Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av OeT »

Ett hörlursstativ på 5kg :D
20200720_155344.jpg
20200720_155758.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6071
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Tröttnade på säkringen i elcykelbatteriet. Panelhållare. När man skall ha ut säkringen, så snurrar alt :-( . Om plast boxen hade ett halvmåne hål innan, så är det runt nu. Skruvade och lödade bort den helt. 2 sladdar ut i samma hål. Tejpade ihop dem. Det går lätt att rycka isär. Laddningen verkar funka bättre nu. Utan glappig säkring. Får bli en sladdsäkringshållare senare. Skomakarens skor....
En testrunda blev det. 10km borde funka. Trots slitna blyaccar.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 4kTRB »

Räknade på en diff. Förstärkare med 2 trissor med fT 500 MHz. Samma komponenter men olika matningsspänning, 15 resp. 12 volt. Bandbredd och förstärkning blev det som skiljer. För 15V gås Av till 20 och bandbredd 110 MHz med 12V fås Av till 15 och bandbredd till 148MHz.
Detta är ett miniprojekt i antal komponenter men lite mer om jag ska börja labba på det hela.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

En mätnod med en ESP8266, BME820 och ett 18650-batteri. Skickar mätvärden via MQTT, sedan går den i "deep sleep" i 5 minuter innan den vaknar upp igen.
Den rapporterar även in RSSI och batterispänningen.

Bild

Bild

Skall bli intressant hur länge noden kommer att leva....

Kommer att bygga flera när nästa version av PCB kommer hem, blev några pri:er på detta :vissla:

/// Marcus
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ToPNoTCH »

Har byggt en likadan tidigare.
Tror tyvärr du kommer bli besviken på batteritiden om du kör var 5'e minut.

ESP8266 hinkar i sig en hel del när WIFI är igång och tyvärr tar det någon sekund att koppla upp sig. Det intressanta är att (hos mig) så finns en "sweet spot" i tid där det går fortare att få uppkoppling.
Väntar man för länge så tar det längre tid att koppla upp sig. WIFI routern verkar "komma ihåg" device en viss tid och går man över krävs förhandling vid uppkoppling.

I vilket fall har jag övergått till radio istället för WIFI, vilket ger rejäl batteri tid. (Finns något i denna tråd om radiomodulerna jag byggt).
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av sommarlov »

ToPNoTCH skrev: 2 augusti 2020, 11:23:19 ESP8266 hinkar i sig en hel del när WIFI är igång och tyvärr tar det någon sekund att koppla upp sig.
Kan tipsa om https://www.bakke.online/index.php/2017 ... work-scan/
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Gissar på att jag kommer upp i ca 4 månader. Projektet bygger på denna blogpost: https://blog.sarine.nl/2020/01/01/1-year-sensor.html och där kommer man upp i över ett år, när man mäter var 15 minut och något mer kraftfullare batteri.

Fick kompileringsfel när jag försökte implementera OppoverBakke kod, dock så använde jag mig inte av RTC-minnet, utan försökte använda eeprom:et istället...

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Hittade ett fel i koden, han använde ap_mac på ett ställe och bssid på andra ställen i koden för samma sak...
Så nu gick det att kompilera koden igen...

/// Marcus
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ToPNoTCH »

sommarlov skrev: 2 augusti 2020, 11:45:36
ToPNoTCH skrev: 2 augusti 2020, 11:23:19 ESP8266 hinkar i sig en hel del när WIFI är igång och tyvärr tar det någon sekund att koppla upp sig.
Kan tipsa om https://www.bakke.online/index.php/2017 ... work-scan/
Intressant..Klart värt att kolla..

@lond

Det kan vara smart att kolla batterispänningen med AD'n så att du inte tömmer cellen under rekommenderat värde.
Nu vet jag ju inte vad du kör för regulator, så den kanske förhindrar detta. Men det kan vara intressant att skicka med batterispänningen i loggningen ändå (rent vetenskapligt).
Tänk dock på att AD'n vill ha max 1V.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Batteriet har inbyggt skydd, så den skall stänga av sig själv när spänningen blir för låg..
Loggar förutom mätvärdena från sensorn RSSI och batterispänningen.
ESP_node4.PNG
Spänningen är delad över 4st 100K-motstånd för att minska strömmen som går igenom dom, i alla exempel man ser, så använder man 1K eller lägre..
Och minimerat användandet av lysdioderna för att spara ström.

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av papabear »

Snyggt! Har du lust att dela schema och kod?
Har just byggt ett uterum och funderat på en sån sensor där, men även att sprida ut några i huset.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JanErik »

Min ESP8266-mätnod (CCS811+AM2321) klarar nog väl över en månad på fyra laddbara AA. Vaknar en gång i minuten (utan att slå på Wifi), sänder mätdata var tionde minut.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Här kommer min kod och schema/PCB i eagle CAD-format..

/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GalFisk »

Automatisk ventilation, bränsleinjektion och laddning av tändkrets för potatiskanon.

En Arduino-klon (SparkFun Pro Micro) styr två transistorer. Den ena går till en trevägs magnetventil, som i ena positionen fylls med några milliliter propangas vid 1 bars tryck från en tryckregulator, och i andra positionen släpper ut denna lilla gasvolymen till kanonens brännkammare. 25 gaspuffar à 3 ml (efter expansion till atmosfärtryck) räcker. Ventilen kan mäta ut 5 puffar per sekund - går den snabbare tappar den precision.

Den andra transistorn styr en luftmadrasspump som blåser ur avgaserna efter förra skott.

En kondensator på kanonen laddas via det stora motståndet, och driver en flyback-trafo från en gammal CRT för att ge gnistan som antänder gasen.

Övre och nedre knappen styr om mittknappen ska starta blås, bränsle, båda i sekvens, eller om kretsen ska köra startsekvens (blåser ur luft ur gassystemet) eller avslut (tömmer systemet på tryck om gasflaskan är stängd).

7-segmentsdisplayen visar vald funktion med bokstäver, eller antal sekunder blås eller pulser gas som kvarstår. Varje bokstav visas i 250 ms, och detta är fullt läsbart. Alla bokstäver kan visas förutom k, m, q, w, x, å, ä, ö. Egentligen är det overkill, men jag hade alla komponenter och I/O-portar och kunde inte låta bli. Det var en kul liten utmaning. De andra dioderna visar status för transistorutgångar och kondensatorladdning.

Den som vill läsa mer om projektet, och se fler bilder och framtida uppdateringar, kan följa min tråd (på engelska) på spudfiles.com:
https://spudfiles.com/viewtopic.php?f=2 ... 48c0deeff6

Bild
Bild
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Tog och modifierade en av mina andra ESP8266-designer. Då mottagningen ut vid postlådan var för dålig, så blir det en LoRa-baserad nod där istället....
Efter lite experimenterande så fungerar den externa RTC:n och om den inte är korrekt inställd så uppdateras den automatiskt via en NTP-förfrågning.
Efter lite mer experimenterade så fick jag en-knapps-interfacet att fungera som jag ville, ett kort tryck: tidsstämpel som sparas på SPIFFS-disken påESP:n, ett långt tryck: skicka upp alla tidsstämplingar till grafana/influxdb via MQTT.

Så här ser kortet ut efter min modifiering :) :

Bild

Bild

/// Marcus
Skriv svar