Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Själv föredrar jag det som sitter på gamla Arboga maskiner. Bara en pinne som man kan skjuta på för att ställa längd. Fungerar mycket bra.
Bild
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

"Nackdelen" med Z på BOCSH:en är att man höjer maskinen, så man behöver tre armar för att kunna använda den bekvämt...

/// Marcus
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

Inte då, behövs bara en hand = borrade lite grejer nyss så jag vet att det fungerar.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

20190825_230728.jpg
Gjorde om min bautastora ficklampa som drivs på 4 stora batterier till att drivas från adapter istället, det är nämligen så att jag ofta ställer den med ljuskäglan neråt så att man inte ser att den är på, sen är batterierna kaputt efter ett tag. Denna kan vara bra till lyse nära ett elluttag. Som backup till strömavbrott har jag en lite mindre lampa som drivs på bara 2 batterier, den lampan har dessutom magneter och kan fästas vid proppskåpet så den tappar man inte bort.
Den här lampan har tafflig konstruktion, man öser ner batterierna i lampkroppen, sen sitter en liten osaligt dinglande grej som poluttag, så det krävdes lite pul innan jag fick till det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du skulle kanske en brytare av något slag som bryter när lampan ställs "upp och ned".
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Ja Bävern, men bara genom att ha den med sladdförfarande så tror jag man inte glömmer av den, lampan på adaptern är en liten påminnelse också :)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Återvann ett sugkoppsfäste till en gammal PDA med GPS, så att jag kunde bunta fast fästet till min Garmin GPS på den. Så nu får den följa med när jag är ute och paddlar kajak:

Bild

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Lött ihop ett av kretskorten som kom i fredags, vilket gör att min µrfid-modul från Priority 1 Design inte längre är trådbunden:

Bild

Den innehåller förutom µrfid-modulen, en BT-modul, en batteriladdare, 3,3v LDO till BT-modulen och en 5v boost till µrfid-modulen.

Skar även ut en låda till den med lasern.

/// Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Behövde en ny mediabänk, då allt inte fick plats på den gamla.
ToDo: skall ta med mig lite slitsad svart slang från jobbet, för att dölja alla kablar, samt troligen byta alla nätverkskablar mot kortare sådana.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hetlund
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 juli 2012, 15:07:38

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hetlund »

Härligt att se en gammal Revox A 77 (mk 1?) med 10-tums spolar.

Har du någon info om hur du byggde bänken också, verkar vara någon slags modulsystem.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Ja, det är en Mk1, passar bra ihop med Nakamichidäcket, SL7an och Hitachi-stärkaren.
Modulsystem, nja, jag vet inte, IKEA Fjällbo heter det.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Har absolut inget med elektronik att göra, men vill ändå kategorisera det som mini-projekt. :)

Skulle gjuta en liten hörna på betonggolvet, där det var en stor sten i vägen tidigare så det blev aldrig gjutet när resten gjordes.
Övriga golvet är väldigt väl glättat, så det är extremt jämnt (nästan som marmor, inga porer alls) och lite svart till kulören. Ville ju få samma yta i detta lilla hörn.

Så, övriga golvet gjordes genom att det glättades med hel stålplåt på glättaren, det borde väl kunna göras i mindre skala också?
Sagt och gjort, sågade ut en rund plåtbit och knackade upp kanterna för att göra dem lite rundade, och så svetsade på en bit rundstång i mitten. Detta monterades sedan i skruvdragaren.
20190915_190348.jpg
20190915_190355.jpg
Och resultatet?
Helt perfekt! :D
(okej, där är några fläckar som inte blev riktigt bra, men det berodde enbart på att jag var och kladdade i det för tidigt, lärdom till en annan gång. Och där är lite fult runt om, i det gamla, som blev redan vid den gjutningen)
20190915_190401.jpg
Kan varmt rekommenderas om man behöver fixa till någon liten yta.. Detta är ca 50x50cm, men hade inte tvekat på att använda till klart större heller då det inte ligger många minuters körning bakom denna yta..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Lätt elektronikrelaterad grej. Kollade på kompisens dragkroksinstallation (Citroën C4 2011) med medföljande omvandlingsbox från bilens CAN bus till vanlig dragkroksström. Kruxet var att beskrivningen kändes lite för universell och när jag mätte på bilens signaler så blev det väldigt tydliga signaler på blink och broms medan resten av pinnarna var stendöda. Speciellt parkeringsljuset gäckande med sin frånvaro. Nu gjorde tidsbristen att vi inte hann komma längre i utredningen. Efterdyningarna av gårdagens 50-årskalas gjorde inte heller den logiska beslutsgången helt kristallklar. :glasogon:
Har någon gjort en liknande installation med framgång? Hade jag bara för bråttom och lite otur när vi testade? :humm:

:kortis: Fortsättning - kompisen testade själv senare och det var ett otippat fenomen, bakluckan (halvkombi) skulle vara stängd för att bromsljuset skulle fungera :doh:
Hade nånting med "tredje bromslyktan" att göra.
Senast redigerad av GastonDeVille 17 september 2019, 21:48:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

Chefen ville ha en saftblandare som han kan styra remote, så jag köpte den billigaste saftblandaren på Biltema och satte i en ESP8266. Nu kan man via en websida sätta på / stänga av den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Magnus_K »

Miniprojekt som egentligen är ett jätteprojekt, men ändå mini :wink:

Jag har en Hitachi DS14DAL 14,4V skruvdragare som jag håller otroligt kär, som hängt med mig i säkert 10 år nu. Helt otroligt maskin.
Ena batteriet vägrade ta laddning kring våren 2017, detta startade tråden "Punktsvetsbygge för battericeller".
Som så många andra projekt så gjordes en stor insats i början men dog sedan ut pga andra, mer spännande projekt.

Under Augusti samma år så slängde jag in handduken och försökte få hjälp av forumet att svetsa mina nya fina celler, men med blandad framgång. Detta avhandlades i tråden "T: Svetsa 18650-celler i 4S2P-konfiguration"

Det blev inget mer och i år beslutade jag mig för att investera i en egen punktsvets då väldigt mycket batteridrivet idag kretsar kring 18650, och inte 9V som rogerk8 tror :wink:
Detta avhandlades i tråden "Söker tips på bra punktsvets för battericeller"
Nu har svetsen och tiden kommit ikapp och detta blev resultatet:

Batteriet bestod av balanserad laddning, tempsensor, säkring, ventilering och stötsäkrad montering. Alltså det mest man kan önska i ett skruvdragarbatteri.
Enda texten jag hittar på dom gamla cellerna är "JKLW13 023870". Hittar tyvärr inget mer men batteriet är märkt med 14,4V 3Ah.
Det var dom två "sista" cellerna i botten som kastat in handduken.
20190920_100943.jpg
20190920_100950.jpg
20190920_100957.jpg
20190920_101003.jpg
20190923_141047.jpg

Lite punktsvets, isoleringstejp och meck så går maskinen igen, och laddningen verkar fungera kanon.
Cellerna jag satte dit kommer från nkon.nl och heter Sony Konion US18650VTC6 3120mAh - 30A. Har för mig det var dom "bästa" jag hittade.
20190926_182413.jpg
20190926_185456.jpg
20190926_190016.jpg
20190926_190953.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar