Gainclone med LM3875

Berätta om dina pågående projekt.
Fricke
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 februari 2005, 11:17:09

Gainclone med LM3875

Inlägg av Fricke »

Jahaja, för någon månad sen var det äntligen dags. Jag och mina vänner tog oss för att bygga en gainclone. Eftersom vi gjorde detta i samband med en kurs [Produktionsanpassad elektronikkonstruktion B] så hade vi vissa krav på oss om hur den skulle utformas. Även om vi kanske skulle ha byggt lite annars om vi sluppit dessa krav så blev resultatet i min mening mycket lyckat.

Som synes på bilderna så har vi inte byggt hela slutsteget på ett enda kort. Vi hade helt enkelt inga kort som var stora nog. Men mer uppseendeväckande är att vi istället för att löda ihop korten använt oss av banankontakter. Inte optimalt för kontakten, men ack så smidigt på en prototyp som plockats isär ett antal gånger.

Med tanke på att vårt universitet inte har obegränsat med pengar så var vår budget något stram. Vi fick t.ex bara råd med en 120 VA trafo.

Slutsteget har:
Softstart
Högtalartillslagsfördröjning
klippindikatorer
2 x balanserade XLR-ingångar
2 x RCA-ingångar
Ställbar känslighet ~0.5-10 volt

Bild
Ett av våra tidiga tester. Det första kortet vi tillverkade var strömförsörjningen. (Det ser lite farligt ut med krokodilklämmorna på nätfiltret)

Bild
En närmare bild på strömförsörjningen. Kondringarna är på 22000u och kortet har inbyggd softstart. Notera även de fina "säkringarna"

Bild
För att slippa knäpp i högtalarna vid påslag byggde vi en tillslagsfördröjning. Kortet inehåller även klippindikatorer som visar när steget klipper.

Bild
Nyetsat och borrat kort för förstärkarna. För övrigt var det en hel del jobb med att löda fast banankontakterna

Bild
Ett av de sista testerna innan inmontering i lådan. Jag mäter temperaturen på förstärkarna och vår mycket tillfälliga kylning

Bild
Allting klar och uppradat för montage, dock inte kylningen.

Bild
Istället för att köpa dyra kälflänsar använde vi en L-profil i aluminium som skruvades fast i lådan. Efter som vi valt en låda i aluminium så ger den bra kylning och förstärkarna blir bara drygt fingervarma

Bild
Fronten tillverkade vi av ett aluminiumstycke som vi borstade med sandpapper. Personligen så tycker jag att finishen blev lite väl matt.

Bild
Slutsteget i drift.

Jag ska gå förbi på skolan nån dag och leta upp resultaten av mätningarna vi gjorde på det färdiga steget men det får räcka med det här så länge.

edit: Ändrade till rätt kursnamn
edit2: -anpassad :D
Senast redigerad av Fricke 2 mars 2005, 09:53:07, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Finfint!

Men, banankontakter? Och högintensiv LED som indikator?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det bygget var .... hmm.... undrar vad det rätta ordet är? Annorlunda kanske?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Ja, banankontakterna var... intressanta.

Betydligt snyggare och stabilare än något vi byggt i projektkurser iaf, här används alltid virning till allt. Skulle inte passa så bra till en förstärkare tror jag :)
Fricke
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 februari 2005, 11:17:09

Inlägg av Fricke »

Jo som sagt inte så optimalt med kontakterna, men det funkar (för tillfället). Det här är ju bara en prototyp som är tänkt för serieproduktion och då utan bananerna. Bäst hade ju självklart varit att sätta allt på ett kort. Men det lät ur högtalarna och blinkade lite i fronten så vår hanledare var nöjd så :vissla:

$tiff, lysdioderna är inte alls tillräckligt starka för att vara irriterande men jag skulle nog strypa den blå power-leden lite till om jag skulle göra det igen..
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Makalöst OT, men jag kan inte hålla mig...

Inlägg av matseng »

"...fronten så vår hanledare var nöjd...."

Aha, ni har inga tjejer på kursen då eftersom ni bara hade en han-ledare.. :-)


Nä, nu utvisar jag mig själv och går och sover några timmar innan jag ska upp i -25 graders kyla som utlovats här i morgon bitti.
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Snygga och tydliga bilder. En stor eloge till fotografen!
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Stora bilder, på gott och ont. Lite i överkant för att inte använda thumbs anser jag.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Speciellt när man kör 1024*1280.

Annars tycker jag bygget var snyggt! Låter det bra?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Re: Gainclone med LM3875

Inlägg av strombom »

Fricke skrev: [Produktionsanpassadanpassad elektronikkonstruktion B]
...
edit: Ändrade till rätt kursnamn
jasså? :oops:

nädå, fint bygge, alltid kul att få något att fungera

Johan
Fricke
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 februari 2005, 11:17:09

Inlägg av Fricke »

Jag är absolut ingen audiofil så min subjektiva bedömning kanske inte väger så tungt. Men jag tycker att det låter bra. (mycket uttömmande svar)

Vad brus beträffar så är det extremt lite. Vi gjorde mätningar på THD men jag kommer inte ihåg den exakta siffran nu. Det enda jag skulle klaga på är att den lämnar lite lite för låg effekt. 120 VA och bara runt 60% verkningsgrad.

Hanledare.. Ja jävlar :)
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

"Bara" 60%verkningsgrad!

Det är väl inte så tokigt för ett klass AB(?)-steg?...kan det bli mycket mer?
Fricke
Inlägg: 40
Blev medlem: 4 februari 2005, 11:17:09

Inlägg av Fricke »

Jag tänkte kompletera med lite mer info. Slutsteget har THD < 0,005% vid 1kHz med 4 ohms last. Dc-offset < 5 mV. Bilden nedan är en FFT på vitt brus. Samtliga värden är framtagna med mätsystemet CLIO.
Bild
Magnus Pihl
Inlägg: 401
Blev medlem: 6 maj 2004, 12:22:36
Ort: Stockholm

Inlägg av Magnus Pihl »

Intressant inkoppling av 230VAC på bild 1.... :shock:
Skriv svar