Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Jo det sitter en tätning i maskinen så fett inte ska slippa in. Fast ingenstans att tillföra nytt fett utifrån. Det är väl förvisso OK, om det hade funnits litet fett där från början. Kanske nån hade bytt, eller så hade det glömts från fabrik. DDR står det på lagren så dom är förmodligen original.

Såhär ser lagret ut, inget fett, jag har inte rengjort det
Bild

P.S. Borde man byta till rullager istället för kullager, tänker mig dom är bättre lämpade för den typen av påfrestning som en bänkslip utsätts för.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Om det står DDR så är ju lagret iaf minst knappt 30 år gammalt, så skulle det överlevt till idag om nån glömt smörja det från fabrik så måste väl kvaliteten varit rätt god :

Kan det vara så att fett från förr sakta men säkert förflyttat sig och hamnat på fel ställe så att lagret körts torrt?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Det finns alltid nåt litet slipdamm och dylikt som letar sig in till lagren och som kan suga upp oljan och sedan är det bara en tidsfråga, heltätade håller dock länge.

Det enda, som jag ser det, skall finnas där är heltätande men då dessa är lite dyrare så ser man inte för sällan helt öppna på både äldre som i bland nyare grejer och i bästa fall så sitter det en heltätande gummitätning på axeln eller någon labyrint tätning eller i sämsta fall en clearence tätning, eller vad de nu heter.

Det som sedan dessa storlekar av kullager klarar av i krafter är vida överstigande det som de utsätt för i en bänkslip, kullager funkar bra och rullager hade varit en del dyrare om de ens gått att få tag i denna storlek.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

300kr med frakt för nya Koyo 2RS lager iallafall (ej C3), dyrare än bänkslipen som jag gav runt 200 för.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Standard mått? Borde gå att få tag på bra billigare inkl frakt och tom även moms, men behöver du få ihop den snabbt så visst ok. Betalade mindre för 2 st rullager till min svarv en gång som förstås är rätt stora inkl frakt.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

123bearing.eu har väl dom billigare, jättebilligt blir det väl inte då jag insisterar på SKF/FAG/Toyo och liknande märken, men jag köpte från en finsk affär i hopp om snabbare leverans.

P.S. Vad var det för precisionsgrad på dom lagren då? Till min svarv ska det vara 30207 och 30209 precisionslager (CL7C), fast enligt 1950 tals standard. Med ett modernt lager bör toleranserna vara mycket bättre så ett P5 klassat lager torde räcka. Men även det är över 400:- och det var billigt mot att försöka hitta CL7C klassade lager.
Senast redigerad av DennisCA 16 april 2019, 08:35:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Jag har handlat av bohemia seal på ebay, billigt, från europa och där kan man välja mellan "price", "value", "quality" och "brand".. price är kinesskräp, "brand" är NSK,SKF osv. Firman ligger i Tjeckien så ingen ockeravgift tillkommer.

https://www.ebay.com/sch/bohemiaseal_oilseal0/m.html

exempel:

https://www.ebay.com/itm/Bearing-6003-s ... 2419385649

Välj först typ (tex ZZ), sen kvalitet (typ "brand"), och sen antal.. priset blev 45:-.. väljer jag däremot "quality" blir priset 26:85, medans "price" blir 11:67.

Frakt är inräknat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Såg nu att det stod vad du skulle ha för lager, 6004 C3 ZZ, det blir ju 49:53 om man väljer "brand"..
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Nä det ska inte vara C3, för mycket glapp i dom för denna applikation. Originalen var C6 vilket betyder reducerad vibration.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JanErik »

Ska sätta upp en ESP8266 tillsammans med en AM2320 (och DHT22 om jag behöver flera kanaler) och en "USB Humidifier Donut" för att hålla fuktighet i "tältet" när min svampodling (ostronskivling, citronskivling, rosa ostronskivling) börjar bli klara att ge frukt. Förstås loggas data över MQTT.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Skulle koppla in ett relä i bilen. Drog en kabel direkt från plus batteriet(vilket visade sig att vara minus :vissla: ). Jag har en https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031707 där. Vidare till relät och sedan till en kontakt jag trodde var direkt till chassie. och relät klickade. Hmm bra. Men när jag vred igång batterifranskiljaren så funkade det inte längre !!??? Tog en stund innan jag kom på vad jag gjort för fel. Två fel blev nästan ett rätt ;-). Chassie sladden var fel. Jag får skylla på sladd spagetti. Två svarta på nästan samma ställe, en jord och en ibland plus. Att nått ändras när jag vrider på batterifranskiljaren tyder på ström tjyv. Så jag vrider av vid längre tids parkering.

