El-Gokart

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: El-Gokart

Inlägg av squiz3r »

>om ni nu skulle vilja köra med ännu mer effekt så borde man få hyra in sig på tex en bana för kartar?
Det är tyvärr inte så lätt, vi har försökt på många ställen men gokartbanor och alla andra banor vill inte ha hemmabyggen där eftersom det blir problem med försäkringen då. Dock har corvette klubben hyrt superstage banan i emmaboda (småland), och där var det okej att vi plockade med gokarten och körde med den också. (Dock är det en lite större gokart vi har, motor effekt på en braaa bit över 100hk, men det bör inte spela så stor roll i detta avseendet)
Jochen_birch
Inlägg: 88
Blev medlem: 11 april 2006, 14:41:46
Ort: Örebro

Re: El-Gokart

Inlägg av Jochen_birch »

Vilka batterier använder ni?
Jag kanske är blind men jag hittar inte några som kostar 325kr på misab.com
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: El-Gokart

Inlägg av victor_passe »

De har ingen info om dem batterierna på deras sida, man får gå dit och fråga.
men det är vanliga bly batterier på 65Ah.
Premix
Inlägg: 140
Blev medlem: 15 april 2004, 21:58:05
Ort: Trollhättan

Re: El-Gokart

Inlägg av Premix »

Ang. batterier på misab.se, kolla under utförsäljning.
T0uCh3n
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 maj 2008, 20:33:08
Ort: Karlstad

Re: El-Gokart

Inlägg av T0uCh3n »


Tusan den va de drag i ;)
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: El-Gokart

Inlägg av victor_passe »

Jag har arbetat lite på bromsen idag, har ingen bild på karten men det är bara ett mg995 som drar i ett snöre kopplat till bromspedalen.
Man ska ju kunna bromsa manuellt oberoende av den automatiska bromsen.
Bild
Bild

Det är en PIC12F683 som snackar via rs485 och driver servot, inget roligare än så.
Jag har också samplat 3 st max483(rs483 driv kretsar) från maxim-ic. De på elfa är så dyra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33773
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: El-Gokart

Inlägg av Glenn »

Ja att den är totalt olaglig är det ju ingen tvekan om.. oregistrerat fordon, ej typgodkänt fordon, ej kontrollbesiktigat fordon, ej trafikförsäkrat fordon, framförande av trafikfarligt fordon.. och saknar föraren B-körkort lär det bli olovlig körning också.. Men men, det är väl upp till var och en att ta den risken.

Vad är det som är flaskhalsen nu ? är det motorns effekt eller är det motorstyrningen ? batterierna ?
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: El-Gokart

Inlägg av victor_passe »

Man ska inte åka i den när den är klar, nu är det bara förare under testerna.
Och jag har svårt att tro att polisen skulle bli sur om vi rullar runt i 18km/h på småvägar vid chalmers för att testa våran skapelse. Hade vi åkt ut på avenyn eller något hade det ju varit en annan sak.
Men blir den fortfarande olaglig om man inte sitter i den och kör via wlan?
Ingen direkt flaskhals, men tenta på torsdag och lördag så tid är något begränsad.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: El-Gokart

Inlägg av blueint »

Rs483.. det måste vara ett nytt interface :vissla:

Med tanke på bromssystem mm så kanske det är bra om kommunikationen är skyddad med någon form av (CRC) checksumma ?
Samt att bromssystemet agerar på egen hand om den styrdatorn slutar höra av sig.

Chalmers borde väl annars ha någon form av testbana?, annars är det dags. Brukar finnas pengar på det stället.. :D

Också måste vi ha en obligatorisk bild på mästerverket.. :whoho:
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: El-Gokart

Inlägg av victor_passe »

Jaja, kretsen heter MAX483 men det är RS485. många siffror.

Och troligtvis kommer jag ha så datorn skickar "Hej, jag lever och allt är ok" meddelanden på bussen och om alla enheter inte får den signalen varje sekund eller något så vidtar de lämpliga åtgärder.

Och projektet har igentligen inget med chalmers att göra, vi är bara i en av föreningarnas lokaler(CRF) så jag vet inte om dem vill betala något.

Jag har däremot skickat ut lite email till diverse företag angående sponsorer. Vi behöver sensorer som tex accelerometrar, gyron, gps, kompass, temperatur, rök, whatever sensorer. Om ni har några tips om hur man kan få sådant gratis eller i utbyte emot reklamplats så skulle vi bli glada.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: El-Gokart

Inlägg av blueint »

Pengar kan nog vara lättare att få fatt på ifall du har syftet, och exponeringen klar.

Såg nu att det finns (video)bild i första inlägget. :D
Attan vad sugen man blev.. :vissla:

Saknas bara larvband så man kan köra i terräng i snöstorm :)
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: El-Gokart

Inlägg av victor_passe »

Vi har jobbat lite på broms-systemet och allmänt fixxa grejjor på karten.
Jag kan börja med att visa lite bilder på gokarten, det finns ju nästan inga.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bromsen är en 100W el-scooter motor på en gängstång, en mutter sitter på stången och drar i pedalen eller i en egen vajer.
Bild
Bild

Vi håller även på med ett nytt motorfäste, det gamla var klent och blockerade lufthålen.
Det tänkte vi först på när vi kände att det stank ifrån motorn, >100C på höljet var den. Och nu luktar den hela tiden.
Ska kanske in vatten kylning om de fortfarande blir för varm. eller bara temp-sensor och pwm begränsning.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: El-Gokart

Inlägg av victor_passe »

Nu har vi fått riktigt fina grejjer av Tim på CRF, ett styrservo och ett broms servo, båda helt perfekta till bilen.

Bild
Bild
Bild
Har dock ingen bild på broms-servot men det är en dc motor, snäckväxel och trissa mer eller mindre.

Styrservot ska man köra på 24V men redan på 3V går det inte att hålla emot.

Och vi får en näve IR sensorer från elfa, 2st 100-500cm sharpar och 2st 3-150cm sharpar.
Trevligt med gratis-sensorer.

Idag körde vi också via wlan, man kan bara ändra pwm via wlan än så länge men det är lite läskigt att köra full back mellan träd och byggnader inte och inte ha kontroll över gasen. Vi har ju flera nödbromsar så vill man stanna kan man, men ändå lite läskigt.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: El-Gokart

Inlägg av victor_passe »

Nu sitter bromsen på:
Bild
Det är en 12V motor med snäckväxel som drar i vajern som är kopplad till bromsen.
Man kan fortfarande bromsa manuellt.
Det sitter en brytare som känner om man bromsar manuellt eller inte, om man bromsar ska PWM bli 0 automagiskt.
Det sitter också en brytare som känner när automatiska bromsen har släppt så den inte trycker ut hur mycket vajer som helst.

Nu ska det byggas 2st H-bryggor eller 1st H-brygga och driva bromsen med relä.
victor_passe
Inlägg: 2436
Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
Ort: Kungsbacka

Re: El-Gokart

Inlägg av victor_passe »

Nu har vi fått gratis sensorer från ELFA, tack så mycket!
Bild
4 st sharp sensorer med olika räckvidd.
De ska antagligen monteras på 2 servon som ska svepa 90 grader styck i fronten av bilen och kunna detektera gubbar, kanter och andra saker man ska undvika.
Ska till en GPS och någon form av kompass också.

Max 700 pixels bredd /adm
Skriv svar