Rökövervakning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jaha.. då har jag skissat lite på en koppling..
vad tror ni om detta, har skippat viktiga grejor på 8515:en jag vet.
Skippade klockan till ADC:n men undrar om jag måste använda Vref/2??

Jaja här är skissen iaf
Bild
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

ruskigt svårläst bild..

Inlägg av bengt-re »

Vissa ledare syns inte och delar av texten är nästintill oläslig...

http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=22

Du måste ha med klockan för att den skall leva. Kolla databladet:
http://www.elfa.se/pdf/73/731/07313968.pdf

edit.
sidan 13 i databladet har du kopplingen för free-running
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Jpeg är fel format till denna typ av bild, tyvärr används jpeg som standardformat nu för tiden när det endast är bra på att återge foton. Annan grafik bör använda formatet png tex, bmp funkar också men är onödigt stort.

Edit: gif funkar givetvis också bra.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ber om ursäkt för bildkvaliten.. PrntScr å sen in i paint blir inte så bra resultat, fick springa till bussen..

Att klockan ska va med det fattar jag ju.. men måste vref/2 vara med?
Exakt vad innebär freerunning?

Det som jag var mest osäker på var så att alla Vin osv kommit rätt.
Vin- på ADC080 måste väl vara jord (pga 0-5V)? eller ska den vara samma som Vin- till INA128??
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Inlägg: 966
Blev medlem: 14 oktober 2003, 16:55:23
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Free running betyder att A/D-omvandlar omvandlar värden hela tiden. Alltså direkt när den är klar med en omvandling börjar den på en ny utan att du behöver säga till den att göra det.

Skillnad från 'single-conversion' där du skickar en triggsignal och A/D-omvandlaren gör en omvandling och sen vilar den tills du säger till igen.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

OT: Det skall fungera att bara göra som du gjorde, för jag har själv gjort det men jag använder dock paint shop pro till resten. För problemet kan mycket väl vara det att prntcr skapar en bmp fil men du har sen sparat den i en komprimerad jpg form. Jag har märkt att paint kan komprimera filer ganska så hårt och kan ibland orsaka grova störningar i bilden.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Spelar det någon roll om DGND är samma som AGND.. varför finns det två olika jordningar för?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Man har två separata jordar för att den digitala delen inte ska störa den analoga. Det finns många varianter på hur man kopplar ihop dessa, men om du inte har extrema krav på signalkvalitet så är det nog bara att koppla ihop.

Brukar stå en del om det i databladet också, hur de tycker man ska göra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, det var ju ändå bara en 8-bitars omvandlare, så inte så kinkigt. Därmed inte sagt att man kan slarva hur som helst med jorden. Försök koppla lite med tanke på risk för jordslingor och koppla av komponeneter som drar mycket pulsström med en liten konding över matningen - lite gammaldax metod att bygga ;) men det kan spara många timmars felsökning och kostar dessutom inte många kronor att stoppa in.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

OK..

Har ju 2st givare.. som jag ska kunna växla mellan... samt jordningen av WR. Tänkte göra detta med ett relä, har ni några bra exempel på relän i DIL utförande?

Hur stort är mycket pulsström? I databladet som du länkade till så har de väl gjort så till matningen?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns gott om bra reläer - jag kan inte rekomendera något speciellt och helt riktigt att jag brukar koppla ihop jordarna, det som kan dra lite pulsström är speciellt digitalkretsar och även uP. Tja, vad är mycket... Allt beror på är väl det enda vettiga svar man kan ge, men ett exempel som jag nyligen hade problem med var en display som drog ungefär 200mA i korta (us) pulser i en krets som i snitt förbrukade 3-7mA - det gav mig problem med min första design då jag hade slarvat med både jord och avkoppling, så den gamla 74-serie digitaltekniktraditionen (iaf på lite "finare" system) att koppla av varje enskild logikkrets är kanske överdriven, men har troligen en seriös bakgrund.

Gör som du önskar själv, men har du plats så ge uP och A/D en varsin liten konding så nära anslutningsbenen det bara går. 50-100nF polyester hade jag valt för att slippa oroa mig.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Att bilden är svårläslig beror inte på jpg i det här fallet, hela rader saknas vilket är typiskt för en bild som förminskats utan filter.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

ja det kan ju orsaka ännu mer fel.
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Om jag vill ha bättre upplösning än ~2grader C, med dessa komponenter,
vad kan jag göra då? Är det enda att byta ut ADC:n? eller kan jag ändra matningsspänningen till bryggan??
Skriv svar