Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.19 2019-10-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 224 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 08.22 2010-09-19 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Ehh... Inte jag, d har någon annan gjort... Lådan va tom.
Vad har det varit? Någon sorts logger?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 08.52 2010-09-19 

Blev medlem: 17.00 2006-03-03
Inlägg: 1233
Ort: Södermanland
Jaha, då är du förlåten! :mrgreen:
Jo, det är (var) en logger.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.40 2010-09-23 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Min Arduino Nano har kommit och jag har testat lite kopplingar.
Jag har kommit fram till att om jag skall ha en display och knappar (för att slippa ha med mig en dator när jag behöver ändra växlingsarrayer, se hastighet m.m) så funkar det dåligt att köra genom ett shiftregister. Det blir för slött helt enkelt. Därför tror jag att en separat Arduino kommer att få sköta displayen och knapparna och kommunicera serielt med min TCU (Transmission Control Unit). Jag har exprimenterat lite smått med seriell kommunikation mellan Arduino och [url?http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardNano]Arduino Nano[/url] och det fungerar bra. Kan jag bara skaffa en bra USB-kabel (USB-B till Mini-USB B) eller en hona-hona USB så ska jag försöka få dom att kunna kommunicera över USB. Det blir enkelt, för då kan jag plugga ur min display när jag inte behöver den mer!

Solenoiderna med kabelhärva är urmonterade från växellådan, men jag har inte provkört dom än!


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.23 2010-10-02 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Tror ni detta funkar för att ta upp +12V signalen från bromsljuset?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.03 2010-10-03 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Nu har jag nog ett schema klart, Vad tror ni om detta?


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.06 2011-03-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Bilaga:
IMG_0082.JPG

ja.. och såhär blev kortet! som ni ser har jag övergivit tanken med arduino... nästan iallafall.... det blev en AVR 328P som får lite arduino kod i sig :)

Jag skulle ha en sockel till avr:en, men det va för svårt att löda, så jag lödde fast den direkt istället.

Jag körde en liten blink-kod för att se så den reagerade och det gör den.. men inte på all portar :(

jag har 5 "kanaler" och en av dom ger 5v ut så led:en lyser.... men dom andra ger runt 2,5v ut och min led på dessa kanaler orkar inte lysa :(
Jag har väl skadat AVR:en på något sätt :( inte så roligt att byta krets nu.....
Någon som har någon annan teori?

Däremot verkar alla "kanalerna" dra TIP122:orna tillräckligt för att ge full spänning ut (eller full jord kanske det heter?).
Hoppas detta räcker när jag provkör mina solenoider.

Här är "kanalerna":
Bilaga:
channel.png


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.04 2011-03-01 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.43 2006-11-06
Inlägg: 4267
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Det står 150R på några samt 150k på ett av motstånden till lysdioderna.

Det räcker med 330 ohm för att det skall lysa bra.
Ingen anledning att brassa på så in i hoppsan... med 150r

Swech


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.14 2011-03-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
150K är ett skrivfel, det är 150R jag har!
Du har säkert rätt när det gäller att jag borde haft 330R istället, men jag gick efter denna

EDIT:
Fixade till länken...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.53 2011-03-04 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Nu lever min styrenhet! Jag lödade bort min AVR som jag trodde va kass och lödade dit stiftlister som sockel till den (eftersom ett designfel gjorde att det var väldigt svårt för mig att löda dit en sockel)... sedan så monterade jag en ny AVR328P, men det hjälpte inte.
Efter många funderingar på varför det inte fungerade, så upptäcket jag felet:
Pinnarna var satta som ingångar, så när jag satte dom höga så satte jag bara på pull-up motstånden.....
Efter att ha satt pinnarna som utgångar så funkade det förträffligt. Här är en liten film på mitt LED-TEST: http://www.youtube.com/watch?v=_Zh_dV-TkhE


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.12 2011-04-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Ett nytt steg i mitt projekt har påbörjats:

