Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 531
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

Vår tv hade tappat backlighten på övre 1/4 av ytan, har sett många YT filmer genom åren men aldrig själv lagat en tv. Skruvade sönder tv:n idag och såg mycket riktigt att övre delen av ledstripen inte fungerade. Visade sig vara att vissa led:ar hade släppt från löddningen. Var en stor heatsink led:arna var fastsatta på, så det var inte så lätt att lödda där. Jag lyckades få till det efter lite strul, men den kommer att gå sönder inom snart framtid. Får skaffa en ny ledstrip då tror jag.
Men ändå, skönt att för första gången lyckas laga en tv ;)
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ie »

Min servotestare

Intro
Tänker försöka bygga en pan/tilt-funktion till en ESP32 CAM med hjälp av ett par små servon. Då servon nu för tiden inte följer 1-2ms specen, så behöver man ju veta vilka gränser som gäller för ett visst servo. Istället för att koda in något sådan i produkten man vill bygga, så tänkte jag att det vore bra att enkelt kunna testa detta separat.

Dessutom kan det vara praktiskt att kunna styra ett par servon manuellt, när man utvecklar mekaniken.

Sagt och gjort. Detta blev mitt miniprojekt för två servon.

Funktion
Första gången den startas så sätts gränsvärdena till 1000 resp 2000us för respektive servo. Med potarna kan jag styra respektive servo mellan dessa värden.
20200125_164519.jpg
Då kan jag trycka på en knapp för att starta testen. Den vrider då servot till vänster tills det tar stopp (servot stallar) och letar efter exakt punkt där det tar emot. Sen upprepas detta åt höger. När testen är klar visas då värdena för respektive ytterläge samt vilo resp maxström. (Maxströmen ger en bra hint om hur man måste dimensionera matningen.)
20200125_164618.jpg
En tryckning till på knappen och yttervärdena sparas i EEPROM-et. Nu styr poten mellan de uppmätta yttervärden. Nästa gång enheten startas, så läses dessa värden in från EEPROM-et, varvid man inte måste göra en test varje gång.

I lådan finns även en serieansluning så att allt kan styras från datorn om man vill. Kan vara bra om man vill programmera t ex vissa rörelsesekvenser.

Lådan blev tyvärr inte helt bra då den var för stor för 3D-skrivaren. Men något ska man ju ha tejp till. :D

/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Stoppade in ett fixt och färdigt förstärkarkort från Kian i en plastlåda. Förstärkaren har mottagare för BT och plats för ett SD-kort, hur nu det fungerar.
Hursomhelst, allt funkar men den skräller i högtalarna när man slår på grunkan och en dam säger på bruten engelska något om blåtanden. Så fick jag bruk för mina högtalarterminaler utan hål (för 4mm bananisar).
IMG_8116.JPG
IMG_8118.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

"the bluetooth device is ready to pair"

Och sedan

" The bluetooth device is paired as sucessfully"....
Jotack..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

NEJ!!! Såhär:

SKRAP!! BONG!!! RASP!!!!!

Sedan

"the bluetooth device is ready to pair"

" The bluetooth device is paired as sucessfully"....


Fast en bra grej om jag vill plocka upp något på paddan och spela upp med lite kvalitet. Ska nämna att jag kör mina TangBand-högtalare där både bas och diskant är riktade framåt för att slippa fasfel.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Jag knåpade ihop styrning till ett sekundärur med en L293 H-brygga och en Raspeberry Pi. Ett shellskript togglar pinnar och gör en puls 1/ggr per minut. Eftersom pajjen är NTP syncad så borde klockan gå rätt om man bara lyckats ställa den rätt.
DSC_1133.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ecenier »

Åh, en sån klocka har ju jag också. Har du några fina mönsterkort att sälja? Köpte en för ett år sedan, men det är ett projekt som legat i träda.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33758
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Själv har jag ett rackmonterad Westerstrand ProLine centralur som jag skulle vilja ha klockor till, har bara ett digitalur som det är nu :)
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

anders_bzn:
Köpte du det där sekundäruret på Tradera nyligen? Jag spanade på ett som ut exakt sådär på Tradera nämligen! Bjöd aldrig för jag har en hel hoper olika sekundärur liggande, inget sådär färgglatt dock.
Kul projekt. Jag gjorde något liknande för 10 år sedan. Då med en 8515 som pratar med dator via serieport. Datorn kan skicka kommandon - att gå fram 530 steg, gå fram 1 steg (skickas varje minut) osv. Min egen set-up flyttade jag för snart två år sedan till jobbet, då vårt centralur där havererade. Det har fungerat finfint sedan dess och håller sig absolut synkroniserat tack vare NTP. Sommartid och normalt hanteras då också automatiskt.
Min lösning använder sig av ett tvåpoligt relä för polväxlingen, samt ytterligare ett relä för att kunna släppa på och slå av impulsströmmen. En H-bryggar är en elegantare lösning, men den gör inga mysiga klickljud ;)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

ecenier skrev:Åh, en sån klocka har ju jag också. Har du några fina mönsterkort att sälja? Köpte en för ett år sedan, men det är ett projekt som legat i träda.
Jag har byggt det på ett prototypkort för Raspberry Pi som jag beställde en hög av för några år sedan. Tyvärr var detta det sista... Undrar var alla tog vägen?
Oskar skrev:anders_bzn:
Köpte du det där sekundäruret på Tradera nyligen? Jag spanade på ett som ut exakt sådär på Tradera nämligen! Bjöd aldrig för jag har en hel hoper olika sekundärur liggande, inget sådär färgglatt dock.
Kul projekt. Jag gjorde något liknande för 10 år sedan. Då med en 8515 som pratar med dator via serieport. Datorn kan skicka kommandon - att gå fram 530 steg, gå fram 1 steg (skickas varje minut) osv. Min egen set-up flyttade jag för snart två år sedan till jobbet, då vårt centralur där havererade. Det har fungerat finfint sedan dess och håller sig absolut synkroniserat tack vare NTP. Sommartid och normalt hanteras då också automatiskt.
Min lösning använder sig av ett tvåpoligt relä för polväxlingen, samt ytterligare ett relä för att kunna släppa på och slå av impulsströmmen. En H-bryggar är en elegantare lösning, men den gör inga mysiga klickljud ;)
Låter trevligt! Reläer är inte fel, men klockan låter ganska mycket den med. Klockan är köpt på Tradera för ett långt tag sedan. Köpte en till för ett litet kortare tag sedan då den första var i ganska dåligt skick. Det visade sig att den nya var i mycket bättre skick, men den var nog också nyare för den visade sig vara tillverkad i plast. Den röda är metall.
DSC_1136.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Den röda klockan sackar efter... Hur lång puls behöver man normalt för att klockan ska gå tillförlitligt?

Jag provade att köra flera varv, det ser ut som om urverket kärvar lite på något ställe på varvet. Jag ska testa den andra klockan också, men den hade några konstiga kontaktpinnar istället för skruvplintar.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

Har aldrig undersökt hur snabbt man kan pulsa, det är så irriterande att hamna ur synk, jag kör med hängslen och livrem när det gäller pulslängd. Jag gjorde så att under tiden man snabbt skall pulsa fram uren är impulsströmmen ständigt aktiv, och polväxling sker med 2s intervall. Impulsströmmen bryts 5s efter polväxling om ingen ny puls skall skickas. Det har aldrig fallerat för mig. I min anläggning på jobbet drivs ungefär 8 till 10 ur i två olika byggnader och säkert 50, 75m kabel, eller kanske mer.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Intressant, jag pulsar ~0.7s. Jag testar den gröna klockan nu. När jag skulle ställa tiden körde jag med 0.1s pulser (nåväl så exakt ett shellscript kan sova) och då hängde uret med utan problem. Det är inte samma urverk i de två klockorna.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1805
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Oskar »

Efter att ha kollat och ritat lite på en satellitbild så måste det vara minst 150m kabel. När jag satte igång allt efter att ha monterat mitt hemmagjorda centralur så var det ganska jobbigt knalla omkring och ställa alla slavur på rätt tid, samt få dem i fas. Man kan lätt hamna 2 minuter fel om man har fler än ett ur, då går det inte att ställa rätt. Då får man koppla ur det strulande uret, skifta polaritet i kontakten/plinten till det uret och sedan prova ställa det på nytt.
"Vaktis" hade nog inte varit så noga tidigare, om några av uren låg 2 min före eller efter, men nu satte jag lite stolthet i att få alla slavur synkade.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5454
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Intressant. Jag har bytt klocka och även denna beter sig likadant. Jag loggade alla exekveringar av scriptet i en fil med tidstämplar och scriptet kör minsann exakt 60 gånger i timman. Ändå ändrar sig uret 20 minuter på en dag. Har bara mätt pulserna med multimeter och det ser inte konstigt ut. Nu pulsar jag 2 sekunder.

Jag hade ett 20V power supply, men bytte till labbaggregatet så jag fick 24V. Ingen skillnad.
Skriv svar