Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Norpan »

>Just den låda som jag har kommer från en diesel pic-up från -91 och just på den modellen styrs den via tps.

Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom du ska bygga en egen styrning.

Var det en centrifugalreglerad insprutningspump på den förstår jag mycket väl om varför de använt tps.
De är i princip vidöppna hela tiden och reglerar med enbart bränslemängd istället.
De blir då svåra att reglera med en mapsensor då det inte finns nåt undertryck att mäta, så där kan ju tps verka lämpligt.
Du får mycket gärna bygga med tps om du vill det men insugstrycket säger mer om vridmomentet än spjälläget.
Å andra sidan kan den nog bli stabilare i växlingarna med tps, eftersom insugsvacuumet minskar när den lägger i en högre växel, så har du ingen hysteres så kan den kanske vilja växla ned igen.
Å tredje sidan får du nog göra en array med lämpliga växlingsvarvtal och växlingstryck i förhållande till spjälläge för att få den att växla lagom hårt och vid lagom varvtal hela tiden.
Å fjärde sidan får du antagligen göra det med mapsensor åxå. :vissla:
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

ja, givetvis behöver jag göra en array för olika växlingstryck och det är ingen skillnad om jag använder TPS eller MAP-sensor. egentligen tror jag inte det spelar någon större roll för funktionen vilket jag använder. Första versionen kommer jag att använda tps... om inte någon vänlig själ har en billig MAP-sensor som fungerar detta... för jag har upptäckt att de är ganska dyra nya :(
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Norpan »

Åk till en bilskrot och hämta en från en SAAB mellan 94 och 98, sitter på fusktorpeden på högersidan.
Finns billiga enligt bildelsbasen men inte i närheten av Pussmountain.
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=20054717
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Glenn »

Går att sampla från freescale också om man vill :vissla:
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Andy »

Tryckkontrollventilen är väl en proportionalventil?

Om lådan kommer från en diesel får du nog fixa en annan turbin också, stallspeed varvet ligger vanligen betydligt lägre på dieslar än på bensinmotorer.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Turbinen kommer inte vara något problem eftersom jag har en extremt lågvarvig bensinmotor med mycket vrid!
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Andy »

Jo jag vet att 500’an ger ett bra vrid, en polare hade en sådan med TH425’a i en Eldorado för många år sedan som vi hade i bitar.
Dock har turbodieslarna väsentligt högre vrid och en lägre tröskel där det börjar. Jag påstår inte att det inte skulle gå att köra ändå bara att det knappast blir optimalt till din motor.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av säter »

Norpan skrev:Du får mycket gärna bygga med tps om du vill det men insugstrycket säger mer om vridmomentet än spjälläget.
På min TH-400 med Diesel, styrs modulatorn av ett "konstgjort" vakuum, som åstadkoms med en ventil kopplad gasreglaget.
Med andra ord styrs det indirekt av gaspedalens läge.
Inga problem här med dålig hysteres eller liknande.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Norpan »

:D
Låter som en väldigt amerikansk nödlösning för att slippa ändra på lådan.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag har hela tiden under min planering av detta bygget varit helt övertygad om att turbinen inte kommer att bli något problem, men eftersom det kom upp i denna tråden så forskade jag lite till i just detta och hittade bland annat detta:
"As for the torque converter, there are said to be 3 stock models. Low, Medium, and high stall models. The low stall converter was for the 6.5 and 454, medium stall models for the 305 and 350 in 2500's from 96+, and the high stall for the 4.3L that was offerred in some of the fleet 2500 trucks. The low stall model though is regarded as the best all around converter for most all of the V-8's except for the 305." i denna tråden!

Det bekräftar ju bara min tanke!! om man forskar lite till så visar det sig att "low stall" modellen ligger på 1800 varv och om inte jag missminner mig så har jag stallspeed på 1900 i min th400, och den skulle gott och väl kunna vara lägre... så jag ororar mig inte för turbinen alls.... och om inte annat så får jag väl leta upp en annan turbin i framtiden!

jag tänkte också påpeka att det finns en del eftermarknads-styrningar till 4l80e (som kostar en massa $$):
TCI
Baumann TCS
Compushift
Alla dessa använder TPS istället för MAP, så jag börjar nog med det iallafall :)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Swech skrev:med 2A så behöver du nog en småsignalstransistor till som driver
din större transistor.
Koppla "darlington" så funkar det.

Swech
TIP120 är ju en darlington transistor. Jag trodde att det skulle funka direkt. Om inte, finns det andra förslag på komponenter?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Andy »

TIP120 funkar bra till detta.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Betyder det att du tror det fungerar utan en extra småsignalstransistor?
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Norpan »

Drivtransistorerna är ju inbyggda i darlingtontransistorerna, har du bara en basspänning som är runt 1,5V över emittern så de öppnar helt så.
Har inte kollat men strömförstärkningen brukar ligga runt 1000 ggr, så har du 1 mA in på basen så har du drivning till 1A.
Jag för min del hade använt mosfets, men det är ju jag det.
Ska du inte upp för långt i pwmfrekvens så går det bra med TIP120-transistorn
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

TIP120 har jag valt för att dom fungerar i megashift (megasquirt styrningen jag berättade om innan) men det finns dom som har ändrat till mosfet (RFP30N06LE) just på PCS (oljetryckssolenoiden) men de andra solenoiderna har funkat med tip120.
Swech skrev:Du bör ha ett bättre avstörningsskydd istället för dioderna.
T.ex. ett RC filter.

Jag hade kopplat såhär.
Från 12V - motstånd på 4k7 - till extern brytare. Motsvarande punkt Katod idag
på ditt schema.

Från samma punkt. 100k ohm motstånd in mot processorn
andra sidan motståndet 100nF till jord
Parallellt över kondensatorn en 5V6 Zener diod.

På detta sätt så slipper du att leda ut din 5V från processorn ut i brytarna i motorn.

Swech
RC-kretsar är något jag inte riktigt förstår mig på om jag ska vara ärlig! Jag har försökt följa din instruktion på en krets här, men det känns som jag har missat något... är det såhär du menar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar