Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

1802
Köpte PS USB kontroller via eBay, vet inte om det är just för att den är från Kina eller om det är så med alla liknande kontrollers. De stödjs inte fullt ut verkar det som. Provade att köra GTA på plattan och det gick att svänga men inte gasa exempelvis. Verkade inte gå att göra några som helst inställningar någonstans heller, men det kan ju vara så enkelt att just GTA inte klarade av att läsa fler knappar eller något.

Men det är hur som helst grymt häftigt att kunna koppla in "typ" en PS kontroller för att spela på en platta :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag har pillat lite med min Rpi för att kunna styra GPIO pinnarna från Raspbian konsollen. Detta för att en kompis ska kunna fjärrstart, stänga av och tvinga av en dator jag har. Han behövde en maskin med XP för att utveckla ett program han jobbar på. så det här var en "enkel" lösning.. :D
Det är ännu bara i teststadiet. Jag har köpt ett 8-kanals reläkort från ebay som jag ska koppla till hallonpajen för att lätt kunna styra en drös andra saker om jag så vill. Samt att styrlogiken för den nuvarande datorn ska byggas på ett kretskort istället för att vara en röra på ett labbdäck.

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32784
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick en av dessa knäppa kesselmarkska ADHD-idéer idag. Jag har någar meter LED-snöre som inte kommer till någon nytta. Några meter går till ex-bossen på jobbet som vill ha belysning till ett bord, men resten av pesten??
Ett ljusbord!!! Jag hittade skapligt smala, ca 45 mm höga trälister på jobbet och limmade ihop en ram ca 60 x 45 cm. Limmade och sköt fast en plywoodskiva som botten. Ville ha den så låg som möjligt och tänkte med lagom positionering av LED-listerna skulle djupet på 45 mm fungera.
Nu ska jag lägga lite lack på botten (plyfan) så listerna fäster så bra som möjligt. Ska fixa en spänningsmatning, men tror att det vore perfekt att köra med ett externt 12V SMPS.
Ska täcka med plexiglas men var 17 får jag tag i opaque plexi så där i hastigfarten?? Kan man månne köra med klar plexi som man vitlacka med vitlack på undersidan?
Varför så grova prylar? Ska ha det för att kalkera av mina korsettmönster och kunna använda grövre mönsterpapper.
Bilder kommer nån gång.
Användarvisningsbild
kiwi
Inlägg: 127
Blev medlem: 15 maj 2010, 01:01:24
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kiwi »

Electricguy skrev:Jag har pillat lite med min Rpi för att kunna styra GPIO pinnarna från Raspbian konsollen. Detta för att en kompis ska kunna fjärrstart, stänga av och tvinga av en dator jag har. Han behövde en maskin med XP för att utveckla ett program han jobbar på. så det här var en "enkel" lösning.. :D
Det är ännu bara i teststadiet. Jag har köpt ett 8-kanals reläkort från ebay som jag ska koppla till hallonpajen för att lätt kunna styra en drös andra saker om jag så vill. Samt att styrlogiken för den nuvarande datorn ska byggas på ett kretskort istället för att vara en röra på ett labbdäck.

Bild
Tipsa din kompis om virtuella maskiner ;)
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Han testar på virtuella maskiner med, men det blir lite andra resultat på en riktig maskin pga. lite andra directory paths och grejer. så det blev smidigare såhär.. :D
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ElectricMan »

What? Hur kan det bli det?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Because we're geeks, possibly? :D
walle87
Inlägg: 172
Blev medlem: 19 september 2010, 23:05:51

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av walle87 »

Behövde en avfuktare till garaget. Tyckte att de i butik var på tok för dyra. Lösningen är att printa en själv. 72w peltier. Kapacitet ca 2dl dygn :-)
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Vill du beskriva mer hur den är konstruerad? :)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Zkronk »

En sån skulle jag behöva till bilen på vintern...
Nästan omöjligt att bli av med fukten i bilen när den väl ha kommit in, och en fullstor avfuktare som t.ex. Jula säljer måste man typ slänga ut ena framsätet för att få in.

Så jag tar också gärna emot info om hur den är byggd och konstruerad :D
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1823
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av frownlayer »

när jag bodde i lägenhet och hade bilen ute så hade jag en sån här. det löste mitt fuktproblem i bilen. sen behöver jag inte berätta om vem som har gjort verktyget till produkten :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Hm, ja en sån kanske man skulle investera i..

Alltid ett helsike med vår bil som alltid står ute, immar igen något så förbannat i början av körningen.
Miramithe
Inlägg: 1423
Blev medlem: 21 januari 2013, 17:45:10
Ort: Borlänge

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Miramithe »

När det är kallt ute på med full värme. När du kommer hem och parkerar. Öppna dörrarna och ut med den varma luften. Funkar fint i min bil.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26421
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danei »

Och mycket fläkt och i stället dra ner värmen om man inte vill ha det varmare i bilen, man får helt enkelt försöka ventilera ut så mycket fukt det går.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Mycket fläkt är ju givet..

Men när man bara kör till affären tio minuter bort så hinner imman försvinna lagom till man kommer fram, och sen är den tillbaka igen till man är ute ur affären. :doh:
Skriv svar