Fandipole

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Fandipole

Inlägg av Macce »

Ett antennprojekt är ju inte elektronik, men elektronik hör ihop amatörradio, amatörradio med antenner så detta blir ju ett elektronikprojekt :D

En fandipol är flera dipoler matade med samma koaxial. Jag har förr byggt en "liten" version med 80 och 40 meters banden, den nya innehåller 80, 40, 20, 15 och 6 meter. Till 80 meter lade jag 2st dipoler, en för CW-delen av bandet och en för SSB-delen, för det är så stor skilnad på våglängden mellan högsta och lägsta frekvensen så en antenn täcker inte hela bandet.

En dipol är inte det optimala alternativet för 6 meter, men hade lust att bygga dit den så den fick komma med.

Antennens SWR är bra på alla banden, så jag blev mycket nöjd med den.

Jag byggde allting ensam, så det tog sin tid, 8 timmar med en matpaus.
Ludvig
Inlägg: 8
Blev medlem: 1 november 2004, 12:01:57

Inlägg av Ludvig »

Vore kul med lite bilder också :)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Det finns ju, klicka på "...den nya innehåller...".
Eller så här :)
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Vad har du för swr på banden? Håller det sig runt 1:1 eller vad går det upp till? Och kör du med eller utan balun?

Tänkte bygga mig något liknande till sommar stugan. Fast istället för att spara tråd bygga traps alltså spärrar för vissa frekvenser till trådarna. Så jag kan använda samma trådar till 80m och 40m och 20m och 15m.

Sen kom jag ocn fundera på hur blir det vid injustering.
Räcker det att klippa till alla dipoler för ca värden som blir
när man räknar ut det och sedan klippa en av dipolerna
eller måste varje klippas försig för att dom blir helt självständiga?
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

På en eller två hade jag rätt exakt 1:1, blir lite högre på de andra. Jag började från de längre dipolerna och lade de enskilt och trimmade in. På 80meter har jag en dipol för CW och en SSB -delen. När jag trimmade in cwdelen och lade dit SSB så ändrades intrimmningsfrekvensen lite, men inte så skadligt.

Traps eller baluner har jag inte använt, en balun vore ju bra så antennen strålar symmetriskt. Traps behövs inte, när RF kör av sig själv till rätt dipol.
Skriv svar