PDP-8/L Renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av nablaman »

På rätt kurs igen då! :) Spännande! :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33770
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev: Här sitter de nya på plats. Det var inte enkelt att få till det. När jag pressade i den första så satt den löst, inte bra. Så jag fick pressa ur den igen. Sen satte jag en hylsa som var precis större än hålet och klippte till med min fina gamla 0,5Kg Tor handslägga så att plåten deformerades och hålet blev mindre. Sen pressade jag i den nya dioden igen. Det gick lite tyngre då...
Vanligt problem efterssom den gamla redan deformerat hålet, man brukar göra ungefär så, ta ett dorn lite större än hålet och klippa till :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Bra, det kändes rätt att göra så.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

nablaman skrev:På rätt kurs igen då! :) Spännande! :tumupp:
Japp, nu är nätagget tillbaks i maskinen och fungerar!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av sodjan »

Agget eller maskinen ? :-)
Kanske båda ?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nätagget funkar, hade maskinen hoppat igång så hade du hört glädjetjutet ända till Söderköping...
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jaha, det har hänt en del den sist. Jag träffade förre ägaren till datorn i slutet på förra veckan. Han var glad över vad som hänt maskinen. Jag fick även veta att den varit kopplad ihop med en expantionenhet som inte finns längre, korten däremot har jag ju hittat. Jag har däremot en expantionenhet till en 8E samt en massa manualer till den samma. 8/E:n var jag ju lovad men den var borta. En bild finns dock bevarad från tiden det begav sig:

Bild

8A maskinen jag fick har också stått på sjukhuset i Karlstad och den lär vara mycket lite använd. Mannen som förestod den var mycket rädd om den och nästan ingen utomstående fick köra den. Det föreståndaren inte visste var att en ung man som praktiserade på sjukhuset vid namn Peter Löthberg hade kopierat nyckeln till datorn (om det var till datorn eller till rummet där den stod vet jag inte) och satt där på nätterna och tjyvåkte på maskinen!

Peter byggde senare CCCC (Colossal Cave Computer Center) en privat datorhall, med två PDP-10 varav den ena hade två cpu:er, här några bilder på dessa (jag har frågat Rulle om lov att publicera dem). Bilderna visar PDP-10 porr. Peter fortsatte sedan med att vara en av de mest drivande krafterna bakom internets uppbyggnad i Sverige, men det är en annan intressant historia (tack Cl3mens för länken).

Bild
Bild
Bild
Här ser man Peter sticka fram.
Bild

Vad det gäller 8/L maskinen så har följande hänt:
1. Jag har meckat med registerkorten och det är inte roligt. Ett av korten som jag bytt alla kretsar på för att ha som referens funkar inte. Varför vet jag inte. På ett av de andra registerkorten hade jag bytt en 7460, den visade sig inte fungera så jag lödde ur den och i med en ny. Det som är riktigt läskigt är att båda testar OK i brännaren jag använder för att testa kretsar med. Plötsligt känns det som jag inte kan lita på något som är bytt. Det känns lite jobbigt.

2. Jag tröstade mig med att funktionstesta och trimma baudrategeneratorkortet istället. Det funkade direkt men höll inte riktigt rätt hastighet, felet var så litet så det hade nog funkat ändå men jag justerade det ändå.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

Mycket fina bilder Anders! Där ser vi prima exempel på KI-10:ans frontpanel. Jag var nära att köpa en på ebay nyss:
http://cgi.ebay.com/Vtg-70s-Digital-Equ ... 0597433178

Peter Löthberg (ibland känd som Plåt) vore roligt att träffa någon gång. Han har sparat många av sina maskiner (någonstans i sverige):
http://www.stupi.se/Bilder/pdp-10/index.html

Och han har en XKL Toad (en PDP-10 klon) körandes fortfarande idag :)

Satt det några kort i 8/E-expansionen? Jag är på god väg att skapa en projekttråd för renovering av min 8/E (nu jävlar är det dags)
Användarvisningsbild
bjarni
Inlägg: 36
Blev medlem: 2 maj 2011, 21:07:11
Ort: Uppsala

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av bjarni »

Hurra för er båda två som reparerar PDP-8:or! En till tråd ska vi ha!
Användarvisningsbild
nablaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 30 juli 2010, 17:43:07
Ort: Lund
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av nablaman »

Instämmer, mer PDP-trådar vill vi se!! :tumupp:

Är Sverige uttömt på gamla PDP-8:or nu eller? Vore ofantligt kul med ett eget renoveringsobjekt :)
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

mnja.. jag känner till en handfull PDP-8:or (och ovanligare maskiner), men med ägare som på ett eller annat vis inte kommer skiljas ifrån dom. Ha tålamod dock, ibland händer det :)
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av bqt »

Det var mycket att läsa igenom (puh!), och jag måste säga att den här tråden imponerar! Stor eloge till ett så pass grundligt och prydligt arbete med att renovera.
Jag skulle gett upp innan jag ens börjat.

