Renovering av Volvo Duett

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Det är nu det börjar på allvar att göra finbil av denna slitna gamla Duetten som flera kockar gjort en soppa av och delvis "lagat sönder". Ramen är helt okej, det mesta av mekaniken är slitet samt inredningen och naturligtvis finns rost men inget som inte är räddningsbart dock. Den kommer att uppgraderas till dagens säkerhetsstandard med skivbromsar med servo, delad rattstång med servostyrning, stolarna som är bytta till 340-stolar behålls och kläs om då dom har nackstöd och så ska det bli rullbälten, nu finns där inga bälten alls.
20230904_092234 (1).jpg
Begagnad bromsmekanik är inköpt och kommer från 240-serien utan ABS vilket innebär att reservdelar i viss mån finns och kommer att finnas.
Stommarna till bromsoken är nu helrenoverade och pulverlackade, nya packningar ska beställas samt en bit Cromax 38mm hårdkromad cylinderstång till nya kolvar som jag vägrar att köpa färdiga pga. priset per styck och är av samma material.
Servot hade nån klydderöv "lagat sönder" och reservdel till detta är bara att glömma så det blir nyproduktion av den delen idag, gamla delen är i nåt konsthartsmaterial, nya blir i POM som är en bättre konstruktionsplast och inte spröd och liknar nylon men med bättre termiska värden. Nytt servo kostar över 2000:- så det lönar sig att reparera detta, och så blir det blästring och pulverlack på detta också.
20240103_114225.jpg
20240103_114109.jpg
20240103_114127.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Ska du behålla de stående pedalerna och sätta huvudcylindern nere vid ramen?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Hur skulle det gå till när systemet innehåller en stor servoklocka?
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

20" fälgar kanske!
Fanns ju ett separat monterat servo på Amazon om jag inte minns fel. Det brukade vara fullt med bromsvätska när det blev otätt.
Släng på ABS servo på en gång och elmotor mot växellådskåpan :-)

Edit
La till lite text
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Nej Palle, inga fula moderna fälgar och en massa "häftigt" krims-krams som bara ser för jävligt ut och inte är ett dugg "häftigt" i mina ögon eller nåt ABS- jox, enkelt, basic och fungerande ska det vara och inte nåt sönder-"renoverat" vrak när jag är klar.

Amazonernas servo var inte bra och hart när omöjliga att få helt täta, jag har mekat sådana och tack men nej tack, man behöver inte be om problem, dessutom var dom avsedda för enkrets.

Nu är iallafall ny ventilskiva tillverkad, imorgon blir det blästring av huset, pulverlackning, återmontering och injustering av spindlarna, trumpetfästet blir en senare fråga, jag vet inte än var servot kommer att placeras så trumpeten kommer säkerligen att behöva modifieras eller uteslutas.
20240103_211707.jpg
20240103_211717.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Du är duktig på att få till delarna i svarven och fräsen.
LGF och plyschtärningar då?

Edit
20" fälgar var för att få plats med servot (markfrigång) så att Säter blev nöjd.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33760
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Glenn »

Jag ser förvisso ABS som en stor fördel, men skulle nog också skippat det i detta fallet, tidiga ABS-system var riktigt dåliga, och att försöka få in ett modernt på denna bilen kostar nog mer jobb än det smakar, speciellt som dessa modernare system brukar vara väldigt integrerade i bilens övriga elektronik.

För övrigt får man inte högre markfrigång bara för att man monterar större fälgar, det beror ju på vad däcken har för profil, man håller ju gärna rullomkretsen ungefär som original av flera skäl. (varför man nu skulle behöva högre markfrigång för servo ?)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Palle 500, varken LGF eller plyschtärningar, detta varken är eller ska bli nåt EPA-vrak utan ska behållas original med undantag av trafiksäkerhetsdetaljer som byts till dagens standard, ja utom ABS eftersom det aldrig kommer in mer elektroniskt skit än nödvändigt i denna, jag är tvärless på att leta fel på gamla system nämligen, enda elektroniken blir bilstereon som också är första generationens kombinerade radio och kassettbandare.

