Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 07.19 2019-09-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 340 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 02.00 2010-12-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3629
Ort: Jämtland
Nu är det dagt igen för ett pulsejet bygge inför Speed weekend 2011 Speed weekend 2011
Förra gången byggdes en pulsjet driven spark som ni kan se här:
viewtopic.php?f=3&t=41472

Denna gång blir det en betydligt större motor som vi tänkt montera i ett chassi från en Yamaha et400t r, tanken är att riva bort boggie och drivmatta och montera motorn i bandtunneln.
Istället för band så kommer den få en uppsättning med medar eller alternativt skidor bak för att minska friktionen, fram kommer nya större styrstål att tillverkas för att ge bättre prestanda på is.
Beräknad bränsleförbrukning ligger för övrigt på ca 500L/h, eller 8.33L/min. :mrgreen:
Den beräknad resonans-frekvens är ca 53Hz

Kan börja med att visa en preliminär ritning på motorn , måtten är inte spikade utan det kan bli att man räknar om dom.
Bild
Här är en skoter av samma modell, har egna bilder jag ska lägga upp bara jag får in dom i datorn.
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.13 2010-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.19 2004-11-28
Inlägg: 8906
Ort: Härnösand
Jävlar Lars du e galen du!!! :shock: :shock: :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.16 2010-12-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3629
Ort: Jämtland
Inte mer än vanligt. :wink: :vissla:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.26 2010-12-20 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7664
Ort: Alvesta, Småland
Vilken är effekten du beräknar att få ur den mojängen? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 02.43 2010-12-20 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.10 2003-09-09
Inlägg: 3629
Ort: Jämtland
Ca 1500N i dragkraft, kan jämföras med att tyskarnas V1'a som hade ca 2200N i statisk dragkraft, den ökade visserligen till ca 3300-3600N i full hastighet.
Men då vägde det hela också totalt ca 2200kg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 03.28 2010-12-20 

Blev medlem: 00.48 2009-01-18
Inlägg: 7664
Ort: Alvesta, Småland
Och om vi överför detta i nåt som jag kan förstå. Hur mycke 0-50 eller ev 0-100 hade detta motsvarat? :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.58 2010-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 19.54 2003-12-17
Inlägg: 5912
Ort: Sthlm
Haha, fantastiskt!

Snälla, bygg en V1 till nästa år! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.21 2010-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.18 2006-11-30
Inlägg: 1485
Ort: Katrineholm
:shock: Det här ska bli spännande!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.27 2010-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.25 2007-09-02
Inlägg: 1769
Ort: Östergötland
danielr112 skrev:
Och om vi överför detta i nåt som jag kan förstå. Hur mycke 0-50 eller ev 0-100 hade detta motsvarat? :)


F = m*a

På is kan man nästan försumma friktionen.

Uppskatta massa på skoter och förare till 300 Kg ger a = 5 m/s^2

100 km/h = 28 m/s

dvs 0 till 100 på 28/5 = 5.6 s

Sen lägg på ett par tiondelar för luftmotstånd och friktion.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.02 2010-12-20 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 22068
Ort: Upplands väsby
Eller för att omformulera det: Hastigheten ökar med 5 m/s varje sekund (ungefär).

Efter en sekund är man uppe i 5 m/s.
Efter två sekunder 10 m/s.
Tre sekunder 15 m/s.
osv.

Det är ju skillnaden gentemot en bilmotor. Bilmotorn har ju ett maxvarvtal och man måste växla upp efter hand, men en jetmotor har en konstant dragkraft som inte minskar för att hastigheten stiger. Så det är mycket enklare att räkna på jetmotorns acceleration än bilens.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.51 2010-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.52 2007-08-15
Inlägg: 11670
Ort: Alsterbro utanför Kalmar
Så jävla häftigt! Detta MÅSTE du göra videos på senare!!!! :D Ska bli riktigt kul att följa! Älskar pulsejet motorer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.18 2010-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.32 2006-09-10
Inlägg: 14891
Ort: Någonstans i Sverige.
Detta följes så klart med största intresse. 8) 8)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.48 2010-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.19 2004-11-28
Inlägg: 8906
Ort: Härnösand
Detta blir Brakaren mk2 ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.03 2010-12-20 
Moderator
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.32 2004-12-14
Inlägg: 7612
Ort: Stockholm
Med tanke på hur cool förra årets pulsjet var så lär det här bli en riktig höjdare!

Kommer att följas med stort intresse! :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.21 2010-12-20 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 00.24 2005-11-12
Inlägg: 630
Ort: Uppsala
När ni räknar acceleration glömmer ni helt att effektiviteten för framdrivningen är beroende av farkostens hastighet...

Edit: Fel av mig att dra alla över en kam kanske, aja :)


Senast redigerad av ahlsten 17.24 2010-12-20, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 340 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 23  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: daer, Nomad50, Oskar, säter, Thomas O, X-IL och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010