Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Bytt elektronikbord, då det gamla har fungerat i nio år utan korrekt underrede, och således var ofantligt svankryggigt, rangligt och för stort för det jag gör idag. Så det blev ett nytt bord i form av IKEA Melltorp med måtten 125x75cm, samt ett matchande underrede. Det är ett otroligt stadigt och bra bord för 399kr. Kan rekommenderas.

Det gamla bordet. Det bordet till höger var senare bortplockat och gjorde elektronikbordet väldigt vingligt. Som synes är det halvfullt med mestadels onödigt krafs. Samt att labbdatorn har flyttats till ett annat bord sen dess.
Bild

Och det nya bordet. Betydligt trevligare, fullt tillräckligt, och ger mig mer plats i rummet.
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Bytte diskanter i bilen, då original låter väldigt vasst och elakt vid högre volym. Jag plockade hem ett par Dayton Audio ND20FA-6 dome diskanter för att ersätta originalet med. De visade sig passa väldigt bra i den befintliga hållaren i bilen. Även kontaktstycke med konding gick att klippa ner och limma dit på de nya elementen. Återstår att testa sen när limmet har satt sig.

Original vs. nytt
Bild

Baksidan
Bild
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av opampen »

Ser jätte bra ut! Rent och fint med det nya bordet!

Måste fråga: Det är väl egenbyggt nätagg? Är det kring LM317 eller liknanade?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av opampen »

rvl skrev: 21 maj 2021, 16:23:42 tele.jpg
Ser ut som hänglås på nummerskivan. Kan inte varit alltför effektiv ringspärr med tanke på hur lätt det var att ringa från klykan, när vi ännu hade trådtelefoner.
En egen DIY-växel för gamla telefoner kunde vara ett kul miniprojekt.
Ja, det var inte helt ovanligt att man satte dit ett hänglås på det viset för att förhindra att t.ex. ungdomarna ringde dyra riksamtal. Det var inte så lätt att ring med klykan! Det krävdes en väldig snitts i så fall. Många kände väl inte till att det gick att göra så heller.

På den tiden kunde ett samtal från t.ex. Stockholm till Göteborg vara ganska dyrt!

Det skulle var ett roligt projekt med en telefon växel. Den kan ju byggas på lite olika sätt. Med två trådar blir växeln lite mer komplicerad! Ringsignalen runt 90V.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

opampen skrev: 19 juni 2021, 07:10:08 Ser jätte bra ut! Rent och fint med det nya bordet!

Måste fråga: Det är väl egenbyggt nätagg? Är det kring LM317 eller liknanade?
Tack tack! Blev väldigt nöjd med bordet, jämfört med hur det var innan.
Nätagget är mycket riktigt hemmasnickat, men baserat på ett BA3020 från Micro Support. Den gamla klassiska byggsatsen från skolan, med OP-förstärkare och passtransistorer. Det presterar mycket bra i all sin enkelhet. Ett praktiskt nätagg helt enkelt. Behöver jag något lite mer fancy så plockar jag fram. Men har märkt att det oftast duger bra.

Originalet:
Bild

EG Special Edition
Bild
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av opampen »

Snygga visarinstrument!
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

En sådan där Weller slogs vi om i skolan, vi hade 2 sådan resten var oreglerade och det på 16 pers.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Väldigt mini, och inte särskilt elektronik-relaterat. Men blev förvånansvärt nöjd ändå. :D
Ganska snabbt efter att ha satt upp billyften insåg jag att det är tråkigt att tömma ut olja när bilen är upplyft, med ett vanligt tråg på golvet. Hittills har lösningen varit att sänka bilen och krypa in under och lossa oljepluggen.

Det finns såklart en lösning att köpa för detta:
image_1_210361.jpg
Men de kostar från typ 1500:- så ytterligare en sak att köpa, och inte minst ytterligare en sak att ha stående att ta plats när den inte används.

Så det blev en väldigt enkel variant av detta inför detta oljebyte. :D
20210619_192345.jpg
Fungerade helt perfekt.
Satte lite vulktejp på lagom höjd på avloppsröret för att det skulle hålla sig "stadigt" och rakt i dunken. Och lite Jack i änden på röret för att det inte ska bli tätt mellan röret och botten på dunken.
Röret är alltså bara nedstucket i dunken. När man är färdig drar man upp röret och torkar av den värsta oljan från det, sen på med locket på dunken.

Fick sänka bilen en liten bit precis när pluggen togs bort för svårt att avgöra exakt var strålen kommer (tratten är typ 70cm under bilen). Men sen direkt efter kunde bilen höjas upp igen.
Kunde kanske haft lite längre rör, men detta var vad jag hade hemma dessutom kan det lätt bli instabilt när dunken är tom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av svenne1985 »

Så all text försvann när förhandsgranska så jaja blir light version då.


Slutsats: tråkigt på midsommar och behöver TO92 kylare, och Digikey vill ha 13 + moms och jag har svårt tänka mig min kylare i koppar / aluminium skulle vara sämre.
(Ja vingarna från kabelskon är täckta i kylpasta.... Vanlig billigt vit, lär behöva smörja transistor med i detta).

Nästan så man skulle prova plåga en BC nånting ett tag se om blir varmt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Om inte en kraftigare trissa för bättre effekttålighet är ett val så kan jag rek att fila på den platta sidan tills du kommer åt metallbotten där chipet sitter på vilket ger dig direktkontakt till chipet och inte massa isolerande plats emellan och bra bättre kylning och även en bra mindre kylfläns. Och vill du gå all-in så löder du tom fast kylflänsen mot bottenytan då de är av koppar. Kollektorn är även del av denna men förstås mycket liten och inte vidare mycket effekt som kan gå den vägen, fast å andra sidan skall inte en BC kapsel bli så varm att det skall behövas kylning oavsett.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av svenne1985 »

Ibland är det enklare med denna lösning, finns ju färdiga kylare med men känner inte för betala det :)
Är bara laborerande just nu!

Nej jag tror inte varken bf eller bc på sändare kortet kommer bli varma men en del i kommentarsfältet hade nämnt viss värmeutveckling så.

Tack för info jag får offra en och slipa på !
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

En vagn till min VT100 terminal-klon. Byggd av industri skrot och toppen till ett Ikea LACK.
vt100.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av svenne1985 »

Hade tråkigt så hittade en förhistoriskt redskap som är från morfars dödsbo (1998) så nu lär redskapet hålla en evighet till. Någon form av grep ? Och var kan man hitta lämpligt skaft som är plug&play typ till denna ?.
Har för ovana fotografera direkt i Messenger .. kvaliten suger om man vill använda bilder till något annat.

PS blev inte mycket av elektrolysen gjorde väl allt man kan göra fel, fel men hade ingen "before picture" på hur j*vla rostig den var.


Rostbehabdling: med multislip både sandpapper och stålborstar (2 stycken och de höll precis till hela verktyget) sedan mässing borste tills det mer eller mindre sluta bli brunt vatten.
Sedan Biltemas rosa rostbortagare.
Crc 2in1 (onödigt egentligen men ville ha zink under, har ingen ren zink spray just nu).
Nu hammerite lager 1 (har bara blå).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Kanske ett skaft till en "släggyxa" eller släggskaft skulle passa?
Om de är för smala kanske ett korpskaft skulle fungera...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danei »

Varför måla ytor där färgen inte kommer att bli kvar?
Jag tycker att det set ut att vara avsett för ett korpskaft. Dvs ett skaft som monteras genom hålet och är tjockast i neder ändan. Skaft som ska kilas har man rakare hål för.
Skriv svar