Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Rätta mig om jag har fel här, men har för mig att det skall finnas liknande med olika grader av värmetålighet. :)
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Byggt ihop en ”ställbar” dämpsats till vidare RF experiment.
Skulle bli mellan -3 till -38 dBm men måste ha tänkt fel vid bygget så -20 dBm blev visst -15 dBm, Jaja, morgondagens problem :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18287
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Liknar ett bygge från Radio och Television.
PE43702/PE43712 är en modernare variant.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Tog idén från nätet, sen så fick jag räkna om det lite för att passa mitt motstånds sortiment :)
Cheap’n’dirty :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hissen lär ju inte vara igång till lördag morgon och då får jag inte ut mina stora högtalare till DIY-träffen.
Plan B: köra med mina mindre 2-vägare men jag måste ha stativ så de kommer upp till lyssningshöjd.
Ergo, köper två hyllplan i gran på J&F och sågar till på jobbet och plundrar skräp-pinnelagret och skruvar och limmar ihop något enkelt. Undras om jag inte tar ut dem på balkongen och betsar dem lite rödbruna ...
stand.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
_R_
Inlägg: 47
Blev medlem: 18 oktober 2020, 11:10:47

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av _R_ »

Ytterbelysningen med rörelsevakt slutade fungera lagom till höstmörkrets inträde. Som många andra PIR-baserade lösningar var den "så där" även när den fungerade, dvs den falsklarmade ibland, speciellt vid blåst.
Jag valde att riva ut innanmätet och ersätta med saker jag hittade i källarens banankartong märkt "elektronik". Se där, en 12V laddare, ett 230V relä, en "radar doppler" modul och ett LDR-motstånd plus lite annat. Innehållet i laddaren fick precis plats tillsammans med reläet, och radarmodulen kunde smältlimmas där PIR:en suttit.
Första skarpa testen visade ungefär samma räckvidd som tidigare, men... En regnig natt rann det vatten från skärmtaket över dörren i en "stråle" strax framför sensorn, och då triggade den. Så det blev en version 2, med en atmega328p som triggades av sensorn och sedan drog reläet (via en transistor). Programmet accepterar max 3 triggningar på 30 minuter, sedan blockeras ingången för en tid. Testade detta och jodå, funkade fint, men... Varje gång reläet släppte så triggade 328:an igång igen (3 gånger tills det var stopp). Hade givetvis skyddsdiod på reläet (men bara en 4003 typ) och diverse kondingar så jag hade inte väntat mig detta. Men det var ju enkelt fixat i programmet, att blockera ingången några sekunder efter att utgången släppt reläet.
Kul att ha en radar-lampa vid dörren. Sensorn finns här : https://pchbutik.se/nytt-pa-lager/875-r ... 100ma.html
Hade tyvärr bara bild innan 328:an kom på plats, men den bor i en bit krympslang med bara sladdarna som kommer ut i ena änden. (Sladdskarvarna på bilden är givetvis krympslangade även de).
/R
IMG_20200821_171300.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jihe »

Lidl hade en horisontell bandsåg till saliu i måndags. Jag har ju dock redan en sån, men vill ha en vertikal. Så det blev lite svetsa och fnula. Verkar funka ok.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GastonDeVille »

