Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802
Inlägg: 6069
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Tänkte flytta ett simkort till en nyare nalle. Men det var för stort. Så butiken fixade ett nytt med 4 storlekar. Väl inne i den nya nallen. Så valde jag ett steg för litet. Löste det ganska snabbt med storleken större. Riktigt tight och pilligt, men det gick. Sen startade jag upp, och fick ange pinkod. För första gången på 10-15år... Gjorde för många försök, innan jag lyckades rota fram original papper. 15 år gammla!! Det skall nog funka att beställa ny pinkod. Telia har reservkod för oss som vägrar bankid :-) . Apoteket läs och lär! Allt för att låsa upp ett elfordon. Splitt nya elsparken. Som redan är löst på ett annat sätt.

Mitt mobila bredband är gammalt dyrt och slött. Men nerverna får vila ett tag...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Till min 6040-fräs så ingick det ett fejk-meanwell inmonterat i botten av styrlådan.
Eftersom jag dels hade problem med störningar och dels har en stark misstro mot nonamenätdelar från kina så köpte jag en begagnad äkta MW med samma spänning och effekt av nån (var det här eller på tradera tro ?).
Jäklar vad förvånad jag blev när den var några millimeter större än kopian och därmed inte fick plats i lådan :roll:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

1802: men du fick väl en ny PIN och PUK-kod när du fick det nya SIMkortet ?
1802
Inlägg: 6069
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Glenn: Jag trodde det var samma pin som innan. Blev lite osäker. Och läste igenom pappret. Och på det stora plast sim kortet står en ny pinkod i micro text. När jag samtalade med telia, sa de inget om det. Står inget på pappret om det.

Lång näsa fick jag. Den pinkoden funkar inte heller. Inte omöjligt att den gjorde det, innan mina misslyckade försök...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Ja, man brukar få nya koder med nya kort.

Har du låst dej ute med för många försök ska du kunna låsa upp det med PUK-koden, men jag minns fan inte hur man gjorde, var nog en 20 år sen jag gjorde det sist :)
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Castor »

Det finns säkert info på nätet, endera generellt eller i manualen för din lur.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

PUK koden skall gå att se på fakturan från telebolaget, eller om det finns något motsvarande konto man kan logga in på.
(Jag hittade i allafall min där...)
1802
Inlägg: 6069
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Kontant kort... Som jag nog skrev. Telia skickar en kod, som alt till bankid. Sen får jag en ny pinkod direkt per telefon 90200.

Är det inte *# nått för att se puk m.m? Jag har det i en 20år gammal fil nånstans i röran...
*#06# gav imei på comskit.

https://uk.pcmag.com/features/82467/13- ... your-phone
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Köpte en bila, efter avrostning och slipning


Håller på med skaftet nu. Rakbladsvass så jag har tejpat över eggen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

En gammal österbottnisk bila till och med. :)
Fin.
Dessa har ju litet bredare och tyngre nederdel, samt bättre gjort huvud än de mer modern svenska varianterna.
De har ju inte förändrats mycket sedan, typ vinkingatiden så det väl i stort sett bara att snygga upp den igen och bryna på dem.
Skaft var ju, som du kanske vet svallved från björk. Till bilorna var den ursprungligen naturvuxen böjd och man rättade skaftet efter ett rakt bilhuvud, inte som idag då man misshandlar huvudet i stället.

Den lilla var att göra knutarna i timmerstommen om jag inte minns fel.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Den lilla till höger är en vanlig allt-i-allo yxa. Billnäs 12/3 kopia tillverkad av Kellokoski. Nån svallved har jag inte tillgång till, bandsågar ut ett grovämne ur en björkplanka och använder yxan och spånhyveln. Sist sandar jag med 60-80 kornigt sandpapper och ett eller flera lager shellac, jag tycker bättre om det än olja. Den mindre yxan i bild är oljad och handtaget blev snabbt skitigt, men de andra yxorna jag har som jag shellackade flera år sen ser bra ut ännu idag. Ytan blir inte för hal tycker jag, beror på hur mycket man polerar, och det står emot skiten bättre.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Aha, jag såg inte riktigt på bilden, men Billnäs yxorna var ju ofta baserade på gamla modeller (sedan lade väl gubbarna till små förbättringar man kom på får man förmoda).
De svenska yxorna som är massproducerade är litet grova för finliret tycker jag och har (på grund av stålet de är gjorda i) dålig slipning för snickeriändamål (även om det finns speciellt framtagna snickaryxor), de var inte lika påkostade som med riktig hals och figursmitt huvud.

Jag vet inte om bilan också är från deras tidiga produktion?

Jag tror det håller väl i allafall, jag och brorsan tillsammans har bara lyckats ha sönder två björkskaft och då har det mer berott på att någon tidigare har lagrat dem så att skaften börjat murkna på grund av att de sugit åt sig fukt utan att kunna torka ordentligt, eller att det råkar ut för väldigt extrema saker.
Olja eller ej är väl mest en smaksak, häruppe är luften såpass torr att det nog inte har någon egentlig betydelse och som du säger så blir skaften brunt och äckligt fort med olja när man använt det en tid, jag doppade alla mina hammarskaft i olja förtunnad med balsamterpentin för länge sedan på grund av fukten ute i smedjan, de verkar hålla ännu, men de är numera äckligt b**sbruna till färgen från att ha varit frecht trävita... :D

Snyggt jobbat!
Egna skaft är ju så mycket trevligare att använda sedan när man får dem exakt som man vill ha det!
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Ja det är väl ganska bra stål i dessa, dom är alla vällda, järnkropp med stålegg, de minsta modellerna går att använda som snickaryxa, mina tre yxor före denna, har också en gränsfors klyvslägga. Jag tror alla Billnäs yxor gjordes på det viset tills dom lade ner, osäker med dom allra sista modellerna. Jag skulle vilja ha några mer snickaryxor av de senare små modellerna. Att börja smida egna är också planen i det långa loppet.

Bild

Jag har slutat göra inpassnigen sådär exakt som i bilderna annars, gör den kilformad hela vägen, så om skaftmaterialet krymper så kan man bara driva ner det hårdare. Här var annars ett sätt som jag gissar ska se till att yxan har så lite fukt i sig som möjligt:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Angående ämnet ovanför : Jag har ett svagt minne att telefonen frågar efter puk efter 3 misslyckade inloggningar. Det skiljer mellan olika telefoner då kanske.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

DennisCA skrev: 6 maj 2021, 17:43:35 ...

Ja, det var riktigt fina yxor på bilden, personligen gillar jag också den modellen.
Om du tänkt leta nyare Gränsforsare så kolla efter Lennart P. Rune eller eller Kjell-Åkes stämplar på huvudet.
(De var med på den gamla tiden)
(På Hulta kollar du så klart efter Mickes yxor :wink: )
Wetterlings är också bra. Kolla efter de som är gjorda under ledning av Lars Enander (en man jag personligen kan gå i god för om så krävs, det han inte vet om smide är inte värt att veta).
De andra tror jag tyvärr inte längre finns kvar i produktion.

Intressant detdär med trätjäran, det bör ju också förhindra att eventuell röta går in i skafthalsen om yxan inte kan torka ordentligt under långa perioder (tex ute i skogen).
Skriv svar