Ett par kommentarer (lite lösa saker som fastnat medans jag läst).

8/I och 8/L har samma instruktionsuppsättning. Däremot har 8/L mycket begränsade möjligheter till utbyggnad. Från början designade DEC 8/L så att den kunde byggas ut till max 8Kord, därav bara en lampa på fronten för EMA (extended memory address), mot tre på andra åttor. Och CPUn är virad så att referenser till andra fält leder till fält noll (om jag minns rätt). Det gjordes dock en 12Kordsoption till 8/L, men den är väldigt ovanlig, och (tyvärr) så kan man ju inte riktigt se all information på frontpanelen när man har den optionen.

Det stämmer att 8/L inte har något MQ-register, då det registret hör ihop med EAE-optionen, som en 8/L inte kan ha. Däremot kan en 8/I ha ett MQ-register, men bara om EAE-optionen är installerad (Updates PDP-8/I har en EAE för övrigt). På alla Omnibus-maskiner så finns MQ-registret oberoende av om man har EAE-optionen eller ej, men jag kan inte komma ihåg att jag sett någon programvara som varit beroende av MQ-registret såvida den inte varit beroende av EAE också, men det såklart, visst kan jag tänka mig att det finns sådan programvara. Men "vanliga" OS för PDP-8 är inte beroende av att det registret finns, och inte heller någon kompilator jag har sett (vilket innebär FORTRAN II, FORTRAN IV, Pascal) eller interpretator (vilket innebär BASIC, Lisp, Snobol, Focal).
För övrigt finns det flera OS än OS/8 och TSS-8. RTS-8 var DECs realtids-OS för PDP-8, och MULTOS-8 är ett fleranvändar-OS som ger varje användare en virtuell PDP-8 med 32Kord, som bootar OS/8. Sedan fanns även system som ETOS-8 och P?S-8, och säkert annat med.

CCCC kom upp också. Peter hade KICKI där, men KICKI var/är faktiskt en KI-10 med tre CPUer, även om den inte körde i den konfigurationen så väldigt mycket.

Och vad gäller frontpaneler och PDP-10, så har faktiskt inte KL-10 någon egen frontpanel. Den frontpanel som syns på bilder är frontpanelen på FE, dvs. front-end processorn, som är en PDP-11/40.
KL-10 självt har bara två lampor och fyra knappar. Tråkig värre, om man nu ska prata frontpaneler. :-)
KI-10 är nog ganska ultimat, om jag får säga så (och hur många andra datorer har en lampa på panelerna märkt "MAGIC", samt inritat på orginal vart man ska montera telefonen på frontpanelen).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33770
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av Glenn »

Det är inte kicki på stacken då ? som jag tror just plåt admade i forntiden.
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av pbgp »

BQT får rätta mig om jag har fel. Men jag tror att KICKI har fått flytta runt lite då stacken haft olika lokaler. Om det var före eller efter den stod i CCCC vet jag inte:

Här är fler bilder på KICKI

http://www.stacken.kth.se/~thn/StoraHallen.html
bqt
Inlägg: 215
Blev medlem: 14 juni 2011, 11:54:44
Skype: sillbit
Ort: Zürich

Re: PDP8 Renovering

Inlägg av bqt »

KICKI är Plåts maskin. Den har aldrig varit i Stackens ägo, men Stacken-medlemmar hade ett tag konton på KICKI. Stacken fick en KA-10, som fick heta KATIA (givet namn) i samma veva också. Detta var för övrigt ungefär samtidigt som Stackens konton på NADJA stängdes av.
KICKI körde en egenhackad version av Tops-10, medans KATIA (i alla fall i början) körde ITS. Fast KATIA var lite besvärlig, och körde inte så stabilt eller mycket.
Senare började Stacken samla tior på hög, byggde ambitiös datorhall, och körde så det rök ett tag, innan KTH började vilja ha betalt för strömmen till hallen, varefter allt stod still i många år, innan Stacken började utrymma, och så småning om göra sig av med saker.

Plåt har dock fortfarande kvar det mesta av sina saker, och en del före detta Stacken-saker med, tror jag.

KICKI har tydligen stått i Stackens lokaler med (kikade just på THNs bilder), men det är mer än vad jag har koll på, och det borde nog ha varit efter att jag inte längre hade koll.

CCCC hade för övrigt inget direkt med Stacken att göra. Och en "kul" fotnot om CCCC är att den fanns med i Stockholmdelen av telefonkatalogen på den tiden - under namnet "Allan K. Luring".
Skriv svar