Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

(Gjorde en egen tråd först, men den passar nog in bättre här:)

Jag har gjort en enkel high-side on/off switch för fyra st. 12V fläktar. Varje fläkt drar ca 180mA, så totalströmmen blir ca 0.75 A. Först caddade jag in en 20mm säkringshållare på kretskortet som skydd, men dels kommer det att finnas en extern säkring på ca 3-4A , dels har jag ont om plats på kretskortet (ska ha in mer funktioner).

Switchen är en vanlig P-kanals MOSFET vars gate är kopplad till en NPN-transistor till jord. basen på transistorn ansluts till processor som styr på eller av beroende av temperatur. Så långt fungerar allt.

Så jag ritade in en krets som stänger av om strömmen överstiger ca 2.6A... tyvärr var den inte så smart - det blev en oscillator som gick i några tiotals MHz.... :roll:

Bild

Enkelt fixat , tänkte jag, bara att stoppa in en 555:a som låter den vara avstängd ett tag innan den slår på igen. Återstår att se om det funkar med en 555:a. Finns det enklare / smartare sätt att stänga av (utan att blanda in processorn)?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av LaRdA »

Eller kanske bara stoppa dit ett PTC motstånd?

Edit:Självklart PTC motstånd inte PCT, lite för sent på kvällen....
Senast redigerad av LaRdA 30 maj 2010, 02:39:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Greve Hamilton
EF Sponsor
Inlägg: 542
Blev medlem: 4 september 2004, 15:03:35
Ort: GBG

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Greve Hamilton »

Pillade ihop en klocka för några månader sedan, mest för att testa displayerna.

Tänk er att ni tar en vanlig analog klocka och vrider den 90 grader "bakåt" så att ni ser klocktavlan underifrån.

Lysdioderna användes bara av mig under programmeringens gång.

Bild



Använde en DS32KHZ för att få 1 Hz-pulser. Overkill för att litet skitprojekt, men det var enklast så när den låg i närheten. :)
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av bonecrime »

Jag gjorde mig en liten saltvattenkonding! :)

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Nu vet jag inte om det kan kallas ett miniprojekt men efter att ha sett en del andra
byggen här som borde ta mer än ett par kvällar att snickra ihop så kanske det kan
passa in.

Hur som helst så är detta ett enkelsidigt fullt fungerande MC68000-kort. Alla processorns
portpinnar som kan utnyttjas för utbyggnad finns utdragna till stiftlisten. I bilden är
stiften virade så att processorn kör en hårdvaruvirad instruktion som kör igenom hela
adressområdet. Varje varv så blinkar lysdioden till. Den blinkar till i ett lagom lungt tempo
men skulle med tex en 16MHz processor öka takten. Storleken är Europakort och jag har även
caddat ett minneskort för 2st EPROM och 2st RAM men det har jag inte bestyckat eller testat.

Vore väldigt kul att återuppta det här projektet och bygga något vettigt utav det. Jag har haft
funderingar på att använda det till en frekvensräknare men det finns givetvis fler byggen att
använda den i. Jag har caddat kortet i Windraft och Winboard.

Röda knappen är RESET och den lilla stiftlisten är för DTACK om jag inte minns helt fel.

Det var ganska lurigt att få till så få via-hål som möjligt. Jag ville samtidigt ha ett
lättetsat kort.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

Eller kanske bara stoppa dit ett PCT motstånd?
Du menar inte PTC-motstånd? :wink:
Ehh... är det så enkelt? :doh: Vilket värde väljer jag då?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Enkelt fixat , tänkte jag, bara att stoppa in en 555:a som låter den vara avstängd ett tag innan den slår på igen. Återstår att se om det funkar med en 555:a. Finns det enklare / smartare sätt att stänga av (utan att blanda in processorn)?
Känner igen problemet från en liknande koppling jag använder för att se till
att det ackpaket jag driver ett bygge med inte laddar ur för hårt.

