Gitarrpedal Tremulus

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Gitarrpedal Tremulus

Inlägg av GuruX »

Ja, så var det dags för ett litet projekt då. Har inte byggt något sedan den rullande soffan PärMårrgan då elektronikforumet var nyfött.

Nu ska jag bygga en gitarrpedal åt en vän. Inget superavancerat. PCB-layout och allt sånt finns på en sida jag har fått av honom. Det enda som jag klurar lite på nu är att det finns två kopplingscheman på sidan, men de är ihopslagna till ett på layouten. Kanske kan någon förklara lite närmare. Det är t.ex. bara två opampar på layouten, medan det är fyra i schemat.

Eventuellt ska en expressionpedal kopplas till. Vad jag har förstått består dessa endast av en pot kopplad till en pedal som man vickar på, typ. Har någon lite bättre koll på dessa? Det ska visst finnas nån standard.

Här är sidan vi talar om.
http://fuzzcentral.tripod.com/tremulus.html
Användarvisningsbild
Xerxes
Inlägg: 248
Blev medlem: 25 januari 2004, 22:55:05
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Xerxes »

En kapsel kan väl innehålla flera opampar? I ditt fall, 2 st i varje.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

ja, precis!
kom på det nu, men du hann före. lite korkad och enkelspårig är man ibland.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Sedan är det ju väldigt vanligt att man vill dela upp schemat i olika delar. Ibland sitter det pilar på ledarna som sedan "länkas" ihop med andra schemer.
Saknar dock smidig lösning på detta i Eagle. Skönt att kunna skilja på olika delar i en konstruktion.
PCB:n blir ju hursomhelst ändå allt sammanslaget tillslut. :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

har löst det problemet också. det verkar vara två olika kretsar som är sammanlänkade med en led och fotoresistans, typ.
Skriv svar