målsökande RC-bil (Nu med filmer!)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Jaha:
"-An optical sensor which can observe an IR-beacon at 10m distance."
Frågan är om ni får montera sensorn på en stegmotor så att ni kan svepa med sensorn för att få en bra fix på fyren. Att behöva "svepa" med hela bilen är inte så effektift. Då återstår att kluraut det optimala mönstret att svepa med sensorn med och mjukvaran så att bilen tar den absolut kortaste vägen.

Om det blir till att jaga ett rörligt mål så ändras detta. Bilen måste då köra mot den platts där målet kommer att vara då bilen når fram.

En yttligare finess är att börja rejset med att sprättaut (råttfälla?) en massa små blinkande IR-dioder för att förvirra motståndarens bil (mjukvaran i din bil bortser från dessa).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Eller servo

Inlägg av bengt-re »

Det spar lite pinnar och ger ett nolläge, men ger å andra sidan inte 360 grader vridningsmöjlighet. Jag och någon mer har testat att sätta SRF04 på ett servo för att låta uP titta sig runt. Man slipper släpringar och elände, men inte lika coolt som en riktig liten stegmotordriven snurrande sensor..
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

Jag har varit väldigt dålig med att skriva om projektet men jag lovar att posta lite bilder såfort jag har lagt upp dom på servern... Det som är gjort hittils är: Den mesta mekaniken i form av lins/sensorrör + fäste, "hyllplan" för PICen o kretskort, filter + förstärkare till sensorerna, en enkel motordrivkrets (endast för fart frammåt). Fäste för hall-givaren o diverse brytare är oxå klart. Säkert en massa mer som ja inte har kommit på oxå... Det som är kvar att göra är en del småpill på chassit, en kofångare med inbyggd brytare som slår av motorn när man kör på fyren + en jäkla massa kodning :shock: Vi har dock kommit en bit med den oxå. Att styra servot och drivmotorn funkar fint och AD-omvandlaren funkar oxå fint. Så nu är det "bara" att att läsa in sensorsignalerna och sen skriva en reglerkod... Rejset är nästa fredag (den 27) så jag vet nog vad jag har att göra till veckan...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

du måste nästan lova oss att visa filmer OCH bilder sen... låter hur skoj som helst ju
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

testar o posta en bild
Bild
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

okej här kommer äntligen lite bilder

Bild
filtret o lite annat jox

Bild
picen monterad på skolans utvecklingskort+utbyggnadskort

Bild
ungefär hur allt kommer att se ut me linsrör o allt

Bild
motordrivkrets + brytare

Bild
givare för hallgivaren

Bild
ovanifrån

mer bilder kommer när jag kommer ihåg att ta med kameran till labbet... :oops:

/Henke
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

Ja den lever!!! :D Idag så fick vi bilen att träffa fyren på egen hand för första gången! Så jäkla skönt. Här kommer lite random bilder på den färdiga bilen. Lite pill återstår dock. I kväll/natt ska vi tetsköra bilen mot fyren på 10 meters håll o se om det funkar oxå... Återkommer med mer bilder och filmer så fort jag kan.

Bild
Besten.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Detaljstudie av kofångaren som är uppbyggd med fjädrarna från framstötdämparna o delar från en bläckpenna...
backeliten
Inlägg: 56
Blev medlem: 24 maj 2005, 20:43:10
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av backeliten »

Kan avslöja från andra experimentbordet att vissa problem med att hitta fyren har uppmärksammats! :lol:
Inte helt enkelt att skriva ett program för att söka redan på fyren i alla lägen!
Våran grupp har slitigt hårt med koden idag, men än så länge har vi inte kunnat provköra den eftersom vi saknar optikdelen.
Men den borde hoppa igång när som helst! 8)
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

I nuläget är statusen följande: Vi kan hitta o träffa fyren på ca 15meters avstånd (helt ok) men problemet är när vi höjer hastigheten. Det som då händer är att varje korrektion tar för lång tid o då tappar linsen signalen helt o bilen bränner rakt in i väggen :? Vi la en hel del timmar igår på att försöka skriva en kod som gör att bilen svänger tillbacks åt rätt hål när den tappar signalen, men det visade sig inte vara det lättaste... Återkommmer med info så snart jag kan. Ställ gärna frågor :)

/Henke
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

Sådär ja, nu funkar den helt ok. Gjorde tester idag utomhus och den har inga som helst problem o träffa fyren på ca 15 meters avstånd i fullt solsken :D Känns jäkligt bra att inte vara ute i sista sekunden. Än så länge är det bara våran bil som är "färdig", dom andra lagens bilar har ännu inte rört sig en milimeter... Och racet är på fredag... Här kommer lite filmer från igår. (Välj spara som)

http://henke.alligatorn.com/img%20031.avi

Lite dålig försök...


http://henke.alligatorn.com/img%20033.avi

Lite bättre.

http://henke.alligatorn.com/img%20036.avi

Helt ok.

Fler filmer kommer ikväll när dom är uppladdade.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kul att se att det fungerar!

visst var ljudet lite konstigt?

/Johan
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

jo jag vet att ljudet är knepigt.Vete tusan hur jag ska få till det dock...
Användarvisningsbild
Dekor
Inlägg: 272
Blev medlem: 1 januari 2005, 23:54:18

Inlägg av Dekor »

Tjenare, super nice bygge.
Såg föresten på lokala nyheter idag (Bor i piteå som synes) och där var ni med?
Tror iaf det........

Som sagt, skit nice bygge.......
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

Vi kom 3a i tävlilngen, av 5 lag. Alla lag tyckte att vi skulle ha vunnit för vår bil var helt klart snabbats o träffsäkrast. MEN nu va det så att i vårat andra heat så fick biljäveln för sig att hela tiden fara rakt ut bland publiken... Då vi inte han hitta felet i tid så blev vi utslagna ur tävlingen. Vi hittade sen felet o det visade sig att kristallen till realtidsklockan på utvecklingskortet vi hade fått av skolan hade vibrerat lös i det första heatet :( Och i och med att vi använde oss av funktionen tiomer0 för att styra servot så fick styrningen spel. Så jäkla trist att forlora på grund av ett fel på en sak som inte vi har gjort själva! Men men, det har vrait väldigt roligt att bygga och utveckla bilen, väldigt lärorikt. Bilder och filmer från tävlingen kommer så fort jag kan

/Henke
Henke
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 november 2004, 17:26:31
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Henke »

Dekor skrev:Tjenare, super nice bygge.
Såg föresten på lokala nyheter idag (Bor i piteå som synes) och där var ni med?
Tror iaf det........

Som sagt, skit nice bygge.......
Jo jag tror nog att vi var med på tv, dom kom och tryckte upp en stor jäkla tvkamera i ansiktet på oss när vi höll på att paniklöda en kabel som hade lossnat...
Skriv svar