Trådlös länk till rc helikopter

Berätta om dina pågående projekt.
spaceniggah
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 april 2005, 12:14:25

Trådlös länk till rc helikopter

Inlägg av spaceniggah »

Tjena jag har precis registrerat mig men har under ett år läst inlägg här, verkar finnas stor kunskap bland forumets användare.

Nu är det så att jag skulle vilja ha hjälp med att hitta en bra trådlös sändare/mottagare som skall monteras på en RC helikopter.

Kraven är att den är liten, strömsnål och klarar av stora avstånd (LOS) men data hastigheten behöver inte vara särskilt hög, det handlar om ett tiotal bytes/ sek.

Tanken är att koppla in diverse givare som ex. gps och spänningsmätare i helikoptern och sända datan trådlöst till en stationär mottagare där datan behandlas.

Om någon har bra tips på lämpliga kretsar och även på billiga höjdmätare (laser) vore det uppskattat. Alla givare kommer kopplas till en MCU troligen en ST7'a och därför är det praktiskt om radio modulen har ett vanligt gränssnitt (Rs232, I2C, SPI m.m.).

Mvh
Användarvisningsbild
Maze
Inlägg: 435
Blev medlem: 8 juni 2004, 18:49:29
Ort: Göteborg

Inlägg av Maze »

Billigaste och enklaste sättet att mäta höjden tror jag är med hjälp av en trycksensor. Kostar nån hundring på Elfa och är bara och koppla in via en intrumentförstärkare till en A/D ingång
spaceniggah
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 april 2005, 12:14:25

Inlägg av spaceniggah »

Tyvär behöver jag höjd över mark inte över havet.

Höjd över havet kan jag annars få från GPS.

Tack ändå

PS: Ska testa med en radiokrets från Chipcon imorgon. Modellen är CC1000 och vi får se hur långt den räcker.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Om du har höjden över havet är det bara en fråga om kaibrering.

h=h(möh) - h(mark) :wink:


Jag har för mig att jag har sätt någon sida där dom har byggt en autopilot till en RC-heli. Det vore bra attt se hur dom har gjort, ska se om jag hittar sidan igen :?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

hitta en sida http://autopilot.sourceforge.net/index.html

Dom använder ett kalmanfilter för att ta reda på höjden från accelerometrar och gyro.
spaceniggah
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 april 2005, 12:14:25

Inlägg av spaceniggah »

Tack för svaren.

Jag ska titta lite mer noga på det projektet du länkade till, verkar intressant. Jag testade radiokretsen cc1000 idag och den verkar inta klara mer än 150m på ett öppet fält. Blir till och leta vidare eller bygga en förstärkare =).

Jag är inte så haj på Kalman filter men en accelerometer skall vi ha på helikoptern, du menar att jag ska beräkna höjden från startpositionen med den. Problem är ju om man åker över ett hus och helikoptern fortfarande tror det är 100m till marken -> mindre bra.

Ska beställa en laser imorgon och en fotodiod optimerad för laserns våglängd, kommer kosta runt 200:- så även om det funkar dåligt är det inte hela världen. Har hittat några färdiga laser avstånds-mätare men de kostar mycket pengar.

Har hört att det kommer en ny radiokrets som använder typ. wlan teknik men är gjord för lägre datahastighet och mycket längre räckvidd. Ska kolla upp den kretsen lite mer.

Om någon mer har bra tips så är ni välkommna att dela med er :)
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Finns ett projekt på Linköpings universitet där dom bygger autopiloter till helikoptrar. Leta lite på nätet, tror att det är IDA (institutionen för datavetenskap) som har hand om det.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Svårt att mäta avstånd..

Inlägg av bengt-re »

ultraljudmätare funkar bra, men dock inte mer än kanske 10 m höjd. Vill du mäta höjd annars så blir det laser eller radar, men det blir lite väl tungt och dyrt. Med en billig laserdiod, bra optik och en fotlavindiod kan du bygga en avståndsmätare, men det är svårt att få det att fungera med den ganska lilla effekten du får ut som medeleffekt av laserdioden när du har korta pulser (kortare än 10ns). Ett bättre alternativ är då att köra fasmätning så att mottagarnen går i en lockin- förstärkare. Eller så får du köra fm-cw på laserdioden, blanda sänd och mottagen signal och mellanfrekvensen du då får ut är protionell emot avståndet. Tyvärr är de ganska omständiga alla dessa metoder. Någon som kommer på något smarare ?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Lite info om IDA-helikoptrarna:

http://www.ida.liu.se/~patdo/auttek/pla ... index.html

De stod uppställda (2st) utanför ingång E27 igår kväll när jag gick förbi, imponerande saker på nära håll!

Inga vanliga små RC-helikoptrar direkt...
spaceniggah
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 april 2005, 12:14:25

Inlägg av spaceniggah »

Ja de där Yamaha helikoptrarna har jag sett universitet i USA använda, trodde inte Sverige hade råd med dem =)

Vad jag har hört kostar dom 100tkr++ bara helikoptern och Lindköping har TVÅ!?!?!

Jag pluggar på fel skola tror jag hehe.
EPG
Tidigare pellebeefmaster
Inlägg: 395
Blev medlem: 28 mars 2005, 20:27:58
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av EPG »

cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Priset jag såg vid en snabb googling var $80000 (US) för den billigaste varianten.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Vist är dom fina:) pratade med en av grabbarna för nåt år sedan, verkar vara kul jobb...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> spaceniggah

Ett par 433 MHz radiomoduler blir nog bra med dina krav. Med ordentliga antenner räcker dem några hundra meter. Tips.
spaceniggah
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 april 2005, 12:14:25

Inlägg av spaceniggah »

Tack för tipsen.

Jag har idag varit och kikat lite på färdiga radiolänkar som använder 400/800Mhz banden. Det blir en liten mycket tuff transciever som sänder med 100mW på 800 bandet. Interface är rs232 och räckvidd med 1/4 antenn blir runt 500m vilket borde räcka.

Jag kan tillägga att helikoptern kommer ha 4 kameror. En går via en analogsändare på 2.4Ghz bandet och sänder film. 3 är för fram / höger/ vänster och där tänkte jag testa nätverkskameor och ha en lite AP på helikoptern samt en domestrålande antenn. Ska testa hur långt man kommer med 54mbps och nätverkskameror. Någon som har tips på liten AP som sänder med 100mW, 2.4Ghz vilket är max lagligt vad jag förstått.

Trevlig kväll =)
Skriv svar