Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

Jo, oscillationen börjar när strömbegränsningen börjar. (jag har bara testat med låga strömmar och högre shuntmotstånd för att inte bränna något). Jag har testat med kondensatoer på alla möjliga platser men det hjälper inte. Nu har jag ritat in en 555:a . Då minimerar jag all risk för okontrollerad oscillation.

Frågan är väl ändå om det tål att kortslutas - det blir > 40A i ett ögonblick innan den slår av. Jag hoppas på mikrosekunder här... Det beror väl på hur snabbt 555:an kan ladda ur kondensatorn antar jag. 1uF / 10Ω blir 10 µS .... om man nu kan likna en bottnad NPN med 10Ω ? Då blir ON-tiden (R = 100k) ca 0.1 sekund.

5 volt har jag ändå - grinden ingår i en Quad AND och de andra grindarna jobbar med 5 volt. Denna grinden "blev över" .
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18396
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Var får du 40A ifrån?
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

12 volt / 0.25 ohm = 48A..... plus lite andra motstånd i ledningar och MOSFET blir kanske 40A.
Det kan ju hända att den slår av så snabbt att det inte hinner stiga över 3A, men det tror jag inte på. Särskilt inte om den är kontinuerligt kortsluten och 555:an ska hinna ladda ur sin 1uF konding innan den kan stänga av igen.
Användarvisningsbild
Alexander98
Inlägg: 138
Blev medlem: 7 februari 2009, 13:37:19
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Alexander98 »

Då var det dags för mitt miniprojekt.Jag byggde ett ESD-armband av självhäftande kardborreband,aluminium-folie,lite sladd och en banankontakt.Om jag har förstått det hela rätt så behöver bara kroppen vara kopplad till jord :oops: Det finns ett uttag bak på min lödstation där jag kopplar in den.Här är två bilder:
Bild
Bild
ursäkta bildkvaliteten
MiaM
Inlägg: 9980
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

Jesse:
Vad är strömkällan då? Orkar den 40+ ampere? Annars har du ju en gräns där...

Alexander98:
Ett tips: de flesta färdigköpta ESD-armband brukar ha ett motstånd på en megaohm (eller är det 10 megaohm?) i serie med kabeln. Det är för att man inte ska få en farlig stöt om man dels har armbandet på sig och dels råkar ta i 230V. Om jag vore dig så skulle jag bygga in ett sånt motstånd. Ta förresten gärna några seriekopplade motstånd, de vanliga billiga tror jag inte är "s-märkta" för 230V.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av squiz3r »

1Mohm har jag också för mig det brukar va.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

Jo, det är lite farligt att koppa sig till jord i vänster arm!

Strömkälla: Bilbatteri. Avsäkrad med vanlig bilsäkring förstås (vet ej hur stor än, men sannolikt omkring 3A) .. Men en säkring smäller ju inte på 10 µS.
Användarvisningsbild
Alexander98
Inlägg: 138
Blev medlem: 7 februari 2009, 13:37:19
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Alexander98 »

Jag ska sätta en resistor på sladden.Visserligen håller jag inte på med 230 v men det är bäst att vara på den säkra sidan. Jag har bara tänkt använta det när jag pysslar med datorer,transistorer och annan känslig elektronik
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

Det kan ju bli kortslutning i lödkolven... eller vad som helst. Jag antar att du inte jobbar i en helt elfri miljö.
Användarvisningsbild
Jolles
Inlägg: 938
Blev medlem: 2 februari 2006, 15:59:35
Ort: Rosersberg, Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Jolles »

Byggde mig en liten led-display
Använder mig bara av 74HC595, samt 3904-trissor på rad-sidan.

(Den lilla kretsen nere till vänster är en kapasitiv touch-sensor av modell qt110 men påverkar självklart inte till displayens funktion)

Mina programmeringskunskaper är inte dem värsta :oops: :wink:
Bild

sen byggdes den ut lite... och scrollar lite text :)
Bild
onilsson
Inlägg: 306
Blev medlem: 16 februari 2009, 07:23:10
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av onilsson »

Alexander98 skrev:Om jag har förstått det hela rätt så behöver bara kroppen vara kopplad till jord :oops: Det finns ett uttag bak på min lödstation där jag kopplar in den.
Nu får någon rätta mig om jag har fel här, då statisk elektricitet är lite speciellt med höga frekvenser osv, men såhär är jag ganska säker på att det är:

Det viktiga är inte att du är kopplad till jord, hjälper inte ens om inte kretsen i sig är det.
Det som har betydelse är att du har samma potential som kretsen du arbetar med, så att du inte laddar ur dig i den och förstör känsliga komponenter. Dvs. armbandet bör vara direkt förbundet med jordplanet i kretsen.
Uttaget bak på lödstationen är mest troligt ett jorduttag som är galvaniskt förbundet med lödkolven, vilket är till för att koppla lödstationen till kretsen så inte lödspetsen laddar ur sig i kretsen när du löder. Med andra ord hjälper det inte att koppla in armbandet där, såvida inte kretsen på något sett också är inkopplad där, eller om den punkten enventuellt är förbunden med jord och så även kretsen.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av PeterH »

Finns mycket att läsa på nätet, t.ex på wikipedia... Men mycket riktigt är det jordpotentialen mellan dig, verktygen, underlaget och kretsen som är viktig. Lika viktigt är att ha ett högohmigt motstånd mellan skyddsområdet och "riktig jord" just på grund av att man *kan* komma i kontakt med hög spänning vilket kan leda till --> :dead: :shock:

Det bästa är att skaffa ESD-mattor på arbetsborden samt att använda ESD-armband. Eftersom ESD-mattan är kopplad till jord (via motstånd) så bör lödpennan/labbagget få samma potential om den internt är kopplad mot nätjorden också.
Användarvisningsbild
squiz3r
Inlägg: 5424
Blev medlem: 5 september 2006, 20:06:22
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av squiz3r »

Om man sitter vid ett bord med ESD matta kan väl inte ett ESD armband vara så nödvändigt? Jag tänker på att man har ju då nästan konstant kontakt med ESD-mattan, och att man skulle bli uppladdad den korta stunden man inte nuddar den tycker jag låter otroligt (om man inte sitter och gnider sig mot en katt eller annat konstigt) :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Det finns en herre vid namn Murphy som brukar komma på besök, att inte ha armband om man har det är bara dumt. Tänk på att olika årstider påverkar detta med ESD. Nästan konstant = trubbel i värsta fall.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sneaky »

Idé stulen rakt av från någon som gjort samma sak. Dock var jag latare och köpte en färdig ring från DX. Tog sedan en av de blanka plastdiskarna ur en cd-förpackning, klippte till med en plåtsax och monterade dit med smältlim.

Följande projekt ingår i min serie av "skit i hur det ser ut, sätt fart och gör nåt för helvete". Mina andra projekt brukar hamna i "tänk-tänk-testa-dona-mät-gör det snyggt-tröttna-lägg ner"-kategorin. Lite skönt att kladda på med limpistolen ibland och få något som funkar :)

Bild
Bild
Skriv svar