Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

En trasig säkring hjälpte mig. Jag tömmer AA batteri, med solcellslampa för trädgården. För skoj skull. Men AAA är för korta. Pillade i ena änden på säkringen, som förlängare.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

En enkel liten +-12V nätdel till det RIAA-steg jag köpte av anders_bzn här på forat. Det är tänkt att byggas om i framtiden, till något lite finare i en större låda, så det inte blir en sån hoptryckt småtaskig layout. Men det får duga för tillfället. Det är den klassiska trafon med likriktare, kringkomponenter och ett par spänningsregulatorer. Inget konstigt.
Bild

Utgången är en 4-pin XLR, och strömintaget är vanligt apparatintag, så man kan ansluta kablar och verkligen höra vilken skillnad det absolut inte blir. :D
Bild


Och en mycket temporär test-setup. Där är lite nätbrum vid högre volym. Inte konstigt med tanke på hur det är hopsatt. Men försteget låter väldigt bra.
Bild

Bild
Senast redigerad av Electricguy 13 september 2021, 20:03:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Ska bli intressant och höra vad du tycker. Det ser väl stiligt ut så här långt!
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Jonyverse »

Snygga kablar.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Tack tack. Jag ska få tummen ur och klicka iväg en beställning på en lämplig låda till RIAA-steget med.

Kablarna är inget exklusivt. Nätkabeln är en rejäl 3-fas gummikabel instoppad i kabelstrumpa, med i sammanhanget billiga Kinesiska "Audiofil-kontakter" Bara för att det ser lite roligt ut.
Kabeln på lågspänningssidan är en 4-polig skärmad grån industrikabel tänkt för bland annat stegmotorer. Denna insvept i kabelstrumpa från Biltema. Och lite XLR-kontakter av god kvalitet.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Elcykeln stannade :( . EUR 230V kontakten(den som är så poppis :) ) i 36V batteriet hade tappat en kabel. Tur att jag bara hann ett par hundra meter. Hem och löda. När jag väntade på lödkolven, funderade jag på en hylsa över lödningen. För att få bättre mekaniskt dragskydd. Flatstift gul verkade lagom. Fick öppna den lite. Klippte bort överflödigt. Det blev även krympslang. Ca 20min senare var jag på rull igen.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5287
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MNorrgren »

Ett litet miniprojekt. Ungarna tycker det är kul med disco, 2 och 3 år gamla. Har ett par enklare discolampor samt en kvarleva, rökmaskin, från när jag spelade som Dj för många år sedan. Rökmaskinen är en stor jäkel som klarar stora rum, blir lite överkurs i vardagsrummet men men…

De vill ha fler lampor, något som blinkar… hmm stroboskop , ja varför inte. Tog fram en annan kvarleva, mitt stora 1500W stroboskop. Nä, det blev inte så bra. Skrämde både ungarna och grannar…

Hittade en 20w led-strålkastare i affären, 129kr… den var med rörelse och skymningsrelä. Dissikerade den, tre trådar till sensorn. Här kopplade jag in min med en lite trafo, en arduino samt ett ssr, kanske skulle nöjt mig med ett billigare enkel triac men ja, hade ett ssr liggandes så… varför inte!

Programmerade en enkel sekvens till arduinon, varierade frekvens beroende på en potentiometers läge. Justerar blinkhastigheten så.

Skrev ut en låda att sätta allt i på baksidan, och voala, ett enkelt billigt stroboskop. Inte riktigt samma häftiga effekt som det stora kanske men good enough. Hoppas ungarna gillar den!

Det blinkar på rätt rejält måste jag medge!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Svarvade till en förvärmningskopp till mantellyktan. För att den ska fungera korrekt måste man förvärma den, man fylle koppen med rödsprit och tuttar på. Originalet var en grej med bomull eller nåt som man dränkte med rödsprit och klämde fast. Men det var enklare att svarva en liten kopp. Lite väl trångt kanske... Men man slipper dit med en tändsticka och man kan fylla med en sprutflaska.

Bild

Bild

Bild
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Och nu funkar den
Bild
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Älskar stormlyktor, måste få igång min som stått i nåt uthus i 30 år eller så.

Men det ska alltså inte vara en kopp där original ?
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Nä såhär ser originalet ut:
Bild

Blöter det i tändvätska och trycker fast det runt stången, sen tas det bort. Problemet med det är att den slarvas bort. Som hände med min, nu är det en permanent del av lyktan istället. Men man behöver en specialflaska för att fylla på den i stället...
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Liten gasolbrännare borde funka. För att förvärma.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

På primus/Optmus/etc är det en fast kopp, men inte på Tilly lykorna, engelsmännen använder dendär klämman i stället, man tar bort den när förvärmningen är klar.
Jag vet inte om detta har med luftflödet att göra eller om det bara är för att det skall vara enklare att tända förvärmaren.
Men såsom varande uppväxt med svenska konstruktioner tycker jag att det borde vara enklare med en fast kopp om det fungerar som tänkt, kanske var något att man inte skulle kunna spilla brinnande sprit ombord på fiskebåtar kan man tänka sig. :humm:
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Funkade jättebra med koppen tyckte jag, bara lite krånglig att fylla, man behöver en såndär labbflaska, och tändsticka är det enda viset att få igång det.
1802
Inlägg: 6066
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

På mitt fotogenkök, finns det en spak man flyttar. Så kommer en förvärmnings låga.

Bild

Så här fint brinner det när det är uppvärmt.
Bild

Kallt brinner det med gul låga, och sotar extremt.
Skriv svar