Vattenburen robotfarkost

Berätta om dina pågående projekt.
cyprox
Inlägg: 81
Blev medlem: 1 december 2004, 14:49:35

Vattenburen robotfarkost

Inlägg av cyprox »

Halloj!

Jag har inte skrivit så mycket här men nu tyckte jag det var dags att säta igång lite :D .
Jag pluggar Elektronik, robotik och mekatronik på KTH syd och vi fick idag presenterat för oss det projekt som vi ska ägna de 10 närmsta veckorna med.

Det vi ska bygga är en flytande farkost som ska navigera sig genom en förutbestämd bana med hjälp av IR-fyrar placerade runt den bassäng de skall plaska runt i.

IR- fyrarna skall fungera precis som vanliga sektorfyrar, fast istället för färger sänder IR-dioder ut ett litet pulståg med en kod som skall fungera både som fyrkaraktär och sektorfärg.

Jag tänkte underrätta er om hur det går och jag ska se om jag inte kan fixa bilder också. Än så länge har vi inte ens hunnit ha vårt första projektmöte och vi ska ha en massa designmetodik så det kan tyvärr dröja innan vi får nåt konkret gjort. Jag uppdaterar iaf så fort vi har gjort nåt som kan vara av intresse.
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Verkar ju enormt kul! på lith får man bara bygga landbaserade farkoster -> tråkigt....
cyprox
Inlägg: 81
Blev medlem: 1 december 2004, 14:49:35

Inlägg av cyprox »

Det verkar som om vi är de förstsa som får bygga vattenfarkostr på KTH syd också. Våran lärare var jätteglad för att han hade hittat ett användningsområde för den jättefula och helt meningslösa fontänen utanför skolan. Den sprutar inte ens vatten. Det är bara en bassäng med några (konst)iga metallklumpar som sticker upp ur den.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10668
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Det här ska bli kul att följa. Hellre för mycket bilder än inga alls... :wink:
cyprox
Inlägg: 81
Blev medlem: 1 december 2004, 14:49:35

Inlägg av cyprox »

första bilden :) . Detta är den fontän/damm/bassäng som farkosten ska åka runt i. Den ska åka lite sicksack mellan klumparna i mitten enligt en förutbestämd bana. Fyrarna kommer stå placerade på stategiska ställen ut med kanten av bassängen.
Bild
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Montera hjul på den så kan den åka på isen. :lol:
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Bygg en svävare!

...och vaddå? Det var väl en vacker fontän? I en blek vårsol, med stenarna liksom svävande på en tidlös plan vattenyta som reflekterar en blå himmel. Det för genast tankarna till finlands Kiasma, och kan ses som en referens till människans seger över elementen.
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Hur gick det då?
Skriv svar