av bearing »

Jaha, och vad innebär det då?
Att dragkraften ökar med hastigheten? eller minskar?

Det är ju bara några enkla överslagsberäkningar som presenterats hittills, för att få ett hum om hur snabbt den kommer accelerera.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av ahlsten »

Här finns den förenklad:
Bild
Verkningsgraden η, utloppshastigheten c och farkostens hastighet v


Det betyder alltså att effektiviteten för framdrivningen (inte för förbränningscykeln, utan just hur väl jetstrålen flyttar skotern framåt) är ganska mycket sämre vid låga hastigheter.

Edit: Och när väl "skoterhastigheten" är densamma som utloppshastigheten så är teoretiska verkningsgraden hög men accelerationen obefintlig (det går ju inte att färdas snabbare då).
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av bearing »

Så du menar att i låga hastigheter är det bara en bråkdel av den angivna dragkraften 1500N som accelererar fordonet?

Fast om dragkraften är mätt stillastående till 1500N, kommer dragkraften bli högre ju snabbare det går?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Electricguy »

Ju högre hastighet borde betyda mer luftflöde genom motorn och därmed mer effekt? eller är jag ute o cyklar? :mrgreen:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av grym »

skvatt galet projekt, det verkar vara mer än en skruv lös

kan bara säga att jag är avundsjuk :tumupp:
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Nerre »

LHelge skrev: Uppskatta massa på skoter och förare till 300 Kg ger a = 5 m/s^2
Men vänta nu... Är inte det där accelerationen om man kör den UPPÅT, d.v.s. så tyngdkraften motverkar lyftkraften?
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av LHelge »

Mitt förslag på uträkning var endast ett överslag baserat på högstadiefysik där det försummas saker hej vilt. Ofta räcker det bra för att ge en vink om vad man kan förvänta sig.
bearing
Inlägg: 11229
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av bearing »

Nerre skrev:
LHelge skrev: Uppskatta massa på skoter och förare till 300 Kg ger a = 5 m/s^2
Men vänta nu... Är inte det där accelerationen om man kör den UPPÅT, d.v.s. så tyngdkraften motverkar lyftkraften?
Motorn med 1500 N dragkraft skulle inte ens orka lyfta tyngden av 300 kg.
Användarvisningsbild
jesper
Inlägg: 722
Blev medlem: 12 juni 2006, 16:04:08
Ort: Laem Mae Phim, Thailand

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av jesper »

ALDRIG att jag skulle sätta mig på en sån, med pungen 15 cm från en yrande pulsejet! :shock:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Mizzarrogh »

"Hawen´t You heard about the swedish steelballs?" :mrgreen:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av grym »

suspensoar?
:lol:

frågan är egenteligen, borde man inte få mera dragkraft med en vätskeraketmotor?

fotogen och flytande syre finns ju på jobbet, sedan behövs ju bara lite pupar och en kon :mrgreen:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Mizzarrogh »

Nackdelen är bara att brännkammaren är extremt kritisk vad gäller utformningen om man inte vill fara i luften, annars är det sanslöst bra drag i dem jag sett om de är korrekt gjorda, har länge velat testa om man haft maskiner och material som klarade det. Är fanemej betydligt mer än en jetmotor till och med om man gör den rätt... ingen seg härk till kolvmotor är ens i närheten hur trimmad och överladdad den än må vara. (men gör man fel så antingen suger prestandan hårt eller så far man upp i det blå utan vidare hjälp... :D) 8)
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Inlägg av Walle »

En annan variant vore ju en väteperoxidmotor. Väteperoxid har ju den fina egenskapen att det tokreagerar med silver (där silvret endast är katalysator = förbrukas ej), så pumpar man väteperoxid genom ett galler av silver så har man en motor med tillräckligt drag för att lyfta en människa (såna där s.k. jetpacks brukar köra med väteperoxidmotorer). Observera att det föreligger överhängande risk att man blir riktigt, riktigt, blond ;)
Skriv svar