Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Bosen skrev:Måste jag skicka ner min 5v matning till lådan för att mäta detta?
Jag använder 5v som referens till min MAP-sensor, så jag kan ju inte använda ingången AREF på AVR:en för detta. MAP-sensorn är ju viktigare än att temperaturen blir rätt, så det kanske är enklast att skicka ner 12v och genom en spänningsdelare läsa av det som kommer tillbaka och använda min 5v som referens...

Tankar om detta?
Kanske kan en LED/LDR fungera här men du lär då få kalibrera den och kompensera olineäriteter i mjukvaran.

EDIT: Fördelen vore då galvanisk avskiljning även här.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Menar en sån här och den kan sägas vara logaritmisk:
http://se.farnell.com/advanced-photonix ... =NSL-32SR3

Nu har jag iofs inte plottat din tempgivare men den tycks ialla fall inte vara lineär - med lite flax kanske kombinationen rent av skulle "ta ut vartannat" så att spänningen som uCn ser på ADCn rent faktiskt råkar bli lineär i förhållande till tempen :)

EDIT: Här lite om hur den kan användas, förvisso då omvänt som volymkontroll för audio men det är bara att vända på det:
http://diyaudioprojects.com/Solid/DIY-L ... ttenuator/
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Det går alldeles utmärkt att isolera analoga spänningar med bra precision och noggrannhet! Kolla t.ex. HCNR200 eller IL300.

Bosen: Frågan är mest: behövs det till detta?

Temperaturen ska mätas mest i termen "Varm eller kall eller jävligt kall", vi pratar inte ±0,1°C.

Alltså hade jag dels (helst) haft en separat 5V matning för externa sensorers pull-up osv. och dels kört ett liknande kretslopp som du visar. Det viktiga är att ingången på µC'n är bra skyddad mot de tokigheter det kan bli utifrån och där är du på bra väg. Jag hade dock tagit ytterligare ett motstånd (10k) mellan D1/D2 punkten och in till µC'n pinne. Och mellan pinnen och GND hade jag placerat en 100nF kondensator för att säkerställa att A/D-omvandlaren fungerar korrekt.

Du ska dock ha klart för dig att GND "innan i lådan" inte nödvändigtvis är det samma som GND på motorblocket! Om sensorn alltså är "flytande" ska GND komma från lådan.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag kom på en sak som jag gärna vill diskutera.
Jag har en extra analog ingång i min µC, och att läsa av bilens spänning är ju faktiskt inte så dumt, så min tanke var att jag läser av bilens spänning med en spänningsdelare. Samma spänning som jag får ut från spänningsdelaren använder jag som pull-up till temp-givaren. På så sätt kan jag, i mjukvaran, använda bilens spänning som referens om jag nu skulle behöva det.

Vad sägs om det?

Det blir då en "egen" 5v matning, men det är ju ingen stabil 5v matning....
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor
Inlägg: 2499
Blev medlem: 7 september 2010, 20:54:58
Ort: Malmö/Lund

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av hanzibal »

Tanken med ett slags "closed loop" är nog smart i sig men bilens spänning är ju ganska smutsig så risk att du momentant får betydligt mer än 5V ut från spänningsdelaren som då kan skada uCn. Jag trodde du ville ha isolation så långt möjligt.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Så långt som möjligt vet jag inte om jag har påstått.... men jag ville ha switcharna optokopplade.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Visst går det men precis som hanzibal skriver kan du få in vad som helst så skyddet ska vara bra! Själv löser jag sånt vid att ha motståndet emot GND i spänningsdelaren parallellkopplat med (minst) en 100nF keramisk kondensator samt en 4,7V zenerdiod.

Därifrån har jag sedan ett 10k motstånd till µC-pinnen där det finns ytterligare en 100nF konding till GND.

Zenerdioden skyddar mot överspänning rimligt väl, den är inte supersnabb men trögheten i RC-filtret (spänningsdelaren + 100nF kondingen) löser det problem. Dioden i zenerdioden skyddar skapligt mot negativ spänning in och det sista RC-led (10k + 100nF) löser alla strömmar som kan uppstå via body-dioderna.

Detta fungerar mycket väl i ett kommersiellt produkt som fungerar i ett industriellt miljö.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Skyddet köper jag fullt ut! Är det dumt tänkt att lösa pullupen på det sättet med spänningsdelare från 12v?
Jag tycker det verkar logiskt för att slippa skapa en spänningskälla till eller dra ner befintlig 5v.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Räkna med att spänningsdelaren INTE ska ge ut 5V vid 12V in! Bilsystemet befinner sig oftast vid 14,7V när generatorn kör så jag skulle sätta "fullt utslag" till kanske 20V, då får man lite spelrum.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Hur mycket är jag ute och cyklar med denna kopplingen??
voltage.png
Edit:
Missade ditt inlägg IceCap... Jag har i ovanstående koppling räknat med 15V som tak om jag har räknat rätt. men givetvis borde väl kanske 20V vara mycket bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag va inte nöjd, så jag ritade vidare lite till. Vad sägs om detta konceptet?
TEMP.png
(Om jag har räknat rätt nu, så skall jag ha ett 20V tak på första spänningsdelaren)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Vad gör D6 & D7?
Var kommer "12V" ifrån?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

12V kommer direkt från bilbatteriet. 11-14V kanske är en bättre benämning.
Dioderna D6 & D7 kommer från detta schemat:
Bild
Det är bra du ställer frågan, för eftersom jag redan har D5 så inser jag att svaret är att jag har ingen aning om vad D6 & D7 gör.... :)

Värdena på R21 och R22 har jag tagit från denna sidan. Min givare är onekligen en GM-tempgivare så då "borde" hans värden stämma.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Icecap »

Ditt schema är väldigt virrigt - men att ha batterispänningen som referens suger! Ta gärna en LM78L05 eller liknande istället, då blir det strax bättre.

Zenerdioden övertar de rollar som D1 & D2 har i det senare schema, alltså behövs bara en enda diod = zenerdioden.

Och en zenerdiod har inget skarpt "knä", det är en glidande övergång. Jag väljer 4,7V för att om det kommer en strömstöt hinner den begränsa spänningen innan det blir problem.

Men det betyder även att spänningsdelaren ska vara dimensionerat så att "normalspänningen" är under nivån där zenerdioden börjar leda (kolla datablad)
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Arduino styrning av automatlåda (4l80e)

Inlägg av Bosen »

Jag tänkte ju på detta sättet för att slippa en använd min 5V matning från befintlig 7805.
Det känns "onödigt" att sätta en 7805 till bara för att mata en givare, men det kanske inte är så dumt.
Att mitt schema är virrigt, det kan jag förstå. Jag är nybörjare och håller på att lära mig att rita scheman, så jag tar gärna emot synpunkter.

Jag tror jag skippar att mäta batterispänningen, och använder en extra 7805 för att mata givaren. Jag har även ett RC-servo som styr hastighetsmätaren. Det vore ju bra att mata det servot med samma 7805, så har processorn egen spänningsmatning...
Skriv svar