Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45169
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Vänta inte för länge, för då får du sopa upp den
Öhh, vad menar du?.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MNorrgren »

Byggt om mitt gamla stroboskop.

En dålig låda med raskrig reflektor. Tröttnat på den, dessutom så gick lampan sönder pga dålig låda.

Så jag byggde en ny i dagarna som gått.

Svetsade ihop en låda i garaget, med lite spillbitar som fanns över! Gött.

Skrev ut en låda till kretskortet, installerade allt. Och ta mig tusan det fungerar. Har dåligt med bilder tagna tyvärr men får komma lite efterhand!

Reflektorn är en bit polerad rostfri plåt, ett elände att bocka till!!! Bläää! Resten är målad vanlig svartplåt.

Blixtröret är på 1500watt, så det är bra tryck i det.

Testar på filmer här nedan både på full effekt och lägsta effekt. Som vanligt är det nästan omöjligt att fånga blixtrande ljus på film… men håll till godo!

Jag ska även hitta ett glas att sätta i, ska bara hitta något som tål värmen!

https://youtube.com/shorts/io2NObeB6u4?feature=share https://youtube.com/shorts/0GNeSOR5o04?feature=share
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

TomasL: Fiat rostar ;(
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Riktigt miniprojekt... Hittade en sånhär typ av penna i skåpet som var oanvänd, tänkte varför inte fylla den med flussmedel. Än så länge har det funkat bra. Brush pen på engelska.

Bild
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av mankan »

Lödde ihop ett exemplar av https://github.com/xyphro/UsbGpib. Smart att implementera USBTMC.
Funkade direkt och testkörde mot ett Agilent PSU.
01_board_small.jpg
02_case_small.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Testade två övervaknings kameror. Men ingen av dem klarade att filma en LCD display :-( . Med mobiltelefon går det bra.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

En fjärr ville inte. Kanske dåliga batterier. Så jag filmade med mobilen. Ljus utan att trycka på någon knapp :shock: . Rev isär och rengjorde knappmattan med cremetvål och vatten. Testade med locket av, funkade. Inga skruvar, utan snap fit. Men det funkade bra, inga plastbitar flög.

Fjärren styr en meningslös "AC" med vattenbad och isklabbar. Jag använder bara fläktdelen när det är varmt. Och den har även värme. Nu när det är kallt. Så är jag lite frusen, kickar jag upp värmen nån grad.

En exempelbild på underverket. Neolume, model BS-188
Bild
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2945
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Danny »

Nu är TL431 testaren uppdaterad med en display :)

De här digitala spänningsmätarna är väldigt smidiga
https://www.banggood.com/2-or-3-or-4-or ... ID=6301684

Bild
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hesabon »

Endel projekt görs för att man absolut behöver den grej man vill åstadkomma. Den finns t.ex. inte att köpa, eller blir billigare att göra själv, eller man vill skräddarsy den så att den passar in där den skall eller gör något på precis det sätt man behöver.
Mao utgångspunkterna för ett vettigt och försvarbart projekt.

Sedan finns det projekt som inte inte till fullo kan motiveras med något av de ovanstående argumenten, utan vilka görs enbart för att de låter sig göras.

Detta är ett sådant projekt. En frekvensräknare upp till 100+ MHz, baserat på TTL.

Under årens lopp har det i "miljonlådan" samlats en massa "bra-att-ha" komponenter av många olika slag.
Häromdagen rotade jag i samlingen och tänkte, att man borde ju bygga något av delarna, isf att låta dom ligga där. De äldsta har redan 50 år på nacken.
Efter en snabb inventering beslöt jag mej för att bygga en frekvensräknare. Jag har ingen från förut, och jag KAN ju tänkas behöva en - nångång.
Proto2.jpg
Så blev det. Efter några iterationer på protoplattan blev de slutliga specen:
- Upp till 100+ MHz (kretsarna vid ingången är ur 74F-serien)
- 8-siffrors noggrannhet (99 999 999 Hz) => blev i själva verket 32 bits, dvs upp till 4 294 967 296 + overflow
- Två ingångar, en TTL och en valbar TTL eller RF. Insignalerna mäts turvis (ett räkneverk), inte simultant.
- Mätperioder 1/100, 1/10, 1 och 10 sek.
- Ingång för extern gate signal för tids- och pulslängdsräkning samt pulsräkning
- Tidsmätning/pulslängdsmätning upp till över 1h med 1us nogrannhet
- Frekvensgenerering varje dekad från 1 MHz ner till 0.1 Hz (med 20% pulsförhållande) och från 500 kHz ner till 0.05 Hz (med 50% pulsförhållande)
- Menykontrollerat med endast en kontroll (joystick)
- Eventuellt kan man hitta på mera att göra programvis mha Arduinon, men det har jag inte ännu funderat på.
Bareboard3.jpg
Monterad.jpg
Arduinon och en I/O-expanderkrets mot displaymodulen är förstås moderna, men de flesta övriga kretsarna är datumstämplade i slutet på 70-talet. Den äldsta är från 1973, den nyaste från 1991. Displayen är stämplad vecka 48, 1985.
Alla komponenter var oanvända, vilket innebar att jag fick putsa bort en hel del patina från benen, innan de gick att löda.
Lådan är fräst ur en ekplanka.
Operational.jpg
Ända från början var jag nog väl medveten om att idén som sådan är vansinnig - från Kina kan man köpa en färdig frekvensräknar-modul inkl. display för ca 15 EUR och som går upp till över 1 GHz...

...men då hade dessa komponenter fortfarande legat kvar där och väntat på något lämpligt projekt.

Jag har ännu en (oanvänd) ECL-krets 11C90 (divide by ten) som jag vid behov kan göra en prescaler med. Då kommer jag upp till 650 MHZ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Riktigt snyggt och lite galet...
Den där stora och tydliga displayen hade man gärna velat ha tag i.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Påbörjat färdigställande på av ett kretskort jag gjorde för ca 1,5 år sedan...
Nu har Vattenfall börjat att byta ut alla privat abonnenters elmätare mot elmätare med en RJ12 P1-port som kunden kan ansluta sin egen insamlingsutrustning :)
Kortet till vänster är en ESP8266 baserad P1>MQTT-brygga och uppkopplingen till höger är en P1-port simulator baserad på en Arduino UNO..

Bild

Väntar på att min syster skall aktivera P1-porten på sin nya elmätare, så att jag kan sampla "riktig" data, istället för att använda exempel från datablad/manualer...

/// Marcus
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Det fick bli en vända ner i slottskällaren. Det är ju (h)jultider nu. Var ställde jag vinterdäcken...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

GeekJoan skrev: 9 november 2021, 13:39:15 :tumupp: Riktigt snyggt och lite galet...
Den där stora och tydliga displayen hade man gärna velat ha tag i.
Undras om jag inte har några sådana som du kan få. Vet dock inget funktionen, men är du intresserad, kan jag försöka leta upp dem.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Mini mod på bastukaminen. Kaminen kom utan rost, så jag lade dit ett galler för att se hur pass det förbättrar förbränningen.

Bild
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

Jag köpte en pannlampa för några veckor sedan, och störde mig direkt på ofoget att powerknappen har 4 läge:
På full styrka
På "halv" styrka
"Epilepsi varning"
Av

Jag vill bara ha två läge, full styrka eller av, så självklart skruvade jag isär pannlampan och fann detta:
2021-12-01 16.19.11.jpg
I övre delen av bilen finns kabel till knappen samt + och -. En YN890 krets har de 4 fyra lägen som styrs av knappen, och ger ut en PWM signal till en mosfet som driver lampan.

Någon som har en ide om hur det går att modifiera ovan? Annars tänkte jag nästan kasta bort hela kretsen och ta en 4056 krets jag har och ersätta helt med. Jag måste dock (iof oavsett lösning) byta ut knappen på lampan som styr läge från momentan till on-off.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar