AC-regulator till MC

Berätta om dina pågående projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Han menade nog mest att du kan dra ur mer om du har ett batteri som bufert. Det finns dioder som bara tar 0,2V dvs 0,4 för en brygga. Dessutom borde spänningen bli högre om man likriktar. Men frågan är hur mycket ström det går att ta ut. Det blir iafa mer komplicerat.
Henric
Inlägg: 11
Blev medlem: 8 oktober 2003, 20:42:48
Ort: Sunne
Kontakt:

Inlägg av Henric »

Har provat att likrikta och viss får jag en högre spänning men endast utan effektuttag, hängde på 50w och spänningen sjönk genast till ca 2v under nivån var innan likriktningen , kanske använder jag fel dioder(SKB25/12).
Hade tänkt använda ett batt som buffert annars men måst få upp spänningen innan likriktaren så det laddar lite..
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Tänk på att generatorn levererar endast en viss effekt, hur mycket du än förstärker regulator får du inte ut mer effekt.
Frågan är, hur likriktade du, är jorden cykels ram, kan du likrikta med en bryggkoppling utan att störa tändsysememet?
Börja med att försöka öka spänningen, separera nuvarande jord från ramen, sedan kan du likrikta, efter att du likriktat kan du koppla minus till jord (ramen).
Nu får du troligtvis en högre spänning men en lägre ström, detta borde räcka till att ladda batteriet och normal belysning.
Vill du sen ta ut mer är det batteriet som får leverera den extra strömmen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

När du likriktar och belastar med en resistiv lasst. Borde du få ut samma spänning -1,4V om du använder vanliga kiseldioder. Om du använder bättre dioder kan du komma ner till ett pännings fall på 0,4V. Men om du kopplar in err batteri blir det nog inte riktigt samma sak. Batteriet kan bara ta laddning när spänningen är över polspänningen. Resten av perioden bår batteriet leverera ström till övriga belastningar. Jag har svårt att säga hur mycket energi du kan ta ut på det sättet. Fördelen med battei är ju att ljuset inte dippar när men tillfälligt minskar varvtalet. Det borde gå bra att reglera spänningen med samma pricip även om man likriktar.
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Hmm..är det en endurocykel så är det nog ingen generator, utan magnettändning, precis som på en moped.

Kommer ihåg att jag tittat på min kusins Husaberg.
(Själv har jag bara landsvägscyklar).
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad jag minns från min moped var det en separat lindning till lyset. Samma magneter men en separat generatorlindning.
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Om det är så att det är mopedmodell på elsystemet skulle lag ta bort tändspolen, montera en generatorspole, skaffa en lös tändspole till tändningen, så gjorde jag på min moppe och jag kan lova att ingen polis kunde fatta hur jag kunde köra för fort utan trimmdelar, risk finns att dom är smartare i dagsläget.
Om det nu inte går fortare lär du ha mer effekt i generatorn.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur i hela friden menar du att det skulle gå fortare?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Det är nog något elektriskt.

Kan det tänkas att jag fick bättre förbränning med en biltändspole som matades med växelspänning, som ökade med varvtalet. (brände tändstift, gick bättre med Flyplansstift som hade tre elektroder)
Det bör påpekas att det var en Monark med ILO G50 från 1958, dagens moppar borde det inte ha samma effekt på.

Mjaaam och
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Ett förslag...
koppla två kraftiga dioder parralet med varandra i var sin rikning och koppla dem i serie med spänings regulatorn... du bortde då få ca 0.7Volt mer.. använd fler dioder om du vill ha högre späning...
enkelt men kanse inte så snyggt
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det ger snarare 0,7V lägre spänning.
Användarvisningsbild
erixon
Inlägg: 380
Blev medlem: 27 augusti 2003, 10:21:58

Inlägg av erixon »

Hur sitter regulatorn kopplat i systemet?
sitter den parralelt med genorator eller serie?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Man kan ju inte få mer effekt direkt, men man kan ställa upp gränsen för var spänningen ska "klippas".

Men man får ju inte t.ex 15 Volt från tomgång, utan först när varvet ökar.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

jaha var det så du menade. jag håller med om att det var en ful lösning.
Jörgen Burholm
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 oktober 2003, 22:43:27

Inlägg av Jörgen Burholm »

Man jordar generatorn med regulatorn för att hålla spänningen nere.
detta ger minst förluster.principen är att mätta lindingen och järnkärnan

Man ska ALDRIG likrikta på en endurohoj om man inte behöver likstöm till tex xenonljus.Att likrikta ger alltid lägre effektutag.

Spänningen stiger om man lurar regulatorn med två dioder som beskrivs.


Har själv kört med liknande lösning i flera år
Skriv svar