Ett sätt är att bygga in någon typ av hysteres i kopplingen. Det löste i vilket
fall självsvängningsfenomenet i min koppling.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jesse »

Problemet är väl om man skulle råka kortsluta fläktkabeln till jord. Då vill jag inte att 3A-säkringen går, utan att min "grej" bryter strömmen. Eftersom 555:an kommer att ha en fördröjning på ca 0.1 - 0.2 sekunder så kommer den att sluta kretsen igen efter den tiden. Då ska det helst vara några tiondels millisekunder max innan strömmen bryts igen. Jag antar att problemet med en 555:a i det läget kan vara "discharge"-transistorn. Den ska ladda ur en 1µF - kondensator innan den tillåts att triggas för nästa cykel. Om "inre resistansen" i kretsen ligger på 10 Ω tar det ca 10 µS... tja ... borde väl fungera. Under den tiden kommer strömmen att ligga på ca 40A (12V / 0.3Ω)... Lite tufft för en MOSFET dimensionerad för 3.5A kontinuerligt. Får nog räkna lite på det här... och göra lite praktiska test. (burn burn!) :mrgreen:

Hysteres försökte jag med, men det funkade inte alls: då kretsen slår av så går ju strömmen direkt till noll - och ingen hysteres i världen kan fördröja det förloppet. Omedelbart då strömmen går till noll kommer ju överströmsskyddskretsen tycka att det är OK att släppa på fullt igen och så är oscillationen igång (som sagt , ungefär 10-20 MHz var det). Vilket i sin tur skulle bränna MOSFETen på en tiondels sekund.

Det är ju busenkelt att göra en linjär strömbegränsare - problemet är att vid värsta scenariot måste jag bränna bort ca 14 watt... inget jag vill göra.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av E85 »

Simpel spänningsregulator som kom till idag när jag blev less på att behöva fixa regulator till varje breadboard...

Grön LED
L7805CV för 5V
LT1117 för 3.3V (ytmonterad på undersidan)

Finns planer på att sätta ett 1 ohms motstånd i serie med ingången till 7805:an för att kunna mäta strömförbrukningen enkelt (1mV/mA över motståndet). Det bör väl funka?

Bild
edit: ny bild-server
Senast redigerad av E85 30 maj 2010, 23:39:57, redigerad totalt 1 gång.
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Borre »

Det fungerar väl sålänge du kan tillåta spänningsfallet, som blir rätt stort snabbt med så högt motstånd. Jag hade nog hellre valt i alla fall 0.1ohm.
Användarvisningsbild
E85
Inlägg: 1274
Blev medlem: 29 maj 2007, 16:24:19
Ort: Övik

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av E85 »

Det får bli 0.25ohm så kan jag mäta upp till 800mA med 200mV-nivån på multimetern. Spänningsfallet blir inte så jättehögt eftersom regulatorerna inte klarar mer än 1A och inte ens det förmodligen med den dåliga kylningen och 12V till 18V matning.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

jesse skrev:
Hysteres försökte jag med, men det funkade inte alls: då kretsen slår av så går ju strömmen direkt till noll - och ingen hysteres i världen kan fördröja det förloppet. Omedelbart då strömmen går till noll kommer ju överströmsskyddskretsen tycka att det är OK att släppa på fullt igen och så är oscillationen igång (som sagt , ungefär 10-20 MHz var det). Vilket i sin tur skulle bränna MOSFETen på en tiondels sekund.

Det är ju busenkelt att göra en linjär strömbegränsare - problemet är att vid värsta scenariot måste jag bränna bort ca 14 watt... inget jag vill göra.
Testa med en kondensator mellan kollektorn och basen på Q4.
En liten först och sedan öka till större om det inte hjälper.
MiaM
Inlägg: 9975
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MiaM »

En kondensator mellan bas och kollektor på Q4 ger en tröghet även när strömgränsen griper in. Vill man det? Det kanske är bra för att låta fläktarna ha lite högre toppström när de startar? Om Q2 tål att tillfälligt kortsluta hela matningsspänningen utan att gå sönder så är det nog bara bra med fördröjning sådär.

Om man däremot vill ha fördröjning bara för att släppa men inte aktivera strömgränsen så är det väl annars läge att seriekoppla en kondensator med ett motstånd och lägga den kopplingen över kollektor och emitter på Q4.

P.S. om du använder "gammal" 4000-logik istället för HC (och ändrar R12 såklart) så kan du (antagligen, beroende på hur hög maxspänningen är) mata hela kretsen från +12V och slippa ha +5V-matning framdragen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18390
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Jag fick för mig att oscilleringen startade när strömbegränsningen börjar verka.
Det går nog också att testa med en bas-kollektor kondensator på Q1.
Det brukar vara effektivt i förstärkarkopplingar att dämpa oscillering på det sättet.
Skriv svar