Motorn i min Cadillac skulle ur för att täta lite oljeläckage som jag har struntat i de 6 år jag har ägt bilen, och när ändå motorn plockades ur så tänkte jag byta växellådan från th400 till 4L80E......
Idag körde jag iväg bilen till ett par kompisars garage som dom så snällt lånar ut en plats i....
...och idag så plockades motorn ur bilen!!!!
Mina förhoppningar är att lådan sitter monterad och motorn är tillbaka i bilen igen till nästa helg..... men då får nog det flyta på bra för tanken är att jag skall även hinna måla motorn också. Men under kan ske ;)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.51 2011-05-28 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Citera:
Mina förhoppningar är att lådan sitter monterad och motorn är tillbaka i bilen igen till nästa helg.....

Jodå..... drömmar kan man ha ;) .....men nu sitter lådan i och bilen är ihop monterad. Jag kommer precis in från en provtur på ett par mil. Växlar jag jag för närvarande manuellt med en vippströmbrytare med återfjädrande lägen.
Växlingen fungerar perfekt, men det tog en stund..... efter mycket felsökning varför jag inte verkade ha någon 3:a och 4:a så upptäckte jag att jag hade skiftat solenoiderna med varandra... en liten justering i arduino-koden bara och sen hade jag alla växlar!
Jag får för närvarande inte in några pulser från hastighetsgivaren :( ...jag skall testa med en enkel krets med optokopplare istället för LM1815 kretsen jag har nu.
TPS:en som skall känna hur mycket jag gasar är inte inkopplad.
PCS-solenoiden som reglerar trycket i växellådan med PWM har jag inte testat ännu, så för tillfället så kör jag lådan med fullt tryck. Det ger hårda växlingar, men funkar helt ok faktiskt.
Lock-Up:en har jag inte heller testat ännu, men det är nästa steg, och jag kommer nog att testa den i morgon.
jag har lite vibrationer som antagligen kommer från att motor eller växllåda och/eller avgassystem ligger emot karossen på några ställen, så detta skall åtgärdas, men förutom det så är det mekaniska klart.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.50 2011-05-31 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Jag byggde en krets för att ta in pulser från hastighetsgivaren enligt denna principen:
Bild
Pulser får jag in, men jag är tveksam om den räknar rätt :( (det kan också vara jag som behöver träna lite matte)
Dessutom så klarar den inte att läsa in låga varv.... Går det att förstärka signalen från vr-givaren innan optokopplaren?
Jag får väl kanske exprimentera lite mer med min LM1815 istället..... Det är lite svårt att felsöka när man inte har något skåp....
Lock-up:en (TCC) är iallafall testad, och den funkar också!!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.50 2011-06-01 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
Somsagt så använder jag kretsen beskriven i denna tråden http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=48911 för att ta in pulser från vr-givaren. Den består av 3 dioder åt vardera håll som klipper signalen och sedan en Optokopplare H11-L1 med shmittrigger-utgång. Jag har kopplat utgången från optokopplaren direkt på interrupt-pinnen på arduinon. På exempelkretsen (Figure 7) i databladet till H11-L1 http://www12.fairchildsemi.com/ds/H1/H11L3-M.pdf så sitter det en resistor på 270R mellan Vcc och Vo på optodetektor-sidan. Varför finns den där? borde jag sätta dit en sådan?
Kan jag på något enkelt sätt förstärka signalen på vr-givaren innan optokopplaren för att få med pulser på låga varv?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.28 2011-06-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 17326
Ort: Säter
Bosen skrev:
Motorn i min Cadillac skulle ur för att täta lite oljeläckage som jag har struntat i de 6 år jag har ägt bilen, och när ändå motorn plockades ur så tänkte jag byta växellådan från th400 till 4L80E......

TH400'an, är det något du ska göra dig av med?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.57 2011-06-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 09.56 2005-07-18
Inlägg: 1651
Ort: Karl Gustav, Varberg
möjligtvis.... men jag vill nog ha kvar den som säkerhet några månader.... ;)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 224 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010