Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Men är det inte en low side switch jag behöver?, då jag har matning till växellådan +12v hela tiden och måste switcha genom att jorda solenoiderna...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av TomasL »

OK, hur många tampar har du till solenoiderna, brukar inte de vara jordade i lådans stomme i ena ändan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av TomasL »

Uppenbarligen är det en LowSide switch du behöver.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Oj, det kändes inte speciellt enkelt för mig att hitta rätt....

Jag har hittat 2 alternativ som jag känner borde funka, och som jag dessutom har hittat på ebay för bra pris. Hjälp mig gärna att utvärdera mina val:

Jag har 4 solenoider i min växellåda. Jag har inga exakta uträkningar hur mycket varje soleniod drar, men jag gissar på att 3 av dom, som är av/på, drar ungefär 2A max. Den fjärde pwm:as med ungefär 500hz och drar då förmodligen mer. Men det gick ju bra att driva den med TIP120 om man inte pwm:ade kontinuerligt.


BTS949
+ Väldigt billiga
Kan någon förklara hur man läser av status-signalen?
Klarar dom min pwm solenoid?

L9346
+ 4 kanaler integrerade
Klarar denna, min pwm-solenoid?

Vinner man något på att köra High-side switch istället?
pwm-solenoiden har ju en separat matning, så jag skulle ju kunna välja att köra high side på den om jag skulle vinna på det på något sätt.
Egentligen så skulle jag ju faktiskt kunna köra high-side på dom andra solenoiderna också, men då börjar jag fundera lite mer på hur jag löser en avsäkrad matning till dessa. Här är ett kopplingsshema för växellådan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av TomasL »

Du vinner väl inget på att köra highside
Har inte studerat databladen, men de är ju konstruerade för just detta.
Typ spridare växellådor osv.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag har kollat lite mer på L9346 och tycker den passar bra...

DC Supply Voltage är mellan -2v och +32v ?? men är detta verkligen matningen av kretsen?
Bör man skilja på power ground och signal ground?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Första frågan hittade jag svaret på själv. Jag hade ju givetvist läst Max och min. Kretsen ska ha nominellt 12v, men funkar mellan 4.5-32v. Jag kommer att mata dem med bilens 12v.

Kan man skilja på signal ground och power ground fullt ut?
Eftersom jag matar min styrning med 7805, så blir det väl oavsett gemensam GND?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

GND som GND. MEN det är mest för att skilja störningar bort från styrelektroniken.

Vill du göra det "störsäkert" är Power GND den inkommande GND från bilen.

Sedan kan du ha en liten induktans mellan Power GND och Signal GND och såklart lite filter på spänningen in till 7805'an. På det vis har du rensat bort störningar som kan komma in till det känsliga stället, alltså µC osv. Signal GND får alltså INTE kopplat till solenoiderna, du får INTE koppla spänningen från 7805'an (Signal VDD) till någonting utanför kretsloppet osv. Ska du alltså ha knappar på "utsidan" ska de vara kopplat antingen via optokopplare eller sitta till Power GND och sedan via RC-filter in till Signal VDD via pull-up motstånd.

Allt för att få stabila signaler och stabil funktion.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Kan du förklara "en liten induktans mellan Power GND och Signal GND" närmare?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

På vilket sätt?
* Vad en "induktans" är?
* Vad "liten" är?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Ursäkta min okunnighet....
liten, har jag koll på vad det betyder... :)
men, induktans har jag sämre koll på... Jag får det till en spole, men det är inget jag använder nu. Man kopplar alltså den mellan Power GND och Signal GND?
...när jag tänker efter så hade det varit intressant och veta hur man räknar ut ungefärlig storlek på induktansen också ;)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Induktans = spole = korrekt.

Grejen är att en induktans har en impedans som beror på frekvens. DC = låg impedans, typ motståndet i lindningen bara. Den får gärna vara låg vilket ger en spole med "grov" tråd.

Men pulser är en annan sak, kommer de och vill störa möter de ett större motstånd och kan därför "bromsas" ganska bra på den känsliga sidan.

Detta betyder att en spole vill ge en GND på vardera sida med samma potential (spänning) men där störningar är dämpade på den känsliga sidan.

Storleken är såklart viktig - men då det som ska dämpas är lite vadsomhelst duger en "lite vadsomhelst" spole ganska bra. Säg 1µH eller (mycket gärna) mer. Över 1mH ska man ha mycket specifika krav för att behöva men lite mellan tumme och pekfinger skulle 5-10µH vara ganska OK - och en inte så farlig storlek rent fysisk. µC-delen drar ju inte mycket ström så det är inte så farligt och spolen behöver då inte vara sinnessjukt biffig då.

Tillsamman med de avkopplingskondensatorer som ju ska finnas på µC-sidan är det ett bra skydd mot allt för jävla många störningar.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Då borde en sådan här funka. Det va inte så jag föreställde mig komponenten, men den där är ju inte så svår att få plats med :)

Mina ingångar till kortet vill jag också skydda lite bättre. Jag har tänkt mig att använda opto-kopplare till ingångarna.
Jag hittade denna: Bild
Källa

Vad tror ni om den kopplingen? Det är ju en simpel koppling, men det borde ju funka bra. Eventuellt kanske man bör sätta en konding mot jord för att filtrera bort kontakt-studsar. Några tips?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Ja, den bör funka bra. Ev kontaktstuds beror på givarens karaktäristik men vid behov löser nog en lämplig kondensator över ingången det problemet. Tänk på att denna koppling ger inversen av givaren.
Skriv svar