Siren(Larm projekt för MC)

Berätta om dina pågående projekt.
saddox
Inlägg: 132
Blev medlem: 2 januari 2005, 09:46:11
Ort: Karlstad
Kontakt:

Siren(Larm projekt för MC)

Inlägg av saddox »

Var hittar man små men kraftfulla sirener/ljudsaker?
Det ska monteras någorlunda diskret på en motorcykel utan kåpor.

Edit: 12V givetvis och tålig mot svensk sommar.

Nu såg jag att jag lagt detta i "projekt" och inte i frågor om komponenter eller liknande.
Lika bra att beskriva detta som en redigt projekt.

Min motorcykel ska få ett larm har jag bestämt mig för.
Kärnan i pudeln kommer att bli en AVR mikrokontroller.

Det jag egentligen har funderingar kring är på vilka sätt man kan detektera "stöööööld!!!"?

Vibrations-sensor av något slag är ju ett måste, gärna med intrimingsbar känslighet.
Kanske någon slags sensor som känner av om någon feplar med tändningslåset på felaktigt sätt.
Immobilizer av något slag måste man ju ha så startmotorn samt tändningen förblir strömlöst om man dyrkat upp låset.

Aktivering/avaktivering är tänkt att skötas trådlöst och då kanske med IR.
Det borde räcka.

En senare utveckling är att ha en radiosändare som skickar en signal till lamrdosan man har på nyckeln som skickar signal vid stöldförsök.

Förslag emottages.
Buzz_40
Inlägg: 55
Blev medlem: 22 januari 2005, 00:23:21
Ort: Sundsvall

Inlägg av Buzz_40 »

du kan ju ha en rörelseditektor på insidan av fram-gaffeln. som då "ser" ifall den rullar.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Hmm de kommer inte funka med en detektor typ ir i alla fall.

Finns virbations detektorer som är en typ av mekanisk givare som känner av om det börja röra på sig. det är ju de enklaste. men det är nog rätt klurig att kunna göra ett säkert larm till en MC om man inte vill ha falsk larm. men jag skulle kunna tänka mig nån typ av vibrations detektor och kanske något som känner av om hjulen rör på sig..
Men det beror ju på vad du vill ha för typ av larm och vad du vill skydda den emot, villka är dom primära riskerna?

Edit angående sirenen så kan man nästan ta vilken siren man vill och plocka ut inehållet ur dom.. det är mycket luft i siren kapslingarna. men det finns ju färdiga,väder tåliga sirener att köpa.
saddox
Inlägg: 132
Blev medlem: 2 januari 2005, 09:46:11
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av saddox »

De primära riskerna är väl att nån stjäl den för att leka med hojen, det är väl en av de vanligaste stölderna.

Har funderat litegrann nu:

Halleffektsensor på något av hjulen för att känna rörelse
vibrationsavkännare, helst ställbar/trimbar
"immobilizer" av något slag som dödar tändsystemet ifall ej avaktiverat
Fruktansvärd dödsföraktande siren.. som inte syns men hörs milsvid

Inte rikigt på det klara med exakt vilka komponenter jag ska ha för att lösa ovanstående men det löser sig.
Fjärrstyrningen blir väl en IR-lösning.

Har kollat lite på sändning av signal via RF för att kunna ge "Din motorcykel håller på att bli stulen"-meddelande inom en sisådär 1-2 km avstånd.. detta skall indikeras i larmdosan. Nån som vet vilka frekvenser man får leka på och kanske smidiga lösningar?

Ska se om jag kan komma över någon gammal siren för att testa lite.
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Tänk på att det finns lagar för hur högt och hur länge ett larm får tjuta...
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Av/på knappen skulle kunna styras av ett tungelement, som påverkas av en magnet. "Den strömbrytarn går ju att gömma var som helst.) Magneten typ "fönsterlarm" kan du ha på nyckelknippan. Tungelementet kopplas via en transistor/relä som då även kan kortsluta tändningen på motorn.
Med denna koppling före tändningslåset skulle ett manupulerande med tändningslåset inte någon effekt.
Larmet skall ha ett eget batteri.
ABC
Inlägg: 70
Blev medlem: 12 augusti 2003, 01:10:20

Inlägg av ABC »

Tillägg:
Denna typ av fönsterlarm går ju även att använda som larmsensor på gaffel/eker. Rullas MC;en en cm går larmet. Lite väl känsligt larm kanske.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Hittar du ingen bra sirén kan du ju använda tutan, den låter inte som en siren men tar du ut en pulserande ton ur den borde de flesta förstå att det är ett larm...
saddox
Inlägg: 132
Blev medlem: 2 januari 2005, 09:46:11
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Finns det lagar om hur den får tuta?
Och det ska man rätta sig efter?
Jo... det är väl bäst.

Bra idéer, ska koll närmare på det ikväll.
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Varför inte beställa en accelerometer från maxim-ic? Med den kan du ju bestämma lutningen på hojen och den kan ju givetvis mäta om hojen accelererar oxå (även hur mycket :D ) Så om du har hojen på sidostödet och någon "tippar upp" den så går larmet.

Angående om att bli meddelad när någon fippler med din cykel kan du ju använda en gamla (eller ny) mobiltelefon som skickar ett sms till din mobil...

Vad är det för hoj?

Lycka till!
saddox
Inlägg: 132
Blev medlem: 2 januari 2005, 09:46:11
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Ja, det låter intressant. Ska kolla upp.
Tanken men halleffekt mätare på något av däcken är att kunna nyttja denna inte bara till larm utan även senare till en automatisk 0-100 km/h mätare, 0-201 m, 0-402 m, trippmätareX2, allmän tidtagning osv..

Honda CB 500 four -76
Orginalskick blabla.. inte ens rullat 2000 mil osv..
Jag + hoj nedan:
http://www.classichonda.se/galleri/visa.asp?id=111
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Inlägg: 358
Blev medlem: 30 november 2003, 13:37:31
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Intressant tråd, sånthär jag har funderat på... För min del blir det nog en accelerometer om man kan få gratis samples på dom...
saddox
Inlägg: 132
Blev medlem: 2 januari 2005, 09:46:11
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av saddox »

Sant.. jag har öpagt en "sample"-order på ett par ADXLkretsar som bör vara lämpliga, får se om de dimper ner nån dag.
Skriv svar