Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Har snott ihop en enkel FET-matchare. Den här ska ta upp Vgs (10K/1M) resp Idss.
Fet_match_schem.jpg
Fet_match.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klickmans »

Detta är ett nästan färdigt projekt som ingår i mina lödövningar, en Bird Box mini.
Saknar hål för usb-laddning, volym, och paus. Men den är klart att köra med redan.
Trött i ögonen nu, men ville ändå posta bilden jag tod tidigare idag, med öppet lock.

Var det slutar vet jag inte, men kul är det.

Blev medlem på forumet för att lära mig lite om elektronik, och nu börjar det klarna.
Dock har jag mycket kvar att lära, även om jag mest tänkt göra små miniprojekt nu.
Tills jag kan mer, då kanske jag provar något mer avancerat, men dit är det långt än.

Vad är det jag byggt?

En fågelkvitterspelare, MP3-ljud som jag editerat i Goldwave, varje ljud är 4 timmar.
Det finns tre olika på micro-sd kortet, "nästa spår" med knappar som ska byggas in.
Kanske imorgon när min syn har stabiliserats, viktigt att man ser bra när man löder.

Kablar, korten kommer ju färdiga. Dom ska bara kopplas ihop rätt med övriga delar.

Som huggbävern säger: Varför uppfinna hjulet två gånger?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Behövde en klocka vid datorn och köpte ett billigt Kina-kit. Jag har ett par liknande tidigare men på andra platser.
H14cf3f39a0ee4071a839dbb7ab5f81d7W.jpg
Givetvis fick det bli BLÅ siffror:
IMG_8561.JPG
(Visar tid, datum, temperatur och veckonummer)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Om man har en Spectravideo 328 med SV601 superexpander så kan man även ha en diskkontroller SV801 i den, det är ju fint
men den är bara enkelsidig, man måste skaffa en ännu mer svårhittad SV605B för att få dubbelsidiga diskar.

Ett annat problem är att man valt att ha en 34pol specialkabel till diskdriven, som altlså INTE är kompatibel med en vanlig 34pol diskkabel.

..Men om man försöker kopiera lösningen i SV605B på ett adapterkort på SV801 då ? och samtidigt mappar om kontakten för disk 2 (ID1) till standard shugart-layout på kabeln ?

Nu hade jag en diskkontroller i kasst skick som jag först lagade, ville ju inte våldföra mej på en ovanlig diskkontroller i fint och helt skick.
20200501_234456 (Medium).jpg
..Och i superexpandern så..
20200501_234717 (Medium).jpg
Disken fungerar som enkelsidig, kunde inte kolla om min fulfix för dubbelsidigheten funkade för då måste jag ha en disk med DOS som stöder dubbelsidighet, men jag kan ju bara boota frånenkelsidig drive.. men jag tror det går, men frö sent nu, i morgon ska jag försöka..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Rotade fram några gamla datorer. Skall bli en midi dator. Efter många problem fick jag igång en med joysticksport. Där finns även midi :-) . Jag har en hdd med dos 6.22, och det startar upp snabbt. Med qbasic läste jag av en analog joystick. Färdig midikabel har jag. Snart dax för inkoppling. Nån som har tips på midi mjukvara i dos? Från det enklaste "som gör nått", och uppåt.
Jag har tankat denna http://www.vgmpf.com/Wiki/index.php?tit ... _Plus_Gold
Nån som vet vilken port man skall "sniffa"? &h3bc &H378 &H2F8 eller dyl.
Först vill jag bara ha reaktion åt nått håll.
Sen skicka midi noter till orgeln.
Jag spelar inget vidare, men använda datorns ljud kanske lockar. Med orgelns tangenter.
Orgeln är självspelande. Men jag vet inte om den skickar ut midi samtidigt.
Skulle vara kul att med datorn välja andra instrument. Orgeln har ganska tråkiga ljud.
Och ett komponerings program med automagisk takthållning. Som jag saknar :-p .
Lite som en trummaskin, men med noter.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8410
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndersG »

Spectravideo? Vi sålde sådana en gång i tiden!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18279
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

HUGGBÄVERN skrev:Har snott ihop en enkel FET-matchare. Den här ska ta upp Vgs (10K/1M) resp Idss.
Fet_match_schem.jpg
Fet_match.jpg
Hur går en matchning till med den apparaten?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag mäter Idss och Vgs (10K resp 10M) och sorterar FETarna, framför allt efter Idss. Behöver jag matchade FETar plockar jag två som ligger nära vad gäller (framför allt) Idss.

Här är en bra artikel (uppletad av en idiot som envisas med att INTE uppfinna hjulet om och om igen och utan att lära mig av mina misstag):
http://stompville.co.uk/?p=112


(Jag är lite grinig, då folk i god ordning idiotförklarar mig)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

AndersG skrev:Spectravideo? Vi sålde sådana en gång i tiden!
Om man tittar på vilka som hänger i dom internationella spectravideogrupperna är det mestadels folk från Sverige, Finland och sydafrika.

I Sverige så hade ju televerket en drive med "Lär dej datorer" där man fick låna en spectravideo gratis, och sen köpam loss den billigt efter avslutad kurs.
Jag tror det var nåt liknande i finland ?
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Det var min första dator det! SVI 728. Kallades för MSX här. Jag var dock lite avis på kompisarna som fick Commodore 64or
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Jag gjorde en hållare denna helg för att hålla sågblad i den vertikala spindeln på fräsen. Det har förekommit gånger då det skulle varit fördelaktigt att kunna ha dom i den positionen, tidigare har jag endast kunnat montera dom i den horisontala spindeln.

Bild

Bild

Bild

Fick också det här skräpiga kinesiska verktyget att fungera. Jag köpte det för ganska länge sen och själva hårdmetallskärets inpassning till bladet var lite som en "hot dog in a hallway"... Totalt obrukbart. Köpte skär av annan säljare och ingen skillnad, köpte nytt blad av en annan, ingen skillnad, och jag hade flera månader mellan inköpen... Dom är alla såhär. Kan inte rekommendera dom, det är 2mm versionen. Men jag fick det att fungera genom att slipa om sätet så det började fästa, sen fick jag även slipa bort material där framma för skäret satt så djupt efter det att bladet stack ut längre än skäret. Men nu funkar det. Och sen där till när jag provade att slipa framsidan på diamantplattan (3000 korn) så blev det som ett helt nytt skär, nu fungerar det otroligt bra. Men vilket jobb att komma dit...

Bild
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev:Det var min första dator det! SVI 728. Kallades för MSX här. Jag var dock lite avis på kompisarna som fick Commodore 64or
Detta är dock föregångaren 328, dom är i princip likvärdiga förutom att 728 är MSX-kompatibel och har lite sämre expansionsmöjligheter.

Jag har några 728'or också, och en 738'a :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Micke_s »

Helgens miniprojekt blev att lägga till 512kbyte DRAM till en Arduino.
Mest för se om det gick. Använder alla tillgängliga pinnar på en Arduino Nano V3.

Koden hanterar läsning, skriving och dram burst refresh varje 15ms.
https://github.com/mikaelsundin/dram_fun

Minnet kom från en gammal SIMM minne från 1996.
HY514400A på 1Mx4.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DRAM!!!!!!!!!!! :shock: Respect, man! 8)
Skriv svar