Glenn, du har så rätt om ABS, jag har meckat för mycket med dom gamla systemen för att vara speciellt imponerad av driftsäkerheten, har man riktig "tur" kan ett sånt system få en krets att låsa sig och inte släppa så man får lossa nipplarna till den kretsen om man inte vill åka bärgare hem.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Glenn skrev:Jag ser förvisso ABS som en stor fördel, men skulle nog också skippat det i detta fallet, tidiga ABS-system var riktigt dåliga, och att försöka få in ett modernt på denna bilen kostar nog mer jobb än det smakar, speciellt som dessa modernare system brukar vara väldigt integrerade i bilens övriga elektronik.

För övrigt får man inte högre markfrigång bara för att man monterar större fälgar, det beror ju på vad däcken har för profil, man håller ju gärna rullomkretsen ungefär som original av flera skäl. (varför man nu skulle behöva högre markfrigång för servo ?)
Du är så fyrkantig. Var ju ett skämt. För att lösa säters problem.
Även ABS, plyschtärningar m.m var skämtsamt så att du slipper kommentera detta.
Teknikern att du är duktig på det mesta och snyggt tillverkad reservdel i POM var inget skämt utan ärligt menat även Amazon servot var seriöst menat.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Jag förstod det Palle efter ditt första inlägg, Tillverka reservdelar som inte finns i alla sorters material har jag tränat på under många år när jag jobbade som lantbruksreparatör, du kan inte ana hur mycket antikviteter bönderna kör runt med där reservdelarna slutade saluföras på 50-talet, för att inte tala om floran av inomgårdsmaskiner, där gällde det att snickra rejält av det som fanns i skrothögen ibland. Nämner jag ordet "bandfoderfördelare" för en viss bonde går det åt en hel karta Sobril innan han blir lugn igen.
:rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glöm inte måla bakluckan röd också :idea:
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Den bakdörr som inte syns är,,,,, tadaaaa, röd.
:rofl

Färgen blir det den var original och som betecknas "Gyllengul" av Volvo, det är samma som RAL1014.
Bild
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Palle500 »

Blir det även moderna positionslysen och hel/halvljus för det som är original är ju rena rosthärden och reflektorn brukade flaga efter bara några år, för att inte tala om den dåliga ljusbilden dessa karbidliknande lysen ger.

Varselljusen är ju fräcka men även dom otäta och benägna att ärga.
Även bak/bromslysena glöder knappt och man får vara glad om bakomvarande ens ser att man bromsar.

Älgbåge fram med lite extraljus är ju bättre än nuvarande kofångare.

Vad är tidsplanen 1 till 5 år?
IMG_5350.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7036
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av Teknikern »

Belysningssystemet behålls intakt, nya reflektorer finns när dom här tagit slut, resten fukttätas och eftersom jag sällan eller aldrig är ute och åker på natten så finns det ingen anledning till modernisering mer än det som redan är gjort, det sitter redan H4-insatser i strålkastarna.

Kromen ska blästras och lackas med pulverlack, idag finns det pulverlack som kan ersätta krom, det har hänt massor vad det gäller pulverlackering och är ett fullgott "substitut" till äkta krom, som är svindyrt att få gjort. Nya kofångare finns att köpa men är inte prisvärda, det finns annat att lägga pengarna på.

Angående "tidsplaner" så är alla sådana av ondo, skapar stress, slarv och tillför inget, när jag börjar med ett projekt slutför jag detta och tar en bit i taget tills det är klart och enda avbrottet blir när det blir vår och byggnaderna fortsatt ska renoveras när vädret tillåter.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32542
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Renovering av Volvo Duett

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 3 januari 2024, 21:50:55 20" fälgar var för att få plats med servot (markfrigång) så att Säter blev nöjd.
Minnet har bleknat lite, det är nästan 40år sedan jag sålde min Duett.
Huvudcylinder sitter tydligen uppe på torpeden.
20190217_185242-768x432.jpg
Det ser ut som hydraulisk koppling.
Det har jag inga minnen av på min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar