Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Byggde ihop en greaseweazle-klon av en bluepill och ett verokort.
20200810_000400 (Large).jpg
20200810_000410 (Large).jpg
Det är alltså en opensource fluxlevel floppyläsare.

Programmerade den med en enkel USB-serieadapter

Finns mjukvara för linux, win och mac.


Fungerar kanon för att läsa Amigadiskar (och annat) med, total kostnad 45:-
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av adent »

lond skrev: 2 augusti 2020, 23:01:28 Batteriet har inbyggt skydd, så den skall stänga av sig själv när spänningen blir för låg..
Loggar förutom mätvärdena från sensorn RSSI och batterispänningen.
ESP_node4.PNG
Spänningen är delad över 4st 100K-motstånd för att minska strömmen som går igenom dom, i alla exempel man ser, så använder man 1K eller lägre..
Och minimerat användandet av lysdioderna för att spara ström.

/// Marcus
Vad jag förstått ska det spara väldigt mycket batteri att inte köra dhcp. d.v.s. köra fast ip istället, då går uppkopplingen mycket fortare? Kör du det?
1802
Inlägg: 6167
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Elcykeln behövde däck och slang. 20" alu fälg. Riktigt tjock vid ventilen. De däck som finns verkar aningen för stora. Vid ventilen så vill de gärna försöka ta sig över fälgkanten :-( . Ont om plats mellan däck kant och förstärkningen runt ventilen. Efter andra försöket blev det bra på ena sidan. Men jag får prova igen :-( . Av med lilla ringen, och trycka in ventilen. Sedan pressa in däcket och pumpa. Men sen måste man släppa ut luften igen, för att få på lilla ringen. Fälgen har lite för stort hål, så jag pillar in en rörhylsa. Sen en bricka. Så det blir inte mycket plats kvar till resten. Att fälgen är tjock hjälper heller inte till. Det är ofta jag får rikta däck mot fälg, för att inte studsa fram... Även på vanliga cyklar. Det sköter sig inte själv, som på bilar :-( .
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23613
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Köpte punkteringsfri slang för en liten tid sedan och som är ca 4 ggr tjockare än vanlig. Pumpade upp den innan jag satte i den för att få den lite mer smidig och det visade sig att den inte var jämntjock vilket också märktes vid montering då det är ett litet lätt bump på ett ställe men vet inte om det går att fixa.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Gjorde en smideshammare, från en existerande en, som var för tung och för ful, men billig:
Bild

Skaftet gjorde jag från en bit med ask.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

lond skrev: 2 augusti 2020, 23:01:28 Batteriet har inbyggt skydd, så den skall stänga av sig själv när spänningen blir för låg..
Loggar förutom mätvärdena från sensorn RSSI och batterispänningen.
ESP_node4.PNG
Spänningen är delad över 4st 100K-motstånd för att minska strömmen som går igenom dom, i alla exempel man ser, så använder man 1K eller lägre..
Och minimerat användandet av lysdioderna för att spara ström.

/// Marcus
Nästa revision av mätnoden fick som experiment ett batteri direkt från förpackningen utan att passera laddaren...
ESP_node4_ADC.png
Den började på ~3.536v och sista rapporterade mätvärdet från noden sa under 2v. Mätte batteriet med DMM när jag kom hem efter jobbet idag och den sa 1.7v. Batteriladdaren tyckte först att den var ett NiMh innan den låste upp BMS:en och utspänningen hoppade upp till ca 2.5v och laddaren rapporterade att det var faktiskt ett Li-ion-batteri :)

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 532
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

När man nu jobbar hemma måste (?) man ha en webkamera. Jag tog en gammal mobil och har använt den stående på skrivbordet, och det har fungerat men har varit en väldigt konstig vinkel. Ikväll skrev jag ut en hållare att sätta ovanför min monitor, och det fungerar perfekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av teljemo »

Återbrukar pelaren jag bultat fast i golvet i somras för att ha en robotarm på.
Nu när armen är väck laserskar jag ut en platta, samt adapter i 8mm plåt för att göra ett försök att återbruka pelaren.
Använder 2 st låsbara och svängbara hjul på stödbenet så plattan kan rotera bort när jag behöver komma åt kompressorn.
Undersidan av "bordsskivan" och ovansidan av adapter-plattan är insmorda med fett för att minska friktionen.
Återbruk och compact living snickerboa :)
IMG_6404.JPG
DennisCA skrev: 31 augusti 2020, 05:29:07 Gjorde en smideshammare, från en existerande en, som var för tung och för ful, men billig:
Ah, har du oxå fastnat för Alec Steele på YT :D
Letar efter ett redigt anvil till snickerboa, men bara för att det hade blivit en dekorativ stabil yta. Ingen plats för smedja hemma hur mycket man än skulle vilja..
Snyggt jobb med släggan :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Alec Steeles hyper-personlighet har jag problem med, Torbjörn Åhman är den som fick mig intresserad av smide för flera år sen. Och Black Bear Forge kollar jag mycket på, gammal go gubbe som smider.

Min smidja står utomhus och är två 200 liters oljefat ovanpå varandra.
Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Torbjön var ju faktiskt upp till oss på förra jobbet vid något tillfälle, om han lärt av Tor kan han inte haft en mer kunnig smideslärare! 8)
Han verkar ju faktiskt också ha tagit till sig kunskaperna väl, roligt att han vill vidareförmedla denna del av vårt kulturarv så att kunskaperna lever vidare och kan fortsätta att utvecklas. :)

Edit, smart detdär med stålburen kring kabben! :tumupp:
DennisCA
Inlägg: 2285
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Ja är det nån som kan det här med hammare är det väl Tor (om vi tänker på samma, rött skägg, kort skaftad hammare, kör vagn dragen av getter).

Reparerade ena pojkens radiobil då han kört sönder stötdämparen. Har beställt ny stötdämpare men det tar så länge. Jag plockade en stötdämpare från en annan bil som såg ganska lik ut och som var söndrig ändå och var en såndär billig modell som aldrig var vidare bra. Nen det passade ju inte så jag svarvade en adapter (de vita grejerna) av teflon så nu funkar det.

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6931
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Marta »

PROM-brännare för enstaka tillfällen.
prom_card.jpg
Denna enkla PROM-brännare klarar 27C64 och förmodligen även 128 och 256 efter justering av spänningar och firmware. Kan nog även läsa 24-pin CMOS-PROM som kan få Vdd genom en utgång.

Ansluts till Linux-PC via USB. De två trådarna till vänster skall ha 15V för Vpp. PIC har en bootloader för att enkelt kunna flashas om. De två knapparna är för reset och start i bootloader.

PIC och 74HC373 drivs från USB. Adressen sätts i 373'orna och data direkt från PIC, allt från samma port. Övriga pinnar på PROM från egna utgångar på PIC.

Kretsen med LM317 finns det två av. När transistorn leder ger den +5V, när den är från ges förhöjd Vdd respektive Vpp.

R2 är ett åttadubbelt motstånd som håller nere strömmen om PROM ger mer än 5V vid verifieringsläsning då Vdd är förhöjd. R1 ger en garanterad minimilast så +5V från USB inte "lyfter" av eventuell ström in i skyddsdioderna på PIC.

Schemat är som synes förenklat. Finns givetvis även avkopplingskondingar o.dyl. på kortet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Micke_s »

Blev en strålkastare för Bosch skruvdragar-batterier. 18W led strålkastare.
Av någon anledning så finns ingen strålkastare till 14.4v/18v gröna bosch system att köpa. Deras dyrare "professional" finns strålkastare...

Attiny85 för detektera batterityp + övervaka batterispänningen och stänga av när batterispänningen blir låg.
3D printad bas och 3 bitar kopparplåt för ansluta till batteriet.
img2.jpg
img1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32739
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lödde ihop ett rinnande ljus (minus lysdioderna) med tanken att kanske göra en enkel sekvenser av den. Det mesta var dock ytmonterat ( :x ) men med min grova lödkolv, spetsen 2mm, fick jag nog nästan ihop det. Jag tycker mig se en lödbrygga och ska försöka få bort den.
Billigt strunt från AliX som beställdes tillsammans med något annat för att jag var nyfiken.
IMG_0735.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5455
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Ja, brygga finns. Även R8 ser tveksamt lött ut. På med lite flytande fluss på IC;ns ben och värm till dem med spetsen så ska du få se!
Skriv svar