Inget skadades under mecket. Och nu funkar det som det skall :-) .
Relät styr kylfläkten. Original styrs den av datorn, men den startar alldeles för sen för min smak. En bit över 90 grader. Kräver chippnig för att ändra. Med 70 graders termostat(lägre än org) , så rör sig tempmätaren för mycket för mina nerver huu. Och vet jag att extra kylning krävs, så kan jag starta fläkten i god tid. Och jag gillar inte energiförbrukare med motorn av.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Kopplade in en hårfön via en lampdimmer. Jag vet inte vilken teknik dimmern använder. Den är på 200W. Manuell dimmer select potrans md 250. Och hårfönen kan dra 1500W +. Men man kan köra den utan värmeelementen på. Så det funkade ok. Fläkten varvar inte ner helt, men tillräckligt för mitt behov.

Min vridtransformator är lite stor och tung för att flytta runt för ofta. Men jag skall prova med den. Jag vill även varva ner vinkelslipen. Men då räcker inte dimmern. Kanske PVM på ett halvledarrelä. Finns det fler Svenska namn på halvledarrelä?
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JanErik »

JanErik skrev:Ska sätta upp en ESP8266 tillsammans med en AM2320 (och DHT22 om jag behöver flera kanaler) och en "USB Humidifier Donut" för att hålla fuktighet i "tältet" när min svampodling (ostronskivling, citronskivling, rosa ostronskivling) börjar bli klara att ge frukt. Förstås loggas data över MQTT.
Sagt och gjort, fuktaren anlände idag och det fungerar som förväntat. På vid 70%, av vid 90%. Kör minst 10 sek åt gången och i nuläget drygt en minut på 10min rapporteringsintervall.
Lite svampar tittar upp från hinken i tältet, förhoppningsvis skörd efter helgen.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

https://fccid.io/PNK2G4-AV Ritningar och bilder. Det är en audio video ir rx/tx 2.4ghz. Men det verkar som det behövs en extern ir modul för tx. Ger man den ir från valfri fjärris så blinkar enheten. Så den borde ha intern ir rx.
Men jag hittar inte ir tx sladden nu :-( . Vågar man bygga en egen? Sitter resistorn till irled internt?
Enheten drivs med 12V. Viket värde på resistor skall man börja med? 5mA som start kanske.

Letar som en tokig :twisted: efter org förpackning. Där ir sladden borde finnas.
Jag vill starta en cd-spelare i ett annat rum. Modulen har funkat fint med en videokamera.
För div övervakning.

Tilläg:
Filmade boxen, och den har inbyggd ir diod. Så jag provade med en annan apparat, och då funkar det.
Den gamla Technics cd¨n verkar inte kompatibel. Hur nu det kan komma sig? Skall den inte bara ta emot ir, och skicka vidare?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Blev ett miniprojekt när bakdörren till terassen havererade. Det är en dörr utan nyckel som man bara kan låsa innifrån. Nå nånting gick sönder inne i mekanismen så inget hände och dörren gick inte att stänga. Var bara att plocka upp och börja titta. Blev total nermontering men det gick bara så långt. Själva lådan med mekanismen var inte gjord för att plockas isär, allting var nitat.

Så på ren chans tog jag dremeln och skar upp ett titthål, också var jag skulle skära var lite av en chansning. Då kunde jag se det fanns en länkarm som kopplade ihop dörrhandtaget med låsmekanismen och det var stiftet i länkarmen som var dåligt. Gjorde ett nytt stift av en 4mm borr och satte tillbaka.

Orkade inte ta bilder, det var lite jobbigt att tro man inte ska få dörren stängd eller låst. Irriterande att dom nitat allting istället för skruvar, så man kunde serva den. Låset verkar funka helt bra trots det är ett tithål i mekanismen nu, men det ser man inte om man inte plockar isär dörren igen.
Skriv svar