Startkondensatorn till betongblandaren som jag lånade av grannen pajade ... nåväl, ingen fara förutom att några timmar senare gick det plötsligt inte att få den att gå utan att hålla in startknappen :evil:
Kul när man har händerna lla och kladda med betong men det gick ju och det var sista skvätten...
Öppnade eländet och kunde snabbt konstatera att hållrelät eller vad den kallas, hade så taffliga kombinerade flatstiftkontakter/reläkontakter så att när relät drog så åkte ena stiftet iväg och tappade kontakten :roll:
Det hade kunnat lösas tillfälligt genom att dra till med en hammare men det blir inget bra i långa loppet. Jag tog isär knapp/reläkontakt- mojängen och böjde till flatstiftsanslutningsänden så att de inte kunde halka iväg och orsaka glapp / okontakt.
20201115_blandare.jpg
20201115_172505.gif
20201115_172516.gif
Svårt att visa i bil men relät dunkar i med kontaktkläppen underifrån på de två runda kontaktblecken längst fram i bilden och då kasar hela blecket iväg...
Min teori är att det ständiga glappet har fått kondensatorn att hälsa hem. :humm:
20201115_hållrelä.jpg
20201115_hållrelä002.jpg
Hittade en nästan likadan startkondensator svinbilligt på:
https://shop.aeg.se/tvatt/torktumlare/m ... 1250020615
jag antar att den gör ungefär samma jobb som den förra som knappt hade 1 nF kapacitans kvar av 8 uF :o
kondensator 10 uF 425 Volt PSGBAP180PP00484.jpg
Uppdatering!
Det gick väldigt smidigt att reparera .. förutom att den hållande funktionen inte ville hålla. Väldigt irriterande!
Efter >lite för mycket< felsökning hittade jag problemet. Den ena kontakttungan hade smält plasten lite lagom mycket så den såg helt opåverkad ut men när jag petade på den kändes den lite stum. Det var bara att plocka ner hela mojängen i småbitar och fixa till det.

Inte lätt att se eftersom kontakttungorna ligger under kontaktpunkterna...
20201125_170514.gif
Här är "hissen" som jag kallar den. Det gick utmärkt att försiktigt karva bort den brända / smälta plasten för att kontakttungan skulle röra sig fritt.
Det var det enda som behövdes för att "håll-funktionen" skulle börja leva igen.
20201125_203250.gif
Kondensatorn hade förstås inte samma fäste som den ursprungliga så det ordnade jag genom att såga av den gängade toppen på den gamla för att kunna fästa i plåtblecket och så limmade jag helt sonika fast den på "skallen" på den nya med biltemas multibond. Ingen blid tyvärr. Det blev riktigt bra starkt och flexibelt. Passade på att jag rugga upp ytorna för att det skulle fästa ordentligt. Den gamla kondenstorn luktade fruktansvärt starkt av epoxilim(?) när jag slaktade den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av GastonDeVille 30 november 2020, 20:23:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Tröttnade hårt på att batterierna ständigt är slut i badrumsvågen, så uppgraderade kapaciteten ett snäpp från CR2032 till AA.
20201123_191606.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Electricguy 24 november 2020, 08:15:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Hobbyisten »

Toppenidé Electricguy, min badrumsvåg har nästan försvunnit ur mitt medvetande pga att nåt knappcellsbatteri tagit slut. Skall genast efterhärmas ! :tumupp:
cyril
Inlägg: 100
Blev medlem: 13 april 2006, 14:27:16

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av cyril »

instämmer, mycket smart uppgradering!
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Min trasiga våg har en skylt "För mycket" :) Räcker för mig :lol: .
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

lond skrev: 2 augusti 2020, 23:01:28 Batteriet har inbyggt skydd, så den skall stänga av sig själv när spänningen blir för låg..
Loggar förutom mätvärdena från sensorn RSSI och batterispänningen.
Bild
Spänningen är delad över 4st 100K-motstånd för att minska strömmen som går igenom dom, i alla exempel man ser, så använder man 1K eller lägre..
Och minimerat användandet av lysdioderna för att spara ström.

/// Marcus
Fick larm att det var dags att byta batteri i mätnoden.
Har satt larmnivån till 3,3v, för det skulle ge mig ca 12h att byta batteri innan den dör helt...
ESP_node4_1.PNG
Ett fulladdat batteri varade nästan 4 månader (2020-07-31 20:36 - 2020-11-26 08:44) och då mätte jag var 5min, vilket jag tycker är lagom batteritid....

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

2 augusti 2020, 17:52:05 :
lond skrev: 2 augusti 2020, 17:52:05 Gissar på att jag kommer upp i ca 4 månader.
Bra gissat med andra ord. 🙂
Snyggt projekt, som alltid! :tumupp:
Skriv svar