Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MicaelKarlsson »

Snyggt sneaky :tumupp:
Vad är det för stativ du har till din Dremel, original? Hur är det med stabiliteten?
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sneaky »

Inte orginal, inköpt hos Classe för några år sedan. Stabiliteten suger och jag stör mig på det varje gång jag använder det. Funkar dock ok när man pressar ihop den med handen samtidigt som man borrar. Grejen är att så fort man träffar materialet så glider allting någon millimeter. Genom att pressa ihop stativet redan innan så undviker man det någorlunda.

Har pillat på ett orginal från Dremel samt ett par andra kopior och tycker det känns som om alla har samma problem. Fattar inte hur man kan tillverka sån skit till maskiner som av naturliga skäl jobbar med saker som har små toleranser.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MicaelKarlsson »

Då sparade jag några hundra. Får fortsätta att använda stativet jag använder nu och en stor klumpig slagborrmaskin. Men stativet är av modell stabilare stål/aluminium-konstruktion.
onilsson
Inlägg: 306
Blev medlem: 16 februari 2009, 07:23:10
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av onilsson »

Jag har ett dremel orginal och det funkar prima, glider inte. Kostade dock runt 500 har jag för mig så för de pengarna ska det ju hålla ganska hög kvalitet kan jag tycka.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

blev en liten lampa...eller ja, nåt! :mrgreen: av ett lagom stort fotoblixt rör o en skärm inverter.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Jag utökade instrumentparken med en funktionsgenerator baserad på en ICL8038.
Schemat hittade jag på nätet och slängde ihop det på ett enkelsidigt kort.
Bygget var mest för att ha något enkelt att labba med och jag har snickrat ihop
lådan betydligt större för att senare bygga något med bättre prestada.
Sinus, triangel och fyrkantvåg upp till ca 500kHz levererar bygget.
Sinusen är för dålig för att vara användbar för noggrannare mätningar men
om jag lägger till ett enkelt LP-filter på utgången så blir det riktigt bra sinus.

8038 fixar kurvformen med hjälp av en inbyggd diodmatris.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

Sneaky: Det går att fila till skruvarna vid hållarna (som klämmer åt stången) så att man slipper det problemet.
Jag köpte ett likadant stativ på Coop Forum för 39kr som blev bra efter en kvart med filen. :)
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sneaky »

Hmm, låter intressant. Jag betalade dock en bra bit över 39:- :P Får se om jag förstår hur du menar när jag kommer hem. Minns inte riktigt hur det ser ut nu mer än att det är en stor skruv som låser fast paketet vid stången.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

Nu när mitt stativ inte har något märkbart glapp så vill jag inte skruva isär det och ta kort,
men jag skrev ihop en liten guide. Ett mini-projekt som jag gjort, så det är väl inte helt off-topic..

På mitt stativ är det en del som man klämmer fast runt stången och en del som (med hjälp av armen) åker upp och ner.

Armen består av två delar. En lång och en kort som är ihopskruvade.
Vi tar den långa delen först: Man håller ju i ena änden av den långa delen.
Andra änden sitter fast med en skruv (vi kallar den "A") i den del som man klämmer fast runt stången.
Nu går vi över till den korta delen av armen: Förutom att den är fastskruvad i den långa delen av armen
så sitter den fast med en skruv (vi kallar den skruven för "B") i den del av stativet som Dremeln sitter i.

Plocka bort hela armen (båda delarna) och lägg åt sidan. Problemen sitter i stativets två delar där skruv A och B satt.
Det är inte helt jämnt där, så det blir glappt. Dessutom kan man inte dra åt tillräckligt eftersom metallen där sticker ut
mer än vad armen är tjock. Skruvarna gör ingen större nytta alltså. Så fram med filen.. Testmontera, fila.. :)
Sedan är det bara att sätta tillbaka armen, brickor (skruvskallarna är aningen underdimensionerade) och sist skruvarna.

Hoppas du hänger med på min beskrivning ..och att vi nu har likadana stativ. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32738
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

4kTRB: Jag har en XR2206 som jag nog ska bygga en funktionsgenerator av. Eller en VCO till synthmodul ... :roll: 8038 var ju en himla näpen pryl egentligen.
Användarvisningsbild
electronix
Inlägg: 346
Blev medlem: 29 mars 2009, 10:48:08
Ort: Norrköping

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av electronix »

:D 4KTRB. Precis den där uppkopplingen har jag haft på ett breadboard under ca: 2 år hahaha. verkar dock aldrig komma längre än så med det projektet.
Om det inte såg så jäkligt ut för tillfället så skulle jag lägga upp en bild på "skönheten" hähähä. Men men den funkar ju hyfsat iaf.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

soundbrigade skrev:4kTRB: Jag har en XR2206 som jag nog ska bygga en funktionsgenerator av. Eller en VCO till synthmodul ... :roll: 8038 var ju en himla näpen pryl egentligen.
I Harris Linear ICs handbok finns mycket information att hämta om just den kretsen.
Även om de satt stämpeln "Inte att rekommendera för nykonstruktioner" i senare datablad
så finns helt klart möjligheten att konstruera något betydligt mer high-end.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

electronix skrev::D 4KTRB. Precis den där uppkopplingen har jag haft på ett breadboard under ca: 2 år hahaha. verkar dock aldrig komma längre än så med det projektet.
Om det inte såg så jäkligt ut för tillfället så skulle jag lägga upp en bild på "skönheten" hähähä. Men men den funkar ju hyfsat iaf.
Jag caddade i Eagle och det tog inte så lång tid att slänga ihop.
Fast om du vill ha en bättre konstruktion så ta dig lite tid att läsa Harris ICs Linear Databook.
Det är lite enklare att ha bygget i en låda med reglage och en enkel panel.
Användarvisningsbild
bonecrime
Inlägg: 575
Blev medlem: 23 januari 2007, 18:35:49
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av bonecrime »

4kTRB skrev:Jag utökade instrumentparken med en funktionsgenerator baserad på en ICL8038.
Schemat hittade jag på nätet och slängde ihop det på ett enkelsidigt kort.
Bygget var mest för att ha något enkelt att labba med och jag har snickrat ihop
lådan betydligt större för att senare bygga något med bättre prestada.
Sinus, triangel och fyrkantvåg upp till ca 500kHz levererar bygget.
Sinusen är för dålig för att vara användbar för noggrannare mätningar men
om jag lägger till ett enkelt LP-filter på utgången så blir det riktigt bra sinus.

8038 fixar kurvformen med hjälp av en inbyggd diodmatris.

http://pici.se/pictures/FJqNajNaI.jpg

http://pici.se/pictures/WOQEhgybC.jpg
Jag byggde en i princip likadan för ett tag sen. Den funkar skapligt men jag är inte helt nöjd med hur vågformerna beter sig måste jag säga.

sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sneaky »

JimmyAndersson skrev:Nu när mitt stativ inte har något märkbart glapp så vill jag inte skruva isär det och ta kort,
men jag skrev ihop en liten guide. Ett mini-projekt som jag gjort, så det är väl inte helt off-topic.. <snip>
Verkar som att jag har en annan typ av stativ tyvärr. Men förhoppningsvis får någon annan nytta av din guide så att du inte la ner tid på det i onödan. Tackar för försöket i alla fall :)
Skriv svar