Trådlös dörrklocksförlängare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Trådlös dörrklocksförlängare

Inlägg av PHermansson »

Ett i-landsproblem kan tyckas, men visst är det dumt att dörrklockan inte hörs i hela lägenheten när man har stereon på? I den lägenhet där jag bor nu finns en helt vanlig elektrisk dörrklocka, men inte tusan hörs den in i arbetsrummet när Creativehögtalarna säger sitt.... Detta måste alltså åtgärdas, helst utan kilometerlånga kabeldragningar genom lägenheten.
Svaret blev en trådlös dörrklocka för det facila priset av 49:-. Men det är ju inte så smidigt med två knappar vid dörren, så vad göra? Jo, en snabb kontroll av den befintliga klockan visade att den drevs med ca 15VAC, vilket borde kunna användas för att styra den trådlösa sändaren. Givetvis kunde den det, inte bara styra utan även driva då sändaren som standard drivs av ett 12-voltsbatteri. Sändaren demonterades, batteri + batterikontakter löddes loss. Tryckknappen ersattes av en trådbygel, det var nämligen så himla praktiskt att denna tryckknapp fungerade som strömbrytare för hela kretsen.

Bild
Nu kunde jag alltså få den trådlösa klockan att ringa genom att mata sändaren med 12 volt. En liten nätdel bestående av en likriktare, en 7812 och ett par kondensatorer byggdes och monterades:

Bild

Sändaren kunde nu alltså drivas av en växelspänning runt 15 volt, vilket ju är precis vad den ordinarie dörrklockan drivs av. Men klockan ska ju inte ringa hela tiden, så anslutningarna till sändaren kopplades parallellt med ordinarie klockas elektromagnet, vilket innebär att sändaren matas när knappen vid ytterdörren trycks in. Sändaren tejpades in i lite skyddande vit tejp och monterades sedan i dörrklockan:

Bild

Och det fungerar perfekt! :) Snabbt, enkelt och billigt blev det också.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Ha ha :lol:

Jag gjorde nästan lika för en vecka sedan, jag har inredd kontoret i källaren och man hör inte dörrklockan när pannan kör men det är fixat nu.
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

Vart köpte du ringklockan för 49:- ?
Så'na där brukar ju innehålla vanliga RF sändare/mottagare, och för det priset vet jag inte om man kan köpa dom separat!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Slakta nya prylar..

Inlägg av bengt-re »

Är ofta billigare än att köpa delar. Jag skulle ha tag i några lådor med stickprop och eluttag på, men köpte ett fempack timrar på clas i sjönn för priset av en låda på ELFA... Sen så får man en massa små fåniga synkromotorer på köpet.. Någon som samlar på oanvända timerinälvor så vassego.... ;)

Skämt åsido, så är det ofta en bra sak att köpa något och sno saker ifrån då det oftast blir billigare.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Min dörrklocka kostade förvisso 98:- så det var inte lika billigt men jag köpte den på Obs! Bergvik i Karlstad.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Resor är också pengar..

Inlägg av bengt-re »

Man skall inte glömma att bensinen kostar 11 spänn litern... Så Ofta inte fel att betala mer för något man kan köpa nära där man bor...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Inlägg: 4340
Blev medlem: 22 december 2004, 00:46:38
Ort: Särestad Grästorp
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Så sant, billigare än lösa komponenter... Harald Nyborg tar 49:- för dörrklockan, vilken förutom namnet är mycket lik den från Rusta som jag dissikerade för ett tag sedan (http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... highlight=. Modulerna från Rusta-klockan har jag testat ytterst lite, men de ska snart användas lite mer seriöst.
Dessa dörrklockor verkar alltså vara ett bra sätt att få tag på billiga moduler, mottagaren har dessutom lite extra elektronik för att förbättra mottagningen.

bengt-re: Det där med timerserna var smart, har jag faktiskt inte tänkt på...
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

En fundering...

Hur skulle man kunna koppla så att det plingar när någon bryter en stråle?
typ som i affärer?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Javisst!

Lätt som en plätt. Tryckknappsdelen skicker i mitt fall ut ringsignalen (till bing-bong enheten) när den får 12V, själva knappen slår bara till 12V batteriet, inget annat.

Jag har lödd "förbi" den trycknapp och du kan göra det samma med en ljusstråle.
Skriv svar