Fuktighetsmätare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Fuktighetsmätare

Inlägg av Greensilver »

Jag har byggt mig en fuktighetsmätare. :) Eller rättare sagt jag har lyckats pilla ihop själva givardelen - kvar att fixa blir något fiffigt sätt att presentera informationen på.

Min lilla givare består av en NE555, kopplad som en astabil multivibrator (vad kul det är när man lär sig nya knepiga facktermer) en konding, ett motstånd och en LED.
Är faktiskt riktigt nöjd med mig själv - den funkade klockrent redan från början. (tänk nu på att jag inte kunde något om elektronik för bara några veckor sedan - så att räkna rätt när man proportionerar resistanser är fortfarande en bedrift :P )

Jag började med att testa resistansen i ett glas vatten - den låg mellan 0.6 - 0.9 MOhm. Hällde jag i lite salt hade jag 0.4 MOhm, lite kul bara det. Bevisar vad man lärde sig i kemin någon gång för länge sedan - det där med joner... Hur som helst. Sedan satte jag mig med miniräknaren och fnulade ut vilka värden på konding och det andra motståndet jag behövde för att få en hyfsad frekvens på blinkandet.

Jag använder mig av ett motstånd på 6.8 kOhm och en konding på 0.1 uF och sedan två testkablar.

För att testa manicken lade jag en testkabel i var ände av en handduk. Sedan fuktade jag sakta handduken med en blomsprayflaska. Sakta men säkert började LED'en blinka snabbare och snabbare för att till slut lysa helt.

Det enda som saknas nu är att skriva en snutt assembler och koppla min lilla givare till en uC som mäter frekvensen. Sedan borde man väl teoretiskt sett kunna räkna ut fuktkvoten på föremålet mellan elektroderna?

För många av er här är ju detta lilla projekt riktigt basic men för mig var det rätt kul. Skall bli ännu roligare att göra resten men just nu kommer jag inte åt min dator (min flicka sitter och spelar on-linespel) så det blir till att sitta vid gammeldatorn och surfa istället... :?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Stora system är byggda av många små!

Det bästa sätt att lära sig är att ha kul!

Kör vidare i det spår, gör roliga saker och plötsligt har du ett antal grundkretslopp som du kan koppla ihop och skapa nya funktioner.
